وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی‌ها

وی افزود: با توجه به افزایش دما و کاهش نزولات جوی در سال‌‌های اخیر و بروز خشکسالی و محدودیت منابع آب شرب در مناطق مختلف کشور و به تبع آن در استان و روند افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان کلان‌شهر تبریز، احتمال بروز نوسانات مصرف و کمبود آب وجود دارد. مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به قیمت تمام شده و فروش آب توزیعی افزود: به طور متــوسط هر مترمکعب آب شرب ۱۶ هزار ریال برای مصرف‌کننده خانــگی به قیمت ۷۵۰۰ ریال عرضه می‌شود، این در حالی است که هر بطری ۵/ ۱لیتری آب بسته‌بندی شده موجود در بازار حدودا به مبلغ ۳ هزار تومان است که مبلغ مابه‌التفاوت و رقم کسری از تسهیلات و نوسازی اصلاح تامین می‌شود.

ایمانلو یادآور شد: از تمام شهروندان تقاضا می‌شود با رعایت الگوی مصرف آب و مصرف بهینه آن، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی را در مسیر گذر از بحران آب و خدمات‌رسانی مطلوب یاری کنند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بهینه‌سازی و تغییر الگوی مصرف در بخش آب شرب استان همواره مورد تاکید بوده است و این شرکت خود را ملزم به اتخاذ تمهیدات و برنامه‌ریزی برای استفاده درست آب شرب توسط مشترکان کرده است.

ایمانلو در ادامه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف تاکید و از شهروندان درخواست کرد توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی دچار مشکل نشوند.

ایمانلو با اشاره به نحوه استحصال و سختی‌های فرآوری در تامین و توزیع آب برای شهروندان متذکر شد: اکنون ۶۰ درصد آب مورد نیاز کلان‌شهر تبریز و تعدادی از شهرهای واقع در مسیر به صورت فرااستانی از طریق انتقال آب از زرینه‌رود و با صرف هزینه و انرژی زیاد تامین می‌شود علاوه بر این آب شهر تبریز از چاه‌های دامنه‌های کوه سهند همچنین از سد نهند تامین می‌شود، از این‌رو لازم است مشترکان و همشهریان نهایت دقت و صرفه‌جویی را در استفاده صحیح از آب مدنظر داشته باشند.

ایمانلو با بیان اینکه متوسط نیاز فعلی آب شرب کلان‌شهر تبریز ۵ هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه است (۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال)، تصریح کرد: آب شهر تبریز از سه محور زرینه‌رود، سد نهند و چاه‌های آب تامین می‌شود.

وی افزود: در صورت صرفه‌جویی تنها ۱۰ درصدی شهروندان در مصرف آب حدود ۵۷۰ لیتر در ثانیه آب صرفه‌جویی می‌شود که معادل آب ۲۵ تا ۳۰ چاه می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با توجه به نیاز سالانه کلان‌شهر تبریز باید ظرفیتی در حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه ایجاد کرد و برای این منظور ۳۰ حلقه چاه با هزینه ۹۰ میلیارد تومان (۲۰ چاه در تبریز و ۱۰ چاه در مسیر زرینه‌رود) در حال حفاری بوده که با اتمام این چاه‌ها ۷۰۰ لیتر در ثانیه به شبکه اضافه می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: ترمیم ۷ کیلومتر از خط انتقال آب از سد نهند درحال احداث بوده که با اتمام این طرح ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به شبکه آب اضافه می‌شود.

ایمانلو متذکر شد: با تمهیدات ایجاد شده در صورت قطع نشدن برق چاه‌های آب و پمپاژ از خط انتقال آب از زرینه‌رود و با همکاری و همراهی مردم در صرفه‌جویی آب می‌توانیم امسال از پیک مصرف آب بدون مشکل عبور کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش دما و کاهش نزولات جوی در سال‌‌های اخیر و بروز خشکسالی و محدودیت منابع آب شرب در مناطق مختلف کشور و به تبع آن در استان و روند افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان کلان‌شهر تبریز، احتمال بروز نوسانات مصرف و کمبود آب وجود دارد.