شهلا عموری افزود: تولیدکننده‌ای که به تولید می‌پردازد و عضو اتاق نیست، قطعا مشکلاتی دارد که با تولیدکنندگان عضو اتاق مشابه هستند و در این زمینه با توجه به وضعیت استان تلاش کرده‌ایم تا همه واحدهای تولیدی و صنعتی عضو یا غیرعضو اتاق، صادرکنندگان و فعالان کشاورزی را حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: مشکلات صادرات استان در کارگروه توسعه صادرات استان که اتاق بازرگانی نیز عضو آن است، مطرح می‌شود. در این زمینه تلاش شده تا مشکلات صادرات از خرد تا کلان مطرح و حل شوند. جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز دیگر محلی است که بخش خصوصی می‌تواند مشکلات خود را در آن مطرح و به نتایج خوبی دست پیدا کند. عموری تصریح کرد: برای حل مشکلات کشاورزان استان، یک کرسی را در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت به بخش کشاورزی اختصاص داده‌ایم تا مشکلات این بخش از سوی نظام صنفی کشاورزی به ما اعلام شود. در این زمینه یک کرسی را به نظام مهندسی معدن و یک کرسی به اتحادیه صادرکنندگان اختصاص داده شده است. در حوزه صنعت نیز یک کرسی برای خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان در نظر گرفته شده است.رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: با توجه به اینکه خوزستان تنها استان کشور است که سه اتاق بازرگانی دارد، در جلسات شورای گفت‌وگو دو کرسی را به اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و آبادان اختصاص داده‌ایم. همچنین اتاق اصناف و اتاق تعاون نیز هرکدام یک کرسی از کرسی جلسات را در اختیار دارند.

عموری با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی استان ادامه داد: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی اهواز خود کمیسیون کشاورزی دارد، سعی شده است تا مشکلات این بخش را به خصوص در حوزه آبزیان و خرما پیگیری و عارضه‌یابی کنیم و برای حل آنها نسبت به راهکارهای عملی اقدام کنیم. امیدواریم با اقداماتی که در این دو حوزه انجام گرفته است، شاهد حل مشکلات و همچنین توسعه صادرات باشیم.وی با اشاره به تلاش برای حل مشکلات مرزهای استان گفت: مرز چذابه در حوزه مسولیت‌های اتاق بازرگانی اهواز است اما مشکلات مرز شلمچه توسط اتاق بازرگانی خرمشهر و آبادان پیگیری می‌شود. اگرچه بیش از ۱۴ سال از عمر مرزهای خوزستان می‌گذرد اما همچنان با مشکلاتی در این مرزها مو‌اجه هستیم که باعث می‌شود صادرات را کاهش دهد و صادرکنندگان نیز با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته برای ساماندهی مرزها خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام‌گرفته تقریبا به سمتی گام برداشته‌ایم تا در مرز چذابه به یک مدیریت واحد دست پیدا کنیم و سازمان‌ها در تصمیم‌گیری به‌صورت جزیره‌ای عمل نکنند و مشکلات صادرات در این مرز کاهش پیدا کند.عموری گفت: بخشی از مشکلات در مرزها سیستمی است که به عراق مربوط می‌شود و بخش دیگر نیز مشکلات زیرساختی مرزها است که باید آنها را حل کرد. برای مثال بارها اعلام کرده‌ایم که در نقطه صفر مرزی چذابه باید دو دروازه ورود و خروج نصب شود تا شاهد ترافیک نباشیم، اما تا به حال موفق به نصب دروازه دوم نشده‌ایم.

وی گفت: زمانی که در مرزها مدیریت یکپارچه وجود نداشته باشد، هر سازمان در کار سازمان دیگر دخالت می‌کند و این مساله موجب سردرگمی صادرکنندگان می‌شود. این مساله در برخی از مواقع باعث کندی صادرات می‌شود اما تلاش کرده‌ایم تا این مساله را حل و روند صادرات را در مرز چذابه روان‌تر کنیم.عموری ادامه داد: اینکه کامیون‌های صادرات برای روزهای زیادی در مرز معطل شوند، به سود صادرکنندگان نیست و از این‌رو با یکپارچه شدن مدیریت در مرزها قطعا زمان چرخ‌خوابی کامیون‌ها در مرز، کاهش پیدا می‌کند.وی با اشاره به کمیته حمایت قضایی از بخش خصوصی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای در خوزستان تحت عنوان کمیته حمایت قضایی از بخش خصوصی وجود دارد که به ریاست دادستان استان فعالیت می‌کند. این کمیته زمانی که اعضای اتاق بازرگانی در حل مشکلاتشان نتوانند به نتیجه لازم دست پیدا کنند، وارد عمل می‌شود و مشکلات آنها را با صدور حکمی حل می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی اعضای اتاق اظهار کرد: این مشکلات در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح می‌شود. در این زمینه خوشبختانه توانسته‌ایم در برخی از موارد، مشکلات را به‌صورت حضوری با مدیران بخش‌های مالیاتی و تامین اجتماعی حل و بخشودگی‌هایی را در این زمینه کسب کنیم.عموری گفت: اتاق بازرگانی تلاش کرده است که در کنار اعضا و بخش خصوصی باشد و این سیاست‌گذاری باعث شده تا بتوانیم در کمیسیون اتاق‌های مشترک کشور یک کرسی را کسب کنیم. این مساله به دلیل اثرگذاری‌ای است که اتاق بازرگانی اهواز توانسته بر مرکز داشته باشد.

وی با اشاره به دعوت برای حضور تعدادی از سفرای کشورهای مختلف در اهواز اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا علاوه بر عراق، با کشورهای دیگری که همجوار ما هستند همچون عمان و قطر ارتباط داشته باشیم و در بازارهای آن کشورها نیز حضور پیدا کنیم.رئیس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا برای مرزهای استان کد ترانزیت داشته باشیم. در این زمینه با گمرک مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم و آنها را از اهمیت این کد مطلع کرده‌ایم. در این زمینه متاسفانه تاکنون موفق به دریافت کد ترانزیت برای مرزهای استان نشده‌ایم. قطعا ترانزیت کالا می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی برای استان داشته باشد و زمینه را برای رونق اقتصادی فراهم کند.عموری با اشاره به ساخت ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: ساخت این ساختمان حدود ۲۳ میلیارد تومان هزینه در بر داشت که توانستیم حدود ۸ میلیارد تومان را از اتاق ایران برای ساخت آن کمک بگیریم. همچنین پیمانکار سازنده آن نیز حدود ۵/ ۲میلیارد تومان در ساخت به ما تخفیف داد.

وی درخصوص مساله صادرات به روسیه اظهار کرد: با توجه به ظرفیت استان در محصولات کشاورزی به دنبال آن هستیم تا این محصولات صادر شود. روسیه یکی از مقاصد بسیار خوب برای صادرات است و در این زمینه صحبت‌هایی انجام گرفت تا یک خط هوایی از دزفول به این کشور در نظر گرفته شود اما تا کنون نتیجه‌ای در این زمینه نگرفته‌ایم.رئیس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: اکنون بسیاری از کالاهای استان به خصوص از دزفول به روسیه صادر می‌شود اما این صادرات به شکلی است که محصول توسط واسطه‌ها خریداری و سپس در آنجا تحویل داده می‌شود و به نام خوزستان ثبت نمی‌شود.