میزان خروجی سد زاینده‌رود از روز دوشنبه، ۸ بهمن، افزایش یافت و حدود ۴۸ ساعت بعد، آب به شهر اصفهان رسید. این بازگشایی برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان عنوان شده است. کشاورزانی که در ماه‌های گذشته نسبت به وضع آب در شهر اصفهان اعتراضات زیادی را از خود بروز دادند.

ابتدا قرار بر این بود که در هفته اول بهمن، آب در زاینده‌رود جاری شود، اما به دلیل تفاوت اقلیم غرب و شرق اصفهان، این تاریخ به تعویق افتاد. حسین محمدرضایی، عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان در این باره گفت: زمین‌های شرق اصفهان آماده کشت است، اما با توجه به اینکه در غرب اصفهان بارش‌های بیشتری داریم و کشاورزان غرب برای کشت دیرتر از شرق اصفهان نیاز به آب دارند، برای بازگشایی سد، باید بین کشاورزان دو منطقه هماهنگی‌های خاص صورت بگیرد.

اما موضوع آب در فلات مرکزی ایران بسیار پیچیده شده است،  میزان آب پشت سد زاینده رود ۱۹۰ میلیون مترمکعب است و نکته قابل‌توجه این است که با توجه به افزایش ۷۰۰درصدی بارش نسبت به سال گذشته، حجم آب پشت سد تغییر محسوسی نکرده است.  محمدرضایی درباره این موضوع گفت: حدود ۱۰۰۰میلی‌متر بارندگی در چهار ماه نخست سال زراعی جاری در منطقه کوهرنگ به ثبت رسیده است، آورد بارندگی‌های اخیر برای سد زاینده‌رود باید حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب باشد درحالی‌که مخزن سد حدود ۱۸۵ میلیون مترمکعب آب دارد!

او در ادامه گفت: این میزان بارندگی به دلیل بیش از ۶۰۰طرح آبخیزداری در بالادست زاینده‌رود، در پشت بندها و در آبخوان‌ها ذخیره می‌شود. این آب‌های ذخیره شده با عنوان طرح آبخیزداری در زمین نفوذ و چاه‌های آب و چشمه‌های آن مناطق را تامین می‌کند. این در حالی است که بر اساس قانون نباید بر رودخانه‌های دائمی، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری احداث کنند تا روان‌آب‌ها به سمت رودخانه جاری شود. سال‌ها است که در اصفهان برای حذف این طرح‌ها تلاش کرده‌ایم اما کسی صدای ما را نمی‌شنود.