گریز پزشکان خوزستانی از کارتخوان

ارزانی اظهار کرد: امسال، قانون‌گذار صنف پزشکان و مشاغل وابسته به آنها را مشمول نصب صندوق یا سامانه فروش کرده که در استان متأسفانه مشارکت صنف پزشکان در قالب ارائه صندوق‌های فروش بسیار کم است. مدیرکل سازمان امور مالیاتی خوزستان ادامه داد: پزشکان، نخبگان جامعه و بازار کار ایران هستند اما متاسفانه استقبال کمی از پرداخت مالیات کرده‌اند و امیدواریم بقیه پزشکان تا پایان سال از این قانون پیروی کنند. وی اظهار کرد: از ابتدای سال آینده نیز ۱۵ شغل دیگر مشمول ثبت سامانه مربوط به صندوق‌های فروش و سازمان مالیاتی می‌شوند. ارزانی با اعلام فراخوان مردمی برای گزارش تخلفات پزشکان گفت: این سازمان از عموم مردم می‌خواهد با ارائه گزارش تخلفات درخصوص عدم ثبت فعالیت پزشکان یا عدم‌استفاده از دستگاه‌های کارتخوان مسیر اجرای قانون را هموار کنند؛ یعنی اگر شهروندان از خدمات پزشکی استفاده می‌کنند ولی پزشکان از صندوق فروش یا کارتخوان استفاده نمی‌کنند اطلاعات آنها را از طریق سامانه ۱۵۲۶ وزارت اقتصاد گزارش کنند تا ماموران سازمان امور مالیاتی در موقع مقرر اقدام قانونی را انجام دهند.

همچنین شماره تماس ۳۰۰۰۷۲۸۷ سامانه پیامکی دریافت اطلاعات و گزارش‌های مردمی است. وی در ادامه با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ سال از اجرای طرح جامع مالیاتی در کشور می‌گذرد، گفت: ۳۲ طرح بزرگ را به نام طرح جامع مالیاتی در حوزه فناوری اجرا کردیم که هدف اصلی آن کاهش دخالت نیروی انسانی در تعیین مالیات با تاکید بر اطلاعات، اسناد و مدارکی است که در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی مؤدیان است. وی افزود: سازمان مالیاتی این حرکت را گام نخست خود تعریف کرده است. در گام دوم نیز با استفاده از ریزداده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی در سراسر کشور فعالیت‌های مودیان را از طریق آنها ثبت، ضبط، نشر و پیدا می‌کنیم و هرکدام را که مشمول قانون مالیات است، اطلاع می‌دهیم. ارزانی ادامه داد: در گام دوم، محاسبه مالیات براساس روش‌هایی که سازمان معمولا در چارچوب قانون به نام اظهارنامه برآوردی، اظهارسنجی یا راستی آزمایی صورت می‌دهد شکل گرفته و اگر اجرا شود به کاهش فرار مالیاتی در حد معقول و استاندارد جهانی تبدیل می‌شود. مدیرکل سازمان امور مالیاتی خوزستان اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما در کشور این است که دوسوم فعالیت مودیان رسمی یا غیررسمی در قالب فرار مالیاتی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

وی با اشاره به میزان بودجه‌های تخصیصی اظهار کرد: برای سال‌جاری ۸۷ هزار میلیارد ریال یعنی ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیصی اعتبار و مصوبه قانونی داریم که نمی‌دانیم چقدر از آن محقق می‌شود. همچنین سال گذشته ۵۹ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی در استان خوزستان داشتیم. مدیرکل سازمان امور مالیاتی خوزستان ادامه داد: ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان در سال گذشته درآمدهای عوارض ناشی از ارزش افزوده و آلایندگی خارج از استان و درون استانی داشتیم که بین جمعیت شهری، روستایی و روستاهای بدون دهیاری توزیع شد که بیش از ۷۶ شهرداری از آن بهره‌مند شدند. ارزانی تصریح کرد: به موجب قانون از سال ۹۳ چهار شرکت بزرگ نفتی آغاجاری، مسجدسلیمان، کارون و مارون سالانه حدود یک هزار میلیارد تومان بدهی دارند که موظف به پرداخت هستند؛ این رقم با توجه به قیمت فروش نفت متغیر می‌شود و به‌صورت تقریبی نیز سهم شهرداری اهواز حدود ۱۶ میلیارد تومان است.