تقسیم تبریز به 130 محله

غلامحسین مسعودی‌ریحان در نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌و‌کار با اشاره به یکی از اقدامات صورت‌گرفته به جهت برنامه‌ریزی برای توزیع عادلانه سرمایه‌گذاری در شهر و مناطق کم‌برخوردار اظهار کرد: به وسیله این برنامه مناطق در چهار حالت برخوردار، نیمه‌برخوردار، متوسط و ضعیف تقسیم‌بندی شده و هر منطقه با عنوان‌های مسکونی، تجاری، فرهنگی- خدماتی و مختلط در چهار رتبه و در مجموع ۱۳ بخش تقسیم شده و تمام مناطق تبریز ۱۳۰ محله را شامل می‌شود. وی با توضیح در زمینه چگونگی اجرای این طرح تصریح کرد: در صورت موافقت اعضای کمیسیون می‌توان روند جذب سرمایه‌گذار را بهبود بخشید.مسعودی‌ریحان اضافه کرد: در این تقسیم‌بندی میزان تخفیف‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده به نسبت ارزش معاملاتی منطقه متغیر خواهد بود.رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌و‌کار تاکید کرد: این روش با تشویق سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در مناطق نیمه‌محروم و محروم موجب برخورداری این مناطق از امکانات تفریحی و تجاری می‌شود.نایب رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به سیاست‌های تشویق سرمایه‌گذار گفت: این امر عاملی برای حفظ منابع مالی، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و در نتیجه توسعه شهر خواهد شد.

سونیا اندیش اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در ایران به‌صورت چندبخشی بوده و متاسفانه نمی‌توان مدعی بود که صفر تا صد آن در اختیار یک نهاد است. وی با اشاره به مشوق‌های سرمایه‌گذاری اظهار کرد: این طرح در نوع خود قابل اجرا و مفید بوده و در صوت اجرای سریع آن می‌توان به نتایج مثبتی در این زمینه دست یافت.این عضو کمیسیون ضمن درخواست ایجاد برخی تغییرات تصریح کرد: در طرح مذکور تقسیم‌بندی تبریز به ۱۳۰ محله و تقسیم هر محله به ۱۳ قسمت مختلف موجب پیچیدگی در اجرای طرح خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به آمایش مجتمع‌های تجاری در شهر تبریز گفت: بسیاری از مجتمع‌های تجاری شهر تبریز بلااستفاده یا نیمه متروک باقی‌مانده است. اندیش ادامه داد: در این آمایش و بررسی موقعیت مکانی و حتی طبقه مورد استفاده برای امور تجاری باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه ساخت مراکز تجاری در طبقات زیرزمینی در اکثر مواقع باعث کاهش رونق خرید و فروش می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر تبریز تاکید کرد: سرمایه کلانی در بسیاری از مراکز تجاری بلااستفاده باقی مانده است. وی با اشاره به برخی از این مراکز تجاری گفت: برای احیای شهر تبریز نیازمند خارج کردن شهر از این وضعیت هستیم. اندیش ادامه داد: تبریز پر از زمین‌هایی است که اداره مسکن و شهرسازی می‌تواند در قبال بدهی‌های خود به شهرداری این زمین‌ها را تهاتر کند. غلامحسین مسعودی‌ریحان نیز ضمن تایید این سخنان در ادامه تصریح کرد: خروج شهرداری از رکود با استفاده از امکانات موجود و جذب گردشگر امکان‌پذیر است. وی تاکید کرد: طرح فعلی برای توزیع گردشگر در تمام مناطق تبریز موجب می‌شود تا دیدگاه‌ها از حالت یکجانبه خارج شود و تمام ۱۳۰ محله تبریز برای سرمایه‌گذاری در یک ردیف قرار گیرند.

سعید نیکوخصلت، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار گفت: منطقه تاریخی ۸ شهرداری تبریز ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.وی ادامه داد: اما متاسفانه زیرساخت‌هایی که منجر به معرفی بیش از پیش این ظرفیت باشد ایجاد نشده است. نیکوخصلت تصریح کرد: ساخت هتل و مراکز تفریحی و ایجاد پیاده‌راه و اتصال مکان‌های تاریخی به وسیله پیاده‌راه‌ها به هم موجب خروج برخی مکان‌های تاریخی از وضعیت فعلی شده و حتی سرمایه‌گذاران را به این سمت سوق می‌دهد.در پایان این جلسه طرح ارائه شده برای معرفی در صحن علنی شورا به تصویب اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌و‌کار رسید.