بهره‌برداری از فاز نخست پایانه مرزی تمرچین

دنیای اقتصاد -آذربایجان غربی- پریسا زارع: با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور فاز نخست طرح جامع پایانه مرزی تمرچین در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید. مرحله نخست طرح جامع احداث این گذرگاه زمینی که جنوب غربی آذربایجان غربی قرار گرفته و ۱۱ کیلومتر با شهرستان پیرانشهر فاصله دارد در ۴ بخش ساختمان تجاری با سیستم قاب خمشی به مساحت کل ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع، مسیرهای دسترسی، محوطه سازی و ایجاد فضای سبز اطراف سالن به مساحت کل ۳ هزار مترمربع اجرا شده و برای تکمیل و افتتاح آن افزون بر ۵۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در مراسم بهره‌برداری از این طرح که با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استانی و محلی آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه این استان در توسعه اقتصادی ایران و افزایش زمینه‌های مبادلات بین‌المللی با کشورهای همسایه گفت: پایانه مرزی تمرچین در پیرانشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های زمینی آذربایجان غربی برای ارتباط با کشور عراق محسوب می‌شود که تردد روزانه ۱۸۰ کامیون و یک هزار و ۲۰۰ نفر مسافر از این مرز گواهی روشن بر این ادعا است. شهریار افندی‌زاده با تقدیر از اقدامات اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی در ساماندهی فیزیکی پایانه مرزی تمرچین افزود: بهره‌برداری از سالن تجاری این پایانه مرزی می‌تواند در ارتقای سطح کیفی خدمات به مترددین از مرز تمرچین و تبدیل شدن به قطب مهم ترانزیتی شمال غرب کشور با عراق تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به هدفگذاری عبور ۱۲ میلیون تن ترانزیت در سال جاری از طریق مرزهای زمینی کشور گفت: با توجه به روند روبه رشد میزان مبادلات از طریق پایانه مرزی تمرچین در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود این مرز در تحقق اهداف سازمان در زمینه افزایش حجم ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

در ادامه این مراسم استاندار آذربایجان غربی با مطلوب ارزیابی کردن اقدامات اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان در توسعه فیزیکی و ارتقای کیفی خدمات در ۶ پایانه مرزی موجود در آذربایجان غربی، گفت: مرز تمرچین یکی از مهم‌ترین مرزهای موجود در آذربایجان غربی است که بهره‌برداری از مرحله نخست طرح جمع این گذرگاه زمینی ارمغانی ارزنده از اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان به مردم منطقه محسوب می‌شود.

وحید جلال‌زاده با اشاره به تردد ۱۸۰ هزار مسافر و ۱۶ هزار و ۵۰۰ کامیون از این مرز تصریح کرد: این میزان تردد نشان‌دهنده فعالیت قابل تقدیر ارگان‌ها برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی کشور است.