با احتساب این آمارها می‌توان گفت؛ خراسان‌جنوبی برای پنجمین فصل پیاپی در صدر جدول رده‌بندی استان‌ها قرار گرفته و درحال درخشیدن است. مرور اقدامات و برنامه‌های نماینده عالی دولت در خراسان‌جنوبی و بالطبع مدیران دستگاه‌های اجرایی به خوبی حاکی از این است که هم‌افزایی خوبی در این خطه شرقی رقم خورده که برونداد آن توسعه ظرفیت‌های اشتغال‌زا برای جوانان و افراد جویای کار است. افزایش چهار برابری اعتبارات راه‌ها، رشد ساخت و احداث بزرگراه‌ها، عملیاتی کردن برنامه ساخت بیش از ۲۲ هزار واحد مسکونی، نصب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، توسعه معادن، نهضت گلخانه‌ای، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اجرای طرح خوشه‌های صنایع‌دستی، تجهیز و توسعه زیرساخت‌های مرز ماهیرود، افزایش قابل‌توجه حجم ترانزیت کالا از مرز ماهیرود و رشد ۱۰۰ درصدی صادرات از مرزهای استان سبب شده نیروی کارگری ماهر، بیکار نمانند. اخبار مختلف طی یک سال گذشته نشان می‌دهد با عملیاتی شدن طرح عظیمی همچون ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی درحدود ۷۰۰ روستا، عملا هیچ فرد بیکاری در این مناطق یافت نمی‌شد و از آنجا که دو اداره‌کل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مکلف شده بودند این طرح را در یک‌سال به‌ثمر برسانند.

در کنار این تنها در یک طرح خوشه‌های صنایع‌دستی برای سه هزار هنرمند علاقه‌مند به تولید صنایع‌دستی شغل پایدار ایجاد شد و طی تفاهم‌نامه‌ای که استاندار با سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد کرد، تمام این افراد به مدت یک سال تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درآمدند و از بیمه اجتماعی رایگان بهره‌مند شدند. ادامه برنامه‌های توسعه‌ای که به تدبیر معتمدیان استاندار خراسان‌جنوبی در این استان درحال اجرا است، بدون تردید در کاهش نرخ بیکاری برای فصل‌های آینده هم تاثیر بسزایی خواهد داشت و این استان را که به‌عنوان کم‌درآمدترین منطقه کشور شناخته می‌شود، متحول خواهد ساخت. در استان خراسان‌جنوبی با توجه به‌ویژگی‌های اقلیمی و شرایط جغرافیایی خاص و نبود زیرساخت‌های لازم، میل و رغبت سرمایه‌گذاران برای حضور و مشارکت چندان قابل‌توجه نبود به همین دلیل مهم‌ترین مطالبه مردم در این زمینه ورود بخش دولتی به طرح‌های اقتصادی در استان و ایجاد کارخانه‌هایی بزرگ همچون کویرتایر بوده که بتواند به اشتغال‌زایی و البته توسعه بینجامد. به همین منظور، طی آخرین سفر مدیرعامل شستا به خراسان‌جنوبی در تیر امسال، وعده سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومانی در استان ارائه شد. بنا به مذاکرات صورت گرفته شستا طی دو سال در زمینه استفاده از ظرفیت‌های مختلف استان، اقدامات گسترده‌ای انجام خواهد داد. افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در معدن زغال‌سنگ طبس از ۵۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان با توجه به سودآوری‌های خوبی که در این زمینه داشته، هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی خط دوم استخراج مکانیزه معدن، اجرای طرح‌های توسعه شرکت زغال‌سنگ پروده طبس از طریق در اختیار گرفتن پهنه‌های جدید زغالی برای توسعه معدنکاری، خرید تجهیزات استخراج لانگوال و اجرای طرح اسپیرال، افزایش سرمایه شرکت و عرضه سهام در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای بهره‌گیری از ذخایر آهک هیدراته و راه‌اندازی خط تولید مرتبط جنب کارخانه سیمان قاین، سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ایجاد یک نیروگاه بادی ۲۵ مگاواتی در سربیشه، اعلام آمادگی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی با ظرفیت ۵۰ مگاوات در خوانشرف نهبندان و درح سربیشه، استقرار دفتر مهندسی تخصصی در مرکز استان به‌منظور آغاز طرح‌های اکتشافی در مناطق مختلف استان، بهره‌برداری از معادن بنتونیت، سنگ‌آهن، سیلیس، خاک صنعتی و مس استان با توجه به نیاز واحدهای تولیدی شستا در مناطق مختلف کشور، سرمایه‌گذاری شستا در معادن بنتونیت سرایان و اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی یک مجتمع پرورش دام سنگین از اقداماتی است که شستا در استان عملیاتی می‌کند.

بهترین بخش ماجرا هم این است که سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومانی شستا، برای ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر اشتغال‌ مستقیم به همراه دارد.

براساس این گزارش، استفاده از ظرفیت سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با توجه به ظرفیت‌های معدنی بالقوه استان، یکی دیگر از سیاست‌های استاندار بود، از این‌رو براساس آخرین تفاهم‌های استاندار با ایمیدرو، این مجموعه در بخش زیربنایی معادن استان ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری درحال اجرا و تعهد دارد. این سازمان، علاوه براینکه امسال راه دسترسی معدن طبس را با اعتبار ۸۱ میلیارد تومان اجرایی می‌کند، در معدن طلای هیرد سرمایه‌گذاری کلانی خواهد داشت، ضمن اینکه با هزینه‌کرد ۱۰۷ میلیارد تومان، سطح اکتشافات در پهنه‌های معدنی مستعد استان در کویر مرکزی و منطقه لوت را به‌منظور سرمایه‌گذاری، توسعه معدن و صنایع معدنی افزایش خواهد داد. تامین برق معادن شاهکوه نهبندان با ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار که به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح زیربنایی معدنی کشور، معادن طلا و سنگ‌های تزئینی را نیز پوشش می‌دهد، اجرای طرح برق‌رسانی به معادن کوچک‌مقیاس استان با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی، تامین مالی کارخانه فولاد قاینات با تزریق ۷۲۵ میلیارد تومان اعتبار، احداث نخستین پایگاه امداد و نجات با تجهیزات بسیار خوب در طبس به‌دلیل وجود ذخایر معدنی بالا از جمله ۷۵ درصد زغال‌سنگ کشور و احداث دو واحد فرآوری آهک و فروسیلیس با جذب سرمایه‌گذار از جمله اقدامات شاخص این سازمان در خراسان‌جنوبی است.

مطالعات اکتشافی در ۱۱ پهنه استان از اولویت‌های ایمیدرو است و این سازمان تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در زمینه اکتشافات و ژئوفیزیک هوایی در استان هزینه کرده است. درحوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مذاکرات استاندار با ایدرو به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای انجامید که طی آن، این سازمان متعهد شده بالغ بر هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری کند.