راهکار تقویت صادرات از مازندران

وی با بیان اینکه تحریم‌های خارجی، تجارت و صادرات را مورد هدف قرار داده است، یادآور شد: صادرات می‌تواند تولید داخلی را در برابر تحریم‌ها مقاوم کند و وفاق دولت و بخش خصوصی می‌تواند دستیابی به اهداف را محقق کند. بهرامی با اشاره به اینکه صنعت ما براساس جایگزینی واردات مستقر شده است، گفت: صنعت از کمبود تقاضا رنج می‌برد و با ظرفیت کامل تولید نمی‌کند. وی با بیان اینکه ۲۵ درصد مصرف خانوارهای ایرانی کالاهای خارجی است، گفت: اکنون تنها راه نجات صنعت، ورود به بازارهای خارجی و صادرات است. رئیس هیات‌مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور ادامه داد: استراتژی وزارت صمت، تمرکز بر بازارهای همسایه برای توسعه صادرات است و اکنون ۵/ ۲ درصد صادرات به کشورهای همسایه سهم ایران است. بهرامی، کمک به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را از دیگر استراتژی‌ها برای ورود به بازارهای خارجی دانست و گفت: سهم ما از بازار صادراتی جهان قابل قبول نیست در حالی که قابلیت‌های زیادی در کشور وجود دارد. رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز با بیان اینکه ظرفیت مازندران در حوزه صادرات بیش از وضع موجود است، گفت: با این حال جزو استان‌های پیشرو در صادرات هستیم.

عبداله مهاجر دارابی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ضمانت در استان تاکنون به نتیجه نرسیده است، افزود: کشاورزان ما درگیر مشکلات فراوانی هستند. مهاجر با اعلام اینکه یکی از ظرفیت‌های مازندران در حوزه آبزیان و برنج، طیور، مرکبات، کیوی و بخش‌های مختلف است، گفت: میزان تولیدات کشاورزی استان ۷ میلیون تن است و در ۱۴محصول رتبه‌های برتر را دارا هستیم. رئیس اتاق بازرگانی مازندران، صادرات را گامی مهم برای توسعه استان دانست و گفت: در سه ماه آخر سال ۹۷ میزان صادرات استان حدود ۳۰درصد رشد یافت. وی با بیان اینکه ظرفیت صادراتی مازندران بیش از وضعیت موجود است، افزود: در برنامه ششم، نگاه این است که میزان صادرات به ۳میلیارد دلار برسد و برای دستیابی به این هدف باید موانع  را برطرف کنیم. وی با تاکید براینکه باید رویکرد جدید و دیگری برای توسعه صادرات در استان در پیش گرفته شود، گفت: صندوق ضمانت یکی از شاخص‌ترین آیتم‌ها برای توسعه صادرات به شمار می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه برنامه دستیابی به هدف ۳میلیارد دلاری صادرات در استان تعریف شده است، افزود: صادرات یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است و باید در این بخش برنامه‌ریزی صورت گیرد. مهاجر با اشاره به اینکه مازندران جزو استان‌های پیشرو در حوزه صادرات به شمار می‌رود، گفت: با این حال ظرفیت مازندران در زمینه صادرات بیش از وضعیت موجود است و باید بسترهای لازم در این حوزه فراهم شود. وی با اظهار اینکه امکانات اتاق بازرگانی در اختیار صندوق ضمانت توسعه صادرات قرار می‌گیرد، گفت: برای توسعه صادرات نیاز به هماهنگی و همکاری صندوق ضمانت داریم. رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه آمار صادرات استان بیش از یک میلیارد دلار است، افزود: بخشی از کالاهای استان از مبادی دیگر استان‌ها صادر می‌شود.