تعیین تکلیف املاک دولتی اراک

محمدحسن آصفری در جلسه نحوه تعیین تکلیف صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی که با حضور مدیرکل راه‌وشهرسازی و معاونت‌های مربوطه، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اراک، مدیر امور املاک شهرداری، مدیرکل ثبت اسناد استان مرکزی و دیگر مسوولان اجرایی برگزار شد، افزود: باید اراک در بحث ایجاد مسکن ملی و واگذاری آنان به مردم سرآمد کشور باشد چراکه تمام زیرساخت‌های لازم برای تحقق این مهم در آن فراهم است. در نقشه جامع و تفصیلی شهری اراک باید با برگزاری جلسه‌ کارشناسی متداوم مشکلات مناطق کوی قنات‌ناصری، ولی‌آباد و صالح‌آباد به‌صورت جدی رفع شود.

آصفری تاکید کرد: با محوریت این اداره‌کل باید گزارش نهایی درخصوص سنددار کردن کوی امام‌علی(ع) (فوتبال)، باخلج و کوی ولیعصر(عج) (چشمه‌موشک) تهیه تا مشکلات منازل مستقر در این مناطق به‌صورت ریشه‌ای حل‌وفصل شود. نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در ادامه گفت: طبق قول مساعد مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی و راه‌آهن ارتباط ریلی میان شهرهای جدید امیرکبیر تا مهاجران ایجاد می‌شود و مطالعات نخست آن به‌زودی عملیاتی می‌شود. همچنین مسوولان باید تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات ملی به‌منظور مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و رفع حاشیه‌نشینی به‌کار گیرند.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان مرکزی در این جلسه با اشاره به دغدغه جدی مسوولان به‌منظور رفع مشکل مسکن گفت: پس از اعلام رسمی ثبت‌نام از متقاضیان مسکن ملی در استان حدود ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که سهمیه ابلاغی از سوی وزارت‌خانه ۲۱ هزار و ۲۹۰ واحد مسکونی است که از این تعداد ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد سهم شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران و ۸ هزار و ۸۹۰ واحد مسکن نیز سهم اراک و دیگر شهرهای استان است. مرزبان افزود: استان مرکزی تنها استانی در کشور است که زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ملی در تمام شهرستان‌های آن تهیه شده و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. طبق آمار موجود در بحث اقدام ملی در شهر اراک ۹ هزار و ۸۶۳ نفر ثبت‌نام کردند که با بررسی‌های صورت گرفته ۵هزار و ۲۰۰ نفر واجد شرایط شناخته شدند که از این تعداد یک‌هزار و ۸۵۰ نفر در دو طرح انتهای خیابان هپکو و کوی کوثر ساماندهی شده و در صورت تامین مجدد زمین بقیه منتخبین قرعه‌کشی و ساماندهی خواهند شد.

وی تاکید کرد: مسوولان شهرداری اراک هرچه سریع‌تر نسبت به حل مشکل زمین انتهای خیابان هپکو‌اراک اقدام تا ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به‌عنوان کارگزار طرح اقدام ملی مسکن نسبت به عملیات اجرایی واحدها اقدام کند. به این منظور ۶۰۰ واحد هم در محدوده کوی کوثر اراک توسط بنیاد مسکن نیز درحال اقدام است. مرزبان اظهار کرد: به‌منظور حل جدی حاشیه‌نشینی و رفع سکونتگاه‌های غیررسمی درگام نخست احداث طرح ۳۸۹ واحدی مشارکتی کوثر در اراضی دولتی باغ‌خلج در سال‌های قبل صورت گرفت و در این منطقه نوار سکونتگاه‌های غیررسمی در حال متوقف شدن است و با احداث طرح مشارکتی ۳۳۶ واحدی «مهر و ماه» از توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی جلوگیری شده است. وی خاطرنشان کرد: فاز سوم طرح بازآفرینی شهری با ظرفیت ۲۴۰ واحد در منطقه باغ‌خلج در حال اجرا است که با مجوز صادر شده از سوی مقام‌‌عالی وزارت راه‌وشهرسازی واحدهای مهم دولت در طرح‌های مشارکتی به‌عنوان منابع پشتیبان دولتی در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی مناطق یاد‌شده در نظر گرفته شده است. در بازآفرینی این مناطق تملک ۵هکتار زمین تصرف شده و تخریب و احداث ۴۵۰ واحد در قالب طرح‌های خانه‌به‌خانه نیز در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.