اولویت دولت در پساسیل خوزستان

وی افزود: همچنین تخلیه مکان‌هایی که ایمن‌سازی آنها میسر نبوده برای حفظ‌ جان مردم در دستور کار قرار گرفته که در بسیاری از نقاط خوزستان این اقدام انجام شده است. وی ادامه داد: ارزیابی و پرداخت خسارت وارده شده به مزارع و منازل شهری و روستایی خوزستان از دیگر برنامه‌های مهم ما در شرایط کنونی است. اسلامی گفت: انتظار می‌رود بازسازی منازل تخریب شده و آسیب دیده توسط بنیاد مسکن سریع‌تر آغاز شود و در بخش راه‌ها نیز اقدامات لازم بر اساس برنامه زمان بندی شده صورت گیرد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:در خوزستان هنوز به مرحله بازسازی راه‌ها وارد نشده‌ایم چرا که تا آب فروکش نکند نمی‌توانیم اقدامی در این جهت صورت دهیم. وی گفت: جاده اهواز - آبادان اکنون به‌صورت کامل زیر آب رفته و همکاران ما سعی دارند با یک هزار دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین با هماهنگی ستاد مدیریت بحران خوزستان، مسیر آب را از این محل منحرف کنند. وی اضافه کرد: برای بازسازی منازل شهری و روستایی و کمک معیشتی استان‌های سیل زده اعتبارات لازم پیش‌بینی شده اما در خوزستان که هنوز در متن سیل قرار داریم نمی‌توانیم به‌صورت دقیق میزان خسارت‌ها و اعتبارات را پیش‌بینی کنیم.

اسلامی گفت: در سایر استان‌هایی که در معرض سیل قرار گرفتند،بازسازی آغاز شده و جاده خرم آباد - معمولان- پلدختر که حدود ۴۰ کیلومتر آسیب جدی دیده در دست بازسازی قرار دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد» استاندار خوزستان نیز در تشریح آخرین اقدامات گفت: محور همه تلاش‌ها در سیلاب اخیر خوزستان کاهش خطر احتمالی آن در همه نقاط بود. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: تلاش ما در مدیریت سیل بر اساس نظام نامه‌های وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه با هدف کاهش تلفات جانی است. وی با بیان اینکه اولویت دوم نیز پایداری سدها بوده است عنوان کرد: تلاش شد از این طریق با حفظ تاسیسات و زیرساخت سدها آب مناسبی در سدها نیز ذخیره شود. وی با اشاره به اینکه اولویت سوم استان مدیریت ریسک بوده است، گفت: در این زمینه نیز تلاش شد تا پایین دست همواره مورد توجه قرار گیرد و رهاسازی به گونه‌ای باشد که کمترین خسارت زیربنایی و مالی را برای پایین ایجاد کند.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با تاکید بر اینکه حجم سیلی که به خوزستان وارد شده نشان‌دهنده عظمت و بزرگی این موضوع است، افزود: آورد آب در رودخانه‌های استان طی یک سال گذشته ۲۸میلیارد متر مکعب است اما از مهر سال گذشته تاکنون ۳۵میلیارد متر مکعب آب وارد استان شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آبی این میزان به ۵۰میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کند و همین موضوع کار استان را در مدیریت آب سخت  می‌کند. استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه لازم است برای کنترل سیلاب‌ها پروژه‌های تکمیلی در استان اجرا شود، گفت: علاج‌بخشی و افزایش ارتفاع سد دز یکی از اولویت‌هایی است که باید به آن توجه شود و در ادامه نیز احداث سد و نیروگاه جریانی دز در پایین دست این سد می‌تواند به این مساله کمک کند. شریعتی با بیان اینکه در حوضه مارون و زهره دو کانال سیلاب بر داشتیم که سیلاب را به دشت‌های مرکزی هدایت کردند، گفت: بر همین اساس نیاز است تا کانال نهر ماله به‌عنوان یک سیلاب بر احیا شود تا بتواند نقش مهمی در موضوع کنترل سیلاب ایفا کند.