سهم خوزستان از تسهیلات اشتغال‌زا

وی افزود: حضور مردم در صحنه اجتماعی می‌تواند به سبکبار شدن دولت کمک و از سنگین شدن هزینه‌ها جلوگیری کند و در این زمینه به دولت در بحث صرفه‌جویی هزینه‌ها کمک شایانی کند. مردم می‌توانند با حضور خود در بخش‌های مختلف همچون تعاونی‌ها به‌عنوان حلقه اتصال میان سازمان‌ها و اداره‌ها عمل کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تعاونی‌ها باعث می‌شوند از بخشی‌نگری و ایجاد خلأ میان مردم و دولت جلوگیری شود، تصریح کرد: موفقیت تعاونی‌ها در گرو سیاست‌گذاری صحیح مسوولان و واگذاری برنامه‌ریزی‌ها به مردم و تعاونی‌ها است. روحیه جمعی و ایجاد شبکه‌های ارتباطی مطلوب از خصوصیات مردم و تعاونی‌ها است و باید به این مسائل نگاه جدی داشت. شریعتی با بیان اینکه خوزستان دارای ظرفیت‌های بسیار مطلوبی در بخش تعاونی‌ها است، ادامه داد: اینکه خوزستان در دو سال متوالی دارای چهار تعاونی برتر ملی است نشان از توان و ظرفیت بسیار خوب استان در بحث تعاونی‌ها دارد.  وی با اشاره به نقش تعاون در توسعه اقتصادی و اثرگذاری آن بر رشد اقتصاد گفت: سیاست توسعه قبل از هر چیزی تمرکز بر افزایش تولید داخلی و ملی است. در این زمینه هرگونه اقدامی باید برای رسیدن به چنین اهدافی باشد تا شاهد رشد جامعه در مسائل اقتصادی و همچنین افزایش تولید ملی در کشور باشیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: تعاونی‌های تولیدی می‌توانند با تجمیع اندک سرمایه اعضا، اعتبار مالی را در خدمت تولید ملی بیاورند و به افزایش تولید کمک کنند. نقش تعاونی‌ها در حوزه توسعه اقتصادی، بازاریابی و فروش بر کسی پوشیده نیست و باید به این مسائل توجه جدی شود. شریعتی با اشاره به اینکه دولت امسال ۵/ ۱ میلیارد دلار برای اشتغال در مناطق روستایی و عشایری کشور اختصاص داده است، گفت: سهم خوزستان از این عدد حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است که به بانک‌ها ابلاغ شده و فرصت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری است.

 استقبال کم از وام اشتغال فراگیر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گفت: اینکه چهار تعاونی خوزستان به‌عنوان تعاونی‌های برتر کشور معرفی می‌شوند، بیانگر آن است که تعاونی‌های استان این ظرفیت و توان را دارند تا خود را در تعاونی‌های برتر کشور عرضه کنند.  سید نور محمدپور اظهار کرد: امسال نیز مانند سال گذشته استان خوزستان جزو استان‌های برتر کشور در بحث تعاونی بود و در این زمینه چهار تعاونی خوزستان به‌عنوان تعاونی برتر کشور تجلیل شدند. وی افزود: اینکه چهار تعاونی خوزستان به‌عنوان تعاونی‌های برتر کشور معرفی می‌شوند، بیانگر آن است که تعاونی‌های استان این ظرفیت و توان را دارند تا خود را در سطح تعاونی‌های برتر کشور عرضه کنند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به بحث اعتبارات ابلاغ‌شده به خوزستان تصریح کرد: ۱۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای طرح اشتغال فراگیر به خوزستان ابلاغ شد اما سود این تسهیلات بالا بود و این مساله باعث شد تا استقبال چندانی از این موضوع نشود.

محمدپور ادامه داد: در این زمینه حدود ۵۶۰ طرح به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شده و متاسفانه عملکرد بانک‌ها نیز در این بخش بسیار ضعیف بوده و پرداختی بسیار کمی به این طرح‌ها صورت گرفته است.

وی گفت: امسال قرار است سود ۱۸ درصدی این طرح به حدود ۸ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و با این کار قطعا استقبال از طرح اشتغال فراگیر افزایش پیدا خواهد کرد. اکنون در بهترین حالت سود تولید حدود ۸ تا ۱۰ درصد است و اگر این مساله اتفاق نیفتد، تولیدکنندگان توان رقابت نخواهند داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: در بحث طرح اشتغال روستاییان و عشایر اعتبارات خوبی با درصد سود بسیار پایین به استان ابلاغ شد. این تسهیلات به این منظور ارائه شد تا از مهاجرت مردم و روستاییان به شهرها جلوگیری شود و حتی زمینه را برای مهاجرت معکوس فراهم کند. محمدپور خاطرنشان کرد: در این زمینه ۴۴۸ میلیارد تومان سهم استان بود که ۳۰درصد آن در مرکز برای طرح‌های بزرگ ملی و بقیه آن به بانک‌های درون استان برای ارائه تسهیلات تخصیص داده شد. در این زمینه خوشبختانه بانک کشاورزی عملکرد خوبی داشته و تسهیلات خوبی ارائه داده است اما سایر بانک‌ها عملکرد خوبی نداشته‌اند و از سهمیه خود نتوانسته‌اند پرداختی قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

 دولت به سمت بخش خصوصی و تعاونی برود

رئیس شعب بانک توسعه تعاون در خوزستان نیز با بیان اینکه تعاونی‌ها راهی برای توزیع ثروت هستند، گفت: دولت باید به سمت بخش خصوصی و تعاونی‌ها حرکت کند و به این منظور از تعاونی‌هایی که تشکیل می‌شوند حمایت ویژه انجام دهند تا آنها بتوانند بدون دغدغه فعالیت کنند.

جلیل کرمی اظهار کرد: در واقع تعاونی‌ها سرمایه‌های خرد و پراکنده را در قالب شرکت‌های تعاونی تجمیع می‌کنند که منجر به تولید ثروت و اشتغال می‌شود و از این رو است که نقش آن‌ها در تولید ثروت و ایجاد اشتغال بسیار اثرگذار است.

کرمی ادامه داد: رسالت بانک توسعه تعاون حمایت از شرکت‌های تعاونی در قالب تسهیلات خرد و کلان، تخصیص منابع تعاونی و غیر تعاونی و بازدهی مالی شرکت‌های تعاونی است.

وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون سه شعبه و یک باجه در اهواز و در سایر شهرستان‌های استان نیز شعبه دارد، اظهار کرد: طرح اشتغال پایدار روستایی یکی از مهم‌ترین رخدادهایی است که سبب عدم مهاجرت از روستا به شهر شده است. این طرح با توجه به جاذبه‌ای که داشته حتی سبب مهاجرت معکوس شده است.

رئیس شعب بانک توسعه تعاون در خوزستان خاطرنشان کرد: در این زمینه ۴۶ میلیارد تومان مصوبه در اختیار بانک‌ها برای طرح اشتغال روستایی گذاشته شده است که این عدد بیشتر از سهمیه تعیین شده برای بانک است. سهمیه بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال‌زایی ۲۸ میلیارد تومان است.

 ثبت بی‌رویه شرکت‌های تعاونی

رئیس اتاق تعاون خوزستان نیز گفت: تولید آمار در زمینه ثبت شرکت‌ها کار ساده‌ای است اما مساله مهم در این زمینه بحث حفظ این شرکت‌ها و تعاونی‌های ثبت شده است. دولت‌ها برای بالا بردن آمار خود در زمینه طرح‌های اشتغال‌زایی شرکت‌های تعاونی ثبت می‌کنند اما باید متوجه ایجاد این شرکت‌های ناکارآمد و گسترش آنها بود.

مرتضی رخیصی با بیان اینکه شعار سال ۲۰۱۸ اتحادیه جهانی تعاونی‌ها این است که تعاونی‌ها جهان بهتری می‌سازند، اظهار کرد: تعاونی‌ها در یک منطقه به منظور ساماندهی امور مبارزه با رانت و تبعیض تاسیس می‌شوند، زیرا یکی از اهداف تعریف شده برای آنها ایجاد عدالت است.

وی افزود: قانون اساسی بخش اقتصادی را به سه دسته تقسیم کرده و یکی از این دسته‌ها مساله تعاونی است اما در این زمینه باید دید آیا واقعا به موضوع تعاونی به اندازه سایر مسائل در کشور توجه می‌شود یا خیر؟

رئیس اتاق تعاون خوزستان ادامه داد: یکی از علل ناکارآمدی شرکت‌های تعاونی در کشور، خود تعاونی‌ها هستند، زیرا نتوانستند مردم را جذب کنند و از سرمایه‌های اجتماعی در این مسیر بهره ببرند. رخیصی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی همچنین نتوانسته‌اند بخش اقتصاد دولتی را به سمت خود جذب کنند، اظهار کرد: خوزستان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف است که هرکدام به نوبه خود یک اقتصاد مجزا هستند اما متاسفانه بخش تعاون نتوانسته از آنها به خوبی بهره ببرد و استفاده کند. رئیس اتاق تعاون خوزستان با بیان اینکه در کشور شرکت ثبت می‌شود اما بر عملکرد این شرکت‌های ثبت شده هیچ نظارتی نمی‌شود، اظهار کرد: در سال بیش از ۴۰۰ پرونده در اتاق تعاون استان مورد داوری قرار می‌گیرد که حجم بالایی از این پرونده‌ها متعلق به تعاونی‌های مسکن است. رخیصی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای کاهش این پرونده‌ها و مشکلات به وجود آمده در بحث شرکت‌های تعاونی ایجاد شده، آگاهی و آموزش مدیران هنگام تاسیس شرکت‌های تعاونی است.