۴۰ برنامه صنعتی در آذربایجان شرقی

حبیب امین‌زاده  اظهار کرد: جلوگیری از واردات و صادرات بی‌رویه، تنظیم بازار و تشدید نظارت براساس اولویت‌های وزارتخانه از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌ها در جهش تولید است که در این زمینه برش استانی تهیه شده تا موازی‌کاری نشود.

وی افزود: مصوبات اولویت‌های جهش تولید در آذربایجان شرقی براساس تطبیق با سند تدبیر و توسعه، چشم‌انداز ۲۰ ساله انجام شده و برنامه تجمیعی ارائه شده است. امین‌زاده با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در کشور تعطیل است، ادامه داد: در برنامه‌های برش استانی جهش تولید با هدف تعمیق تولیدات ساخت داخل ۹۵ واحد تعطیل استان که تولیدات آنها بازار داشته و توجیه دارد هدف‌گذاری شده تا با رفع مشکلات سرمایه در گردش و سرمایه نقدی به چرخه تولید بازگردند. وی گفت: افزایش ظرفیت واحدها، افزایش بهره‌وری و کمک به روند تولید با سرمایه‌گذاری کمتر و با کمترین هزینه اشتغال و بازدهی توجیه کمک به ۹۵ واحد استانی تعطیل است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی یادآور شد: یک‌هزار و ۶۱۰ طرح نیمه‌تمام در آذربایجان شرقی وجود دارد که برای تکمیل آن هزینه کمتری نیاز است، اما در مقابل بازدهی بیشتری دارد بر این اساس چهار معیار و شرط برای تکمیل این طرح‌ها در نظر گرفته شد.

امین‌زاده گفت: طرح‌های نیمه‌تمام آذربایجان شرقی با چهار شاخص اولویت‌گذاری شد، طرح‌های با ۷۵ درصد پیشرفت، ۵۰، ۲۵ و زیر ۲۵درصد پیشرفت و بر این اساس در مرحله اول طرح‌های با ۷۵ درصد پیشرفت به بهره‌برداری می‌رسند. وی افزود: برای تکمیل این طرح‌ها ۶۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و این طرح‌ها برای ۱۲هزار نفر در آذربایجان شرقی اشتغال پایدار ایجاد می‌کنند. امین‌زاده با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی برای تحقق جهش تولید در استان توسعه صادرات غیرنفتی است، گفت: این موضوع یک انتخاب نیست بلکه الزام است. بر این اساس سال گذشته ۵۲ درصد به لحاظ ارزی و ۱۰۰ درصد به لحاظ وزنی در استان رشد صادرات نفتی داشتیم که از لحاظ رشد رتبه یک کشور را کسب کردیم و امسال نیز پیش‌بینی 3 میلیارد دلار صادرات از آذربایجان شرقی را داریم. وی با بیان اینکه بیشترین ذخایر معدنی کشور در آذربایجان شرقی است، ادامه داد: توسعه معدن و صنایع معدنی یکی دیگر از اولویت‌های سازمان صمت در آذربایجان شرقی است، راه‌اندازی فاز سوم مس سونگون و فرآوری نفلین سینیت کلیبر بر این اساس انجام شده و واحد آهک اهر نیز تا دو ماه آینده افتتاح می‌شود. امین‌زاده افزود: پیگیر هستیم تا کارخانه نفلین سینیت سراب نیز به عنوان آرزوی ۲۲ ساله مردم آذربایجان شرقی راه‌اندازی شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در ادامه  گفت: آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید قطعات خودرو در کشور است و تعداد قطعه‌سازان استان حدود ۶۰۰ واحد با اشتغال‌زایی ۲۵ هزار نفر است که ظرفیت تولید ۷۰ درصد قطعات موردنیاز خودرو را دارد و عنوان اولی کشور در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت خودرو را به خود اختصاص داده است. امین‌زاده اظهار کرد: بازگردانی به چرخه تولید و ادامه فعالیت تعداد ۱۲ واحد تولیدی با تغییر مدیریت پروانه بهره‌برداری آنها، پایش و رصد سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷۰۰ طرح در حال اجرا در استان و تهیه گزارش پیشرفت از جواز‌های تاسیس درحال اجرا در استان و هدف‌‌گذاری راه‌اندازی بیش از ۵۰۰ طرح تا پایان سال تنها بخشی از رئوس برنامه‌های سازمان صمت استان در سال جهش تولید است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی   با اشاره به اهمیت و ظرفیت بسیار بالای صنعت فولاد استان در ایجاد اشتغال و ارزآوری گفت: چالش‌های پیش روی صنایع فولادی استان و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی این حوزه در جلسات ادواری با انجمن فولاد استان همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین منظور مسائل مربوط به رفع موانع تولید و حل مشکلات صنایع فولادی و تبدیلی به صورت منظم به‌ویژه در سال جهش تولید پیگیری می‌شود.