کارنامه عمرانی آذربایجان‌شرقی

بر اساس این گزارش، دولت در چهار سال اخیر توجه ویژه‌ای به پایان دادن طرح‌های عمرانی در کشور داشته است و آذربایجان‌شرقی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اکنون سه طرح عمرانی در استان دارای اهمیت است که بهره‌برداری از آنها جزو وعده‌های دولت دوازدهم است که در صورت تکمیل بخش عمده‌ای از وعده‌های دولت به مردم آذربایجان‌شرقی تحقق خواهد یافت.

عملیات اجرایی آزادراه تبریز- سهند به‌عنوان راه ارتباطی شهر جدید سهند تا تبریز با هدف کاهش مدت زمان سفر پانزده سال پیش مطرح شد که در سال‌های گذشته اسیر وعده‌های دولت اسبق شده بود. جواد رحمتی درباره آخرین وضعیت طرح‌های استان اظهار کرد: عملیات اجرایی این آزادراه در سال ۹۷ بعد از اینکه از پیمانکاری به سرمایه‌گذاری تبدیل شد، با برآوردی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آغاز شد. وی افزود: قرار بود تا یک‌سال گذشته این طرح به سرانجام رسد اما به دلیل شرایط سخت اقتصادی و گران شدن هزینه‌ها این مهم انجام نشد. معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیشترین اقدامات اجرایی طرح به لحاظ عملیاتی تقریبا به پایان رسیده است، گفت: امسال سعی کردیم، بخش‌های عمرانی که نیاز به نقدینگی دارد را با تسهیلات بانکی تامین کنیم.

رحمتی با بیان اینکه اجرای این طرح در روزهای پایانی خود قرار گرفته و عملیات خاکی تقریبا تمام شده گفت: تنها دو پل ناقص مانده که آن هم تا آخر شهریور تکمیل خواهد شد و موضوع اتصال طرح به اتوبان شهید کسایی هرچه زودتر آغاز و به بهره‌برداری خواهد رسید. آزادراه تبریز- اهر که در سال‌های گذشته به جاده مرگ معروف شده است، هفده سال اسیر وعده‌های مسوولان مختلف شده بود که با شروع دولت یازدهم و دوازدهم تامین بودجه برای از سرگیری عملیات عمرانی در دستور کار گرفته و امید تازه‌ای برای مردم منطقه به وجود آمد.  معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه تنها ۸ کیلومتر از این طرح باقی‌مانده که در واقع شرکت وابسته به بنیاد مسکن درحال تلاش برای تکمیل است، افزود: امید است تا پایان سال این طرح را به بهره‌برداری برسانیم.

طرح سوم راه‌آهن دوخطه میانه- تبریز است که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌جمهوری و وعده‌های دولت‌های گذشته را پشت‌سر گذاشته در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته است. این خط‌ آهن از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود سال ۱۴۰۰ به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود. طرح راه آهن میانه- تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه- بستان‌آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان‌آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت و زمان کاهش می‌دهد.

با بهره‌برداری از طرح راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود. جواد رحمتی درخصوص طرح راه‌آهن تبریز –بستان‌آباد یادآور شد: طبق تعهدات قرار است قطار را به ایستگاه خاوران برسانیم که حدود۴۲ کیلومتر مسیر از بستان آباد به ایستگاه خاوران مسافت را شامل می‌شود. معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تزریق نقدینگی دولت به خوبی انجام شده گفت: این طرح در حوزه زیرسازی حدود ۹۰ درصد پیشرفت و در روسازی ۶۰ درصد پیشرفت دارد.