گشایش سکونتی در حومه تبریز

این آزادراه که اجرای آن از سال ۱۳۸۹ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز-آذرشهر آغاز شده ۲۰ کیلومتر طول دارد و هشت دهنه پل بسیار بزرگ در طول این مسیر ساخته شده است. با احداث این آزادراه از بار ترافیک جاده فعلی تبریز- آذرشهر که جزو محورهای پرترافیک استان است کاسته شده و پیش‌بینی می‌شود روزانه ۳۰ هزار وسیله نقلیه در سال اول بهره‌برداری از این آزادراه تردد داشته باشند.

ساخت این آزادراه با کاهش فاصله مکانی و زمانی بین کلان‌شهر تبریز و شهر جدید سهند، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و ارتقای کیفیت ایمنی را در پی دارد. با بهره‌برداری از این طرح فاصله کنونی شهر جدید سهند از تبریز بیش از ۵ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان رسیدن از تبریز به این شهر جدید به یک‌سوم کاهش می‌یابد. حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در این‌باره گفت: بهره‌برداری از آزادراه تبریز - سهند موجب تعادل‌بخشی بازار مسکن در منطقه به ‌ویژه در کلان‌شهر تبریز می‌شود.

وی افزود: این آزادراه همچنین موجب توسعه ساخت و ساز در این شهر شده و از توسعه بی‌رویه حاشیه‌نشینی در این کلان‌شهر جلوگیری می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: افزایش ظرفیت مسکونی شهر جدید سهند از دیگر مزیت‌های این آزادراه بوده و علاوه بر ایجاد رونق ساخت و ساز در شهرستان اسکو، در حوزه توسعه گردشگری نیز روستای تاریخی کندوان را تحت پوشش قرار می‌دهد. وی یادآوری کرد: از مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص این طرح بعد مسافت آن بوده که زمان جابه‌جایی مسیر ۲۰ کیلومتری از اتوبان شهید کسایی تبریز تا میدان شهید باکری شهر جدید سهند را به ۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

طاهرخانی افزود: آزادراه تبریز-سهند با برخورداری از ۶ خط عبور و مرور و هفت پل بزرگ در کاهش تصادفات و انرژی نقش بسزایی داشته و بار ترافیکی سایر مسیرهای جایگزین را کاهش داده و در توسعه‌ منطقه موثر است. محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: این طرح به دلیل کوهستانی بودن مسیر، با ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی، ۸ دستگاه پل و ابنیه فنی بزرگ و خاص، ۵۰ دستگاه ابنیه فنی کوچک و ۲۰۰ هزار تن آسفالت‌ریزی تقدیم مردم می‌شود.

وی بر لزوم توجه به طرح جامع تهیه شده برای حریم آزادراه تبریز - سهند تاکید کرد و گفت: بر اساس این طرح، پهنه‌های مختلفی همچون پهنه فناوری، بیوتکنولوژی و گردشگری در مسیر طراحی شده و کسی خارج از این طرح نباید ساخت و‌سازی در اطراف جاده انجام دهد که این موضوع شامل زمین‌های دولتی و خصوصی نیز می‌شود. ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: این آزادراه به طول ۲۰ کیلومتر بوده که به‌صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در ۶ خط رفت و برگشت اجرا شده که ۴۰ درصد اعتبار طرح آورده سهم دولت است. وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این طرح زمان سفر به شهر ۱۰۰ هزار نفری سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش می‌یابد، اظهار کرد: ارزش روز طرح ۶ هزار میلیارد ریال بوده و ۳۱ دستگاه ابنیه فنی و ۸ دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است.

اسماعیل برزگر، مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره‌برداری آزادراه تبریز - اندیشه - شهر سهند نیز سرمایه‌گذاری در این طرح را یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: دوره بازگشت سرمایه این شرکت از محل عوارض راه است که طبق برآورد اولیه و با احتساب سود شرکت و تورم سالانه ۱۳ تا ۲۴ سال زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه این آزادراه در مقایسه با سایر آزادراه‌های اجرا شده از استاندارد بالایی برخوردار است، اظهار کرد: با بهره‌برداری از آن، طول مسیر تبریز - سهند ۲۰ کیلومتر و مدت زمان سفر حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کاهش می‌یابد.