حسن عباس‌نژاد گفت: ۵۱ ایستگاه پایش آنلاین ، وضعیت آلایندگی هوا، خروجی‌های صنایع و کیفیت هوای شهرهای استان را پایش می‌کند. وی افزود: از این تعداد ۳۶ مورد مربوط به ایستگاه پایش آنلاین کیفیت خروج هوای صنایع در خصوص دودکش‌ها و ۱۵ مورد ایستگاه سنجش آلودگی گازهای آلاینده ذرات ۵/ ۲ و ۱۰ میکرون در کلان‌شهر تبریز و شهرهای میانه، مراغه، بناب و شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه هستند.

وی گفت: ایستگاه سنجش کیفیت هوا دارای ظرفیت اندازه‌گیری ذرات ۵/ ۲ و ۱۰ میکرون است که می‌تواند پارامترهای محیطی به خصوص در حمل‌ونقل و ترافیک را اندازه‌گیری  کند و خروجی داده‌ها را به صورت اعداد نمایش دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: مهم‌ترین منابع بالقوه که می‌توانند موجب آلودگی زیست محیطی شوند، به صورت آنلاین از نظر آلودگی آب و هوایی و فاضلاب پایش می‌شوند.

وی گفت: در داخل شهرک‌های صنعتی نیز سازمان حفاظت محیط زیست ورود پیدا کرده و با همکاری شهرک‌های صنعتی استان تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرک‌های صنعتی و واحدهای مستقر در این شهرک‌ها پایش زیست‌محیطی می‌شوند. وی گفت: توزیع بنزین یورو ۴ در تبریز از سال ۹۳ نقش مهمی در کاهش آلایندگی خودروها داشته‌است.