افزایش ظرفیت ذخیره سیلوهای آذربایجان شرقی به ۷۰۰ هزار تن

حبیب امین‌زاده با اشاره به اهتمام ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به تامین کالاهای اساسی مردم در شرایط زمانی مختلف و نقش سیلوها و انبارها در این زمینه اظهار کرد: به همین منظور تاکنون ۳۴ هزار واحد انبار در استان شناسایی شده است. وی به نقش اصناف در تامین و رفع نیازهای روزمره شهروندان نیز اشاره کرد و افزود: در بخش اصناف ۳۸۶ اتحادیه صنفی با ۱۱۵ هزار صنف تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان فعال است. وی ادامه داد: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ در استان ۴۸ فروشگاه بزرگ تاسیس و ۴۱ شرکت بازاریابی شبکه‌ای ایجاد شده است. امین‌زاده گفت: سامانه iranianasnaf.ir (ایرانیان اصناف) برای انجام امور مربوط به اصناف و ساماندهی و نظارت بر فعالیت‌های اصناف، اعم از اتحادیه‌های صنفی واحدهای مربوطه، همچنین امور مربوط به صندوق مکانیزه فروش، کدگذاری رسته‌های صنفی، صدور پروانه کسب ایثارگری و صدور پروانه کسب ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: همچنین در بخش قالیبافی اقدامات مختلفی همچون اعطای تسهیلات در قالب پشتیبان، بیمه قالیبافان، صدور پروانه بهره‌برداری واحد تولید طرح و نقشه، صدور پروانه غیرمتمرکز فرش دستباف، صدور پروانه مجتمع قالیبافی، صدور جواز تاسیس مجتمع طرح و نقشه، صدور جواز تاسیس مجتمع قالیبافی، صدور کارت قالیبافی، صدور پروانه تاسیس کارگاه قالی‌شویی و خدمات تکمیلی صدور مجوز مشاغل خانگی و برگزاری کارگاه آموزش فرش دستباف انجام شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۲۰۰هزار قالیباف در استان وجود دارد، گفت: سهم ۳۵ درصدی از صادرات فرش کشور به آذربایجان شرقی اختصاص دارد. وی اظهار کرد: ساماندهی شبکه توزیع شامل فرآیندهای صدور و تمدید مجوز شرکت‌های پخش کالا از دیگر اقدامات این سازمان طی ۸ سال گذشته است.

وی در بخش تجارت نیز اظهار کرد: میزان صادرات سالانه استان حدود ۲ میلیارد دلار است که به بیش از ۹۸ کشور دنیا صادر شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به مرز مشترک آذربایجان‌شرقی با جمهوری‌های آذربایجان، نخجوان و ارمنستان و ارتباط از طریق مرز بازرگان با کشور ترکیه گفت: این استان موقعیت استراتژیک بسیار بالایی برای به‌وجود آمدن یک مرکز عمده تجاری بین‌المللی را دارد. وی عمده بازارهای هدف صادراتی آذربایجان شرقی را کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا دانست. امین‌زاده افزود: عمده کالاهای صادراتی استان فرش و صنایع‌دستی، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، فولاد و چدن، اشیای ساخته شده از مواد پلاستیکی، مواد معدنی و سنگ، انواع خشکبار، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات تراکتور، قطعات صنعتی و خودرویی و چرم و کفش است.

وی همچنین گفت: حدود یک میلیارد دلار از ۵۰ کشور مبدأ به این استان وارد می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در این مدت ساماندهی و تسهیل تجارت خارجی شامل فرآیندهای صدور گواهی الکترونیکی امضا، صدور و تمدید کارت بازرگانی، عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان، صدور مجوز ثبت‌سفارش کالا، اعزام هیات‌های تجاری و انتخاب صادرکننده نمونه انجام شده است. وی ادامه داد: به این منظور سامانه الکترونیک www.ntsw.ir سامانه جامع تجارت برای انجام امور مربوط به بخش تجارت اعم از اخذ شناسه کالا، امور مربوط به ثبت‌سفارش واردات کالا، اخذ کارت بازرگانی و معافیت‌های گمرکی ایجاد شده است. امین‌زاده اظهار کرد: در سال‌های گذشته سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری برای صدور کارت بازرگانی mvcrs.ir راه‌اندازی و بیش از یک هزار و ۵۰۰ فقره کارت بازرگانی صادر و تمدید شده است.