رفع مشکل ثبت سفارش کالا در  استان

علی‌اصغر عباس‌زاده در جلسه شورای هماهنگی واحدهای تابعه وزارت اقتصاد و دارایی در مرند اعلام کرد: معافیت امور گمرکی چوب ۵ درصد است و افرادی که در زمینه صنعت مبل و چوب شهرستان مرند فعال هستند و درخواست افزایش معافیت دارند، پیشنهادهای خود را برای بررسی بیشتر به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه کنند.

وی در مورد درخواست تولیدکنندگان شهرستان مرند برای راه‌اندازی نمایندگی گمرک نیز اظهار کرد: به لحاظ قانونی تاسیس گمرک در شهرستان‌ها ممنوع است و تنها می‌توان با اخذ تسهیلات از دولت پایانه صادراتی را در شهرستان‌ها راه‌اندازی کرد. شریفی، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: تا جایی که قانون اجازه دهد در خدمت تولیدکنندگان بوده و برای رفع مشکلات آنها تلاش می‌کنیم. وی با اشاره به مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی گفت: مالیات حق و حقوق دولتی است و با توجه به اینکه باید به سمت درآمدهای غیرنفتی حرکت کنیم واحدهای تولیدی باید طبق قانون فعالیت‌شان را شفاف کرده و به موقع در بانک اطلاعاتی امور مالیاتی اعلام کنند.

 شریفی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم به علت رعایت حال تولیدکنندگان و با مسوولیت‌پذیری خود اداره‌ها در جهت بخشودگی جرایم حرکت کنیم. عادل غلامی، سرپرست امور شعب بانک ملی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به سهم بی‌بدیل بانک‌ها در اقتصاد کشور، اقتصاد ما بانک محور است. وی با بیان اینکه رویکرد بانک ملی بنگاهداری و بستن واحدهای تولیدی نیست، اظهار کرد: هدف ما فراهم کردن بستری برای ادامه فعالیت‌های تولیدکنندگان است و در این مسیر تولیدکنندگان نیز باید تعامل خود با بانک‌ها را افزایش دهند.

غلامی با اشاره به اینکه بخشودگی جرایم سیاست کلی بانک‌هاست، گفت: هر فردی اصل و سود تسهیلات را قبل و بعد از سررسید و بر اساس قرارداد اولیه تسویه کند جرایمش بخشیده می‌شود. وی اضافه کرد: در صورت بازپرداخت تسهیلات بدون مطالبات معوق نسبت به فک وثیقه اقدام می‌شود. سرپرست امور شعب بانک ملی آذربایجان‌شرقی رویکرد بانک‌ها را حمایت از تولیدکنندگان اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم از ظرفیت قانونی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استفاده کنیم. محمدامین عابدینی، مدیرعامل بورس منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز گفت: اکنون در استان ۵۳ کارگزاری داریم که بیشتر آنها نمایندگی بورس کالا را نیز دارند. وی اعلام کرد: در تامین مالی واحدهای تولیدی در کنار بانک‌ها باید از بازار سرمایه نیز بهره ‌برد چرا که بازار سرمایه این فرصت را ایجاد می‌کند تا در انجام کار تولیدی شریک پیدا کرده و از این راه هم به بقا و هم توسعه واحدهای تولیدی کمک کنیم.

داود گرشاسبی، فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز با اشاره به مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند، گفت: اگر رابطه درستی شکل نگرفته و همه دچار مشکل هستیم به این خاطر است که رفتار صحیح صورت نگرفته و نگاه‌ها یکسویه و منفعت‌طلبانه بوده است. وی افزود: نگاه تک بعدی به اقتصاد جوابگو نیست.

فرماندار ویژه شهرستان مرند با اشاره به وجود نوسانات ارزی و تحریم در اقتصاد کشور بیان کرد: با توجه به مسائل اقتصادی در کشور، تنها با بخشنامه نمی‌توان کار کرد و باید با داشتن درک متقابل کارها را پیش ببریم.

وی گفت: وظیفه بانک‌ها متناسب کردن فضای اقتصادی کشور است و این موضوع با سود بالای بانکی برای تسهیلات میسر نمی‌شود.