گره از کار بازرگانان باز می‌کنیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اتاق بازرگانی بندرعباس از آغاز فعالیت دور نهم هیات نمایندگان اظهار کرد: پیگیری و به نتیجه رساندن مصوبات شورای گفت‌وگو و اجرایی شدن آن همواره از اهداف و دغدغه‌های اتاق بازرگانی بوده است. محمدرضا صفا افزود: نتایج مثبت و دستاوردهای ارزشمند شورای گفت‌وگو با پیگیری‌های اتاق و همکاری مسوولان ملموس خواهد شد و تمام موانع پیش روی فعالان اقتصادی را با مساعدت استاندار هرمزگان مرتفع خواهیم کرد.

وی با اشاره به نقش کلیدی جلسات کارشناسی شورای گفت‌وگو در پربارتر شدن این نشست اظهار کرد: برای هر مشکلی که سد راه فعالان اقتصادی است حداقل ۱۰ تا ۱۵ نشست کارشناسی در اتاق با حضور کارشناسان برگزار می‌شود و امید می‌رود بتوانیم در این نشست‌ها گره از کار تجار باز کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس اضافه کرد: هماهنگی موثر بین بخش دولتی و خصوصی زمینه‌ساز رونق تولید، ایجاد اشتغال و رونق بازار کسب و کار خواهد شد. وی با اشاره به اینکه این نشست که نخستین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی در سال جدید محسوب می‌شد دستاوردهای بسیار خوبی به‌دنبال داشت، تصریح کرد: ترکیب خبرگان بانکی استان یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی استان بود که با مساعدت استاندار مقرر شد یک نماینده از اتاق با هماهنگی لازم به منظور عضویت در ترکیب خبرگان بانکی معرفی شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس ادامه داد: در بخش خرمای استان مقرر شد هماهنگی و پیگیری‌های انجمن خرمای اتاق از طریق استاندار در راستای اضافه شدن خرما در بسته‌های حمایتی معیشتی از سوی سایر نهادهای دولتی و غیردولتی صورت گیرد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه همچنین مقرر شد با کمک شهرداری بندرعباس جایگاه‌هایی برای تبلیغات و شناخت بیشتر خرماها در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: ایجاد دفاتر نمایندگی در مناطق تولید خرمای استان از دیگر مصوباتی بود که کمک شایانی به تقویت عرضه خرما خواهد کرد که با هماهنگی انجمن خرما و اداره استاندارد تحقق خواهد یافت. وی در پایان گفت: در نهایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس موفق شد مجوز مصوبه بیست و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی مبنی بر معرفی نماینده دارای حق رای در شورای‌عالی معادن استان را با تایید استاندار اخذ کند تا به این ترتیب اتاق بازرگانی بندرعباس وارد دور جدیدی از فعالیت خود مطابق با تخصص و خواسته‌های اعضای خود شود. استاندار هرمزگان نیز در این نشست ضمن قدردانی از عملکرد مثبت اتاق بازرگانی بندرعباس در رونق اقتصاد استان گفت: عملکرد اتاق بازرگانی بندرعباس در رونق اقتصاد استان کاملا ملموس است و تعامل اتاق در همه بخش‌ها در نوع خود مثال‌زدنی است و ما مدت‌ها منتظر چنین اتاقی بودیم. فریدون همتی افزود: در هرمزگان استعداد و ظرفیت تولید ۶۰ رقم خرما وجود دارد که این استان از نظر تنوع تولید انواع خرما از شرایط منحصربه‌فردی در کشور برخوردار است.

وی ادامه داد: باید برندسازی و معرفی هر چه بیشتر انواع خرما در هرمزگان در دستور کار باشد و همچنین بسته‌بندی، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی خرما در این استان توسعه یابد.

استاندار هرمزگان بر لزوم انجام تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه خرما در هرمزگان تاکید کرد و افزود: دانشگاه‌ها تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی را با توجه به استعداد بزرگ تولید خرما در استان انجام دهند تا بتوانیم اقدامات بهتری در این زمینه داشته باشیم. همتی تصریح کرد: توسعه تولید، فرآوری، بسته‌بندی و بازاریابی فروش خرما می‌تواند اشتغال بسیاری در روستاهای هرمزگان ایجاد کند و افزایش رفاه برای مردم روستاهای استان را به همراه داشته باشد. وی گفت: باید آموزش‌های لازم را در این حوزه ارائه دهیم و با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، ساماندهی مناسبی در حوزه خرما در استان داشته باشیم.