رشد 308‌درصدی صادرات در سال 96

محمد محسنی با بیان اینکه ۱۰۰‌درصد خدمات بندر خرمشهر صادراتی است و می‌توان گفت که تنها بندر صادراتی کشور در حوزه شمال غربی خلیج‌فارس هستیم، افزود: بندر خرمشهر یکی از بنادر پیشرو در حوزه امنیت است که به منظور ارتقای سطح امنیتی و پوشش تصویری بندر خرمشهر، طرح دوربین‌های مدار بسته و نصب آن با اعتبار ۸ میلیارد تومان فراخوان شده است. وی بندر و سازمان بنادر را پیشروترین، موثرترین سازمان، مرجع و بنگاه اقتصادی دولتی دانست که توانسته است در خرمشهر ایفای نقش کند.

محسنی اظهار کرد: بندر خرمشهر به‌واسطه معادلات، معاملات و تبادلاتی که با مراجع بین‌المللی دارد تنها بنگاه اقتصادی و محرک توسعه خرمشهر است؛ چراکه جایگاه سازمان بنادر جایگاهی بین‌المللی بوده که در راس همه امور و خدمات مربوط به بنادر به‌عنوان نماینده دولت، مجری دستورالعمل‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه دریا و بندر است.

وی افزود: بیش از ۳۰ کنوانسیون و معاهده بین‌المللی وجود دارد که در حوزه‌های ایمنی و محیط زیست ارسال و ابلاغ شده که در حال انجام آن هستیم. فراهم کردن زمینه خدمات دریایی و بندری برای تسهیلگری و انجام امور بازرگانی در بنادر از دیگر اقدامات سازمان بنادر است. خوشبختانه ۹۰‌درصد مبادلات و جابه‌جایی کالا در دنیا از طریق حوزه حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد که از همین جا نیز جایگاه بنادر در دنیا و کشورهای ساحلی مشخص می‌شود.

محسنی با بیان اینکه خرمشهر را به بندر و آبادان را نیز به پالایشگاه می‌شناسند، افزود: این بندر علاوه بر خدمات به بازرگانان فعال از مسوولیت‌های اجتماعی خود نیز غافل نمانده‌ است.

 گردشگری دریایی مزیت غالب شود

محسنی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری دریایی باید به‌عنوان مزیت غالب خرمشهر شناخته شود، افزود: به منظور فرهنگ‌سازی برای این هدف لازم است دوره‌های آموزشی برگزار شده و جوامع محلی را از نتایج عملکرد در این حوزه آگاه کرد. همچنین باید تورلیدرها را فعال و سازمان‌های متولی را ترغیب و تحریک کنیم تا کار انجام دهند که خوشبختانه اقداماتی نیز شده است.

وی تصریح کرد: گردشگری دریایی در خرمشهر ناشناخته مانده و حتی در مراکز علمی نیز با این صنعت آشنا نبودند، به این منظور برای نخستین بار در کشور سرفصل رشته گردشگری دریایی را در دانشگاه تدوین کردیم و سرفصل‌ها و فهرست‌ها را به دانشگاه علمی - کاربردی منطقه آزاد اروند ارائه دادیم.

 افتتاح پایانه کانتینری بندر خرمشهر

محسنی طرح پایانه کانتینری بندر خرمشهر را جزو مهم‌ترین طرح‌های بنادر کشور دانست و افزود: بندر خرمشهر به دلیل خدمات کانتینری جزو سه بندر بزرگ کشور است. طرح پایانه کانتینری با ظرفیت ۳۵۰هزار تی‌یو آغاز شده بود اما اجرای این طرح از سال گذشته به لحاظ مشکلات حقوقی و اختلاف با سرمایه‌گذاران متوقف شده و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان ۹‌درصد پیشرفت داشت اما اکنون به رشد ۷۰‌درصدی رسیده است و تا پایان بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، تعمیر اساسی ۴ پست اسکله به طول ۶۰۰ متر و با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان را از دیگر طرح‌های در حال اقدام اداره بندر خرمشهر برشمرد و افزود: روند پیشرفت این طرح در آبان سال گذشته ۲۸‌درصد بود اما خوشبختانه اکنون به ۶۲‌درصد رسیده و تا دو هفته دیگر به ۷۰‌درصد می‌رسد.

 پیشرفت ۸۷‌درصدی پس‌کرانه‌ها

وی در ادامه از پیشرفت ۸۷‌درصدی پس‌کرانه خبر داد و تصریح کرد: احداث پس‌کرانه تجاری در اسکله‌های ۲ تا ۷ بندر خرمشهر تا سال گذشته ۵۳‌درصد بوده است اما اکنون با پیشرفت ۸۷‌درصدی و اعتبار ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در حال اجراست.  محسنی تعمیرات اساسی ۴ ساختمان اداری ثبت شناوران، برج کنترل، ساختمان تک پنجره، حوزه مدیریت و صدور مجوز به وسعت ۲۵۰۰ متر مربع زیربنا در طول ۴ ماه گذشته را از دیگر اقدامات بندر خرمشهر برشمرد و گفت: برای نخستین بار در کشور سیستم مکانیزه بارگیری مواد فله و معدنی در بندر خرمشهر مجهز به دستگاه شیپ لودر و همچنین سامانه شوتینگ آب (سامانه مه‌پاش آب) در محل دپوی مواد معدنی راه‌اندازی شد و با وجود تحریم‌ها و نرخ بالای ارز با اعتبار ۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که این نیز در حوزه محیط زیست و سلامت شهروندان کاری بزرگ بوده، به‌طوری که بیش از ۶۰‌درصد آلودگی محیط زیست را کاهش می‌دهد.

 آمادگی برای سفرهای دریایی

وی از رشد ۴۱‌درصدی گردشگری دریایی در بندر خرمشهر خبر داد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۷ هزار و ۲۱۷ مسافر بین‌المللی به کشور عراق و کویت از طریق بندر خرمشهر تردد کرده‌اند. خط دریایی خرمشهر- بصره سه سال متوقف بوده و بندر خرمشهر پیش از فرا رسیدن اربعین حسینی برای انجام سفرهای دریایی به مقصد بصره اعلام آمادگی کرده بود ولی به علت عدم استقبال زائران و رغبت مردم به پیاده‌روی در اربعین حسینی این خط مسافری نیز غیرفعال باقی ماند. راه‌اندازی موکب در شلمچه، اختصاص پارکینگ به زائران در کوی کارکنان، اسکان میهمانان در مهمانسراهای اداره کل و خدمات‌رسانی به نیروهای نظامی و انتظامی از اقدامات و خدمات قابل ارائه توسط اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر به زائران اربعین حسینی بوده که طی این ایام انجام شده است.  محسنی به آمادگی اداره بندر و دریانوردی خرمشهر برای انجام سفرهای دریایی به هر نقطه از جهان که با شرایط دریانوردی در اروندرود سازگار باشد اشاره کرد و گفت: تردد شناورهای مسافری در اروند و کارون در بندر خرمشهر با ۳۶۰ هزار نفر مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰‌درصد از لحاظ جمعیت و تعداد گردشگر دریایی رشد داشته است. به همین منظور برای رونق صنعت گردشگری دریایی در بندر خرمشهر مجوز آموزش ۴۰ لیدر با موضوع گردشگری دریایی در دانشگاه پیام نور خرمشهر اخذ شده است.

 احداث ۴ اسکله گردشگری  

وی ایجاد زیرساخت گردشگری را اصلی‌ترین مولفه این صنعت دانست و افزود: سرفصل دروس گردشگری دریایی برای دانشگاه پیام نور و مرکز علمی- کاربردی منطقه آزاد اروند در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری دریایی با هزینه اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر تهیه و تدوین شده است و همچنین ۴ پست اسکله گردشگری در کارون و یک پست اسکله در جزیره مینو تا پایان امسال توسط بندر خرمشهر احداث می‌شود.

 گردشگری دریایی نیازمند بخش خصوصی

وی با بیان اینکه برای رونق صنعت گردشگری دریایی نیاز به کمک و حمایت بخش خصوصی است، ادامه داد: با توجه به اینکه دولت وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها را برعهده دارد، امکان هرگونه حمایت مالی از متقاضیان از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی برای فعالیت در حوزه گردشگری دریایی امکان‌پذیر بوده ولی برای رونق صنعت گردشگری به کمک بخش خصوصی نیز نیاز است.

مدیر‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر نخستین دوره آموزشی دریانوردی با همکاری موسسه رده‌بندی ایرانیان و منطقه آزاد اروند را از برنامه‌های آینده اداره بندر و دریانوردی خرمشهر برای اتباع کشورهای همسایه برشمرد.