بومی‌سازی 100 درصد مته‌های حفاری در دستور کار

وى اظهارکرد: با توجه به ظرفیت منابع خدادادى موجود در کشور، نگاه به این اصل که بخش قابل توجهى از صنایع، مواد و کالا باید بومى‌سازى شود امری ضرورى است؛ البته این به معناى قطع ارتباط با دنیاى خارج نیست. محمدی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌هاى راکد و بالقوه موجود در کشور نهایت استفاده را کرد، گفت: نگاه استراتژیک غالب در کشور باید به سمت حرکت در مسیر خودکفایی و خوداتکایی، ضمن حفظ ارتباط با سایر کشورهاى دنیا باشد.

محمدی با بیان اینکه شرکت ملى مناطق نفت‌خیز جنوب به منظور بومى‌سازى تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و حفارى برنامه‌ریزى منظمى دارد، اظهار کرد: ممکن است هر کالا از همان روز نخست کیفیت صددرصدی نداشته باشد که در این زمینه باید با تعامل، درک شرایط طرفین و استفاده از توسعه پلکانى و مرحله به مرحله به سمت تولید کالاى با کیفیت پیش برویم.

وى در مورد آخرین وضعیت توسعه ٢٨ مخزن نفتی واقع در محدوده عملیاتى شرکت ملى مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: بر اساس طرح جامع توسعه از پیش تهیه شده، دو بسته از مجموع ٢٨ بسته به نتیجه رسیده است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: در طرح توسعه مخزن آسمارى منصورى، برنده مناقصه مشخص شده و به زودى عملیات اجرایى این طرح انجام می‌شود. در واحد بهره‌برداری اهواز ۲، ۳ و ۵ نیز برنده مناقصه مشخص شده است. سایر مناقصات نیز به ترتیب اولویت انجام و برنده اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص ۴ درصد از اعتبار طرح توسعه ۲۸ مخزن در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی تصریح کرد: با اجرای این طرح، مردم اطراف تاسیسات نفتی باید از مزایای آن متنفع شوند و این باید در عمل باشد نه در حد حرف و شعار.  مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: با استقبال بخش خصوصی و تامین سرمایه لازم، مشعل‌های تاسیسات این شرکت تا دو سال خاموش می‌شود.

سعید کوتی گفت: جمع‌آوری گازهای همراه نفت یکی از دغدغه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب و در سطح کلان وزارت نفت است و بدون استثنا برای جمع‌آوری تمام گازهای همراه برنامه‌ریزی مدونی انجام شده است. وی افزود: بر این اساس اکنون ۹۰ درصد گازهای همراه نفت جمع‌آوری می‌شود و برای باقی‌مانده گازها برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تعریف شده است.

کوتی ادامه داد: بهسوزی فلرهایی که در مجاورت مناطق مسکونی وجود دارند از طرح‌های کوتاه‌مدت است که اکنون در برخی از مناطق مانند واحد بهره‌برداری بنگستان ۳ اهواز به نتیجه رسیده است. بهسوزی گازهای فلر اهواز ۲ نیز از پیشرفت بالای ۸۰ درصد برخوردار است که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری گازهای همراه با توان بخش خصوصی نیز در دستور کار است، اظهار کرد: از این میان می‌توان به اجرای طرح واحدهای بهره‌برداری مارون ۳ و ۶ و منصوری اشاره کرد که اکنون مراحل اجرایی آن از سوی بخش خصوصی در حال انجام است و تمام هزینه‌های اجرایی این طرح نیز بر عهده بخش خصوصی است.

 جمع‌آوری گازهای همراه مارون ۳

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: طرح جمع‌آوری گازهای همراه مارون ۳ اکنون از پیشرفت بالای ۹۰ درصد برخوردار است که پیش‌بینی می‌شود در ماه آینده راه‌اندازی شود.

وی از استقبال خوب بخش خصوصی در زمینه اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت خبر داد و افزود: در این زمینه تمام مناقصات برگزار و برنده‌ها اعلام شده‌اند و برخی واحدها در حال احداث و برخی در مرحله کارهای مقدماتی اداری است. کوتی یادآور شد: گازهای همراه جمع‌آوری شده به‌عنوان خوراک کارخانه‌های گاز و گاز مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجا به شرکت ملی گاز ایران تحویل می‌شود.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون نیز گفت: برای نخستین بار در این شرکت از روش تزریق هوای فشرده برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت استفاده شده است.

محسن دهانزاده اظهار کرد: با اجرای طرح استفاده از روش تزریق هوای فشرده در واحد بهره‌برداری شماره ۲ اهواز که اکنون از پیشرفت ۷۰ درصدی برخوردار است از سوزاندن ۱۲ تا ۱۵ میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می‌شود که ارزش افزوده‌ای حدود ۹۷۰ هزار دلار به همراه دارد. وی افزود: برای نخستین بار در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب رویکرد سبز به مشعل‌ها سبب جلوگیری از سوزاندن ۱۰ میلیون مترمکعب گاز شده که این ضمن حذف آلودگی‌های زیست‌محیطی، سبب صرفه‌جویی اقتصادی ۸۰۰ هزار دلاری شده است. دهانزاده از تلاش برای توانمندسازی پیمانکاران بومی و فعال در حوزه ساخت خبر داد و گفت: نگاه شرکت کارون در حوزه ارتقای توانمندسازی داخلی نگاه برندینگ است.

وی گفت: نگاه قطعه‌سازی انفرادی، نگاه راهبردی نیست و بر این اساس شرکت نفت و گاز کارون بومی‌سازی پکیج تجهیز کامل را مدنظر دارد و در این زمینه موفق عمل کرده است. دهانزاده افزود: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون اکنون در حوزه ساخت تلمبه‌های تزریق پساب به دانش فنی ایرانی دست یافته است؛ به‌طوری که موفق شده تلمبه‌های دیوید براون ایرانی شده را تولید کند؛ این تلمبه‌ها به زودی در واحد نمکزدایی ۲ نصب و راه‌اندازی می‌شوند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون همچنین از دستیابی به دانش ساخت تلمبه‌های تزریق پساب سولوز خبر داد و گفت: این تکنولوژی ایرانی شده با مهندسی معکوس متفاوت است، در این روش دانش فنی تولید شده است که می‌توان به دیگر شرکت‌های سازنده انتقال داد.

وی گفت: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در سال جاری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال ساخت داخل قطعات انجام داده، ساخت پکیج‌ها نیز همچنان به قوت خود باقی است.