افتتاح 24 طرح صنعتی

سیدمرتضی نیرومند با اشاره به تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گفت: تا پایان دی سال جاری، ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب شده، ۴۶ شهرک در حال بهره‌برداری، هفت شهرک و ناحیه تخصصی، یک شهرک فناوری و دو مرکز خدمات فناوری و کسب و کار در استان به بهره‌برداری رسیده است. وی ادامه داد: در ۱۰ ماه سال جاری، ۲۳۰ فقره قرارداد منعقد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی روبه‌رو بوده است؛ همچنین تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده ۱۰۷ واحد بوده که نسبت به مدت مشابه سال شاهد افزایش ۳۰ درصدی بوده ایم.

نیرومند با اشاره‌ای به ۱۰۷ واحد صنعتی جدید در استان گفت: این تعداد با سرمایه‌ای معادل ۳ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی هزار و ۵۷۸ نفر به بهره‌برداری رسیده و با توجه به پیگیری‌های انجام یافته تعداد ۸۵ واحد صنعتی که به دلیل مشکلات مختلف در سال‌های قبل تعطیل شده بودند، مجددا راه‌اندازی شده و با میزان اشتغال‌زایی ۷۳۹ نفر به چرخه بازگشتند. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان با تفکیک این تعداد واحد بر اساس نوع صنعت گفت: ۳۰ درصد این واحدها در حوزه مواد شیمیایی، ۲۵ درصد در بخش غذایی، ۲۸ درصد در بخش فلزی، ۹ درصد در زمینه سلولزی، ۶ درصد در حوزه کانی غیرفلزی و ۲ درصد در حوزه نساجی فعالیت می‌کنند. نیرومند ادامه داد: با بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در سال جاری، ۷۱۱ نفر در حوزه مواد غذایی، ۲۵۴ نفر شیمیایی، ۳۲۸ نفر در فلزی، ۱۱۰ نفر سلولزی، ۴۰ نفر کانی‌های غیرفلزی و ۳۵ نفر نیز در واحدهای نساجی مشغول به کار شده‌اند.

وی تعداد کل واحدهای صنعتی استان را ۲ هزار و ۴۶۴ مورد دانسته و گفت: ۸۲ درصد این واحدها فعال و ۱۸ درصد آنها غیرفعال هستند. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان درباره ظرفیت تولید واحدهای فعال گفت: ۳۹ درصد واحدها با ظرفیت تولید زیر ۵۰ درصد، ۳۷ درصد با ظرفیت تولید ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۲۴ درصد نیز با ظرفیت تولید بالای ۷۰ درصد فعالیت می‌کنند. نیرومند کمبود نقدینگی را علت اصلی تعطیلی واحدهای غیرفعال دانست و گفت: نبود بازار، اختلاف شرکا، تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.وی در زمینه طرح‌های توسعه‌ای شهرک‌های صنعتی نیز گفت: در طول سال جاری این شرکت نسبت به اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود با انعقاد قرارداد ۳۴۶ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی اقدام کرد که با اجرای این طرح‌ها به میزان ۲ هزار و ۲۶۹ هکتار به اراضی صنعتی استان افزوده شد.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان ‌افزود: به مناسبت دهه فجر، چهار شهرک شهید سلیمی، سنگ شهر، آیت‌الله هاشمی و اسکو واگذار خواهند شد. وی درباره افتتاح طرح‌های عمرانی در شهرک‌های صنعتی به مناسبت دهه فجر نیز گفت: در این ایام، ۲۴ طرح عمرانی با اعتبار ۲۱۵ میلیارد ریال افتتاح شده و ۶ طرح عمرانی با اعتبار ۱۹۴ میلیارد ریال نیز کلنگ زنی خواهد شد.نیرومند همچنین از افزایش ۱۸۰ درصدی اعتبار طرح‌های عمرانی سال ۹۸ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه ریالی به پیمانکاران بدهی نداریم. وی با اشاره‌ای به فعالیت‌های در جریان حوزه شهرک سازی این شرکت گفت: ایجاد شهرک صنعتی سراب ۲، شهرک صنعتی تخصصی مس ورزقان، فناوری چرم و کفش، ناحیه صنعتی خواجه، ملکان و تأمین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از این فعالیت‌ها است. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان ‌درخصوص تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان نیز گفت: در شهرک‌های صنعتی استان ۴۱۲ مگاوات برق تامین شده و نیاز به تامین یک هزار و ۲۴۲ مگاوات برق برای راه‌اندازی و توسعه واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها برای سال‌های آینده وجود دارد که با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم ۲۰۰ مگاوات برق مورد نیاز شهرک‌ها را تامین کنیم که اگر این روند ادامه یابد شاهد حل مشکل کمبود برق طی سه، چهار سال آینده خواهیم بود.