خاکسار قهرودی تصریح کرد: از نام «مزرعه نمونه» هم مشخص است که باید فعالیت‌های این مجموعه نمونه و الگو باشد و بهترین بهره‌مندی را از این اراضی که موقوفات و نذورات ارادتمندان به اهل‌بیت(ع) هستند، به‌دست آورد.

محمود صادقی، مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی نیز گفت: سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار کشت و کار در مجموعه شرکت کشاورزی رضوی انجام می‌شود که بیش از ۹۰ درصد آن به آبیاری تحت فشار و مکانیزه مجهز است و خوشبختانه با این پیشتازی و به روز بودن، هم میزان آبیاری و هم میانگین تولیدات محصولات این مجموعه نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

صادقی اظهار کرد: با ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از این ۵ طرح، ۲ هزار هکتار به اراضی زیر کشت شرکت کشاورزی رضوی افزوده می‌شود که برای ۳۹۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد. براساس این گزارش، استخر ذخیره آب مزرعه نمونه، با عمق ۱۵ متر، ظرفیت ذخیره ۸۵ هزار مترمکعب آب را دارد که می‌تواند در طول سال ۳ تا ۴ بار آبگیری شود. با ذخیره آب در این استخر می‌توان ۴۰ هکتار کشت گندم و ۳۰ هکتار کشت بهاره را آبیاری کرد. طرح آبیاری تحت فشار کشت و صنعت انابد نیز در سطح ۲۹۰ هکتار اجرایی شده و در این طرح کشت جو، گندم، کلزا و پنبه جزو اصلی‌ترین الگوی کشت انتخاب شده است.

همچنین طرح آبیاری تحت فشار کشت و صنعت تربت حیدریه، در سطح ۸۰ هکتار به اجرا در آمده که موجب افزایش راندمان آبیاری خواهد شد. طرح توسعه کشت در ۲هزار هکتار از اراضی دق چهلتو سرخس نیز در این مراسم افتتاح شد که برای کشت پنبه، ذرت علوفه‌ای، صیفی، گندم و کلزا استفاده خواهد شد. در این مراسم همچنین طرح آبیاری کم فشار ۱۲۰ هکتاری در کشت و صنعت اسفراین به بهره‌برداری رسید که در کشت‌های پاییزه و بهاره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.