توجه به سرمایه اجتماعی در بندرعباس

در این شرایط وظیفه‌ هر فرد، هر سازمان دولتی یا هر نهاد خصوصی تلاش برای پر کردن خلأهای موجود و حرکت در راستای بهبود شاخص‌های فعلی است. اگر بخواهیم از صحبت‌های کلی بپرهیزیم و با استناد به اظهارنظر صاحبان فکر و اندیشه به‌ویژه استادان و جامعه‌شناسان هرمزگانی وضعیت پیرامونی را بنگریم باید اذعان داشت که در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین یک‌پنجم تا یک‌هفتم جمعیت مرکز استان در محیط‌های جدا از دیگران زندگی می‌کنند. شاید در کمتر نقطه‌ای از کره‌‌زمین این میزان دیوارکشی را بین مردم شاهد باشیم که ضعفی بزرگ برای شهر بندرعباس به حساب می‌آید.  اگر نگاهی دلسوزانه و دغدغه‌مند به اطراف خود داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که در چنین وضعیتی برخی سازمان‌ها امکانات را در اختیار افراد معدودی که برای آنها کار می‌‌کنند، قرار می‌دهند و ضمن القای حس تبعیض، مفهوم نادرست «خودی و‌غیرخودی» را نیز در اذهان عمومی به‌ویژه بومیان نهادینه می‌کنند.

این وضعیت موجب شده مراودات اجتماعی در بندرعباس رو به نزول برود و شاخص‌هایی مانند اعتماد و همبستگی که به‌عنوان سرمایه اجتماعی شناخته می‌شود، نسبت به مراکز سایر استان‌ها کمتر باشد. در حالی که مردم جنوب را همواره به خون‌گرمی، میهمان‌نوازی و سخاوت می‌شناسند، اما برخی سیاست‌های نادرست سبب شده تا امروز در هرمزگان جو تا حدودی تغییر کند.

با این حال شرکت نفت ستاره خلیج فارس ضمن احصای شرایط موجود در حد بضاعت خود تلاش کرده تا با سنت شکنی راه نوینی را پی افکند.  این شرکت با حمایت هیات مدیره‌ خود تصمیم دارد تا امکانات را بین تمام ذی‌نفعان خود توزیع کند، که نمونه آن را می‌توان در بیمارستان ۲۶۴ تختخوابی ستاره خلیج فارس مشاهده کرد. اما سنت‌شکنی به این موضوع محدود نمی‌شود و شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس تصمیمی برای شهرک‌سازی ندارد.

بر‌اساس خروجی‌های علمی به این نتیجه رسیده‌ایم که بهتر است کارکنان ما در شهر بندرعباس پراکنده باشند تا از گسست‌های اجتماعی جلوگیری شود، رونق ساخت‌و‌ساز در اقصی نقاط شهر، به رونق اقتصادی در کل بندر عباس بینجامد و شعار «برای شما هستیم» تنها در حد یک شعار نماند و مردم هرمزگان و به‌صورت ویژه مردم بندرعباس صنایع این استان و شرکت نفت ستاره را از آن خود بدانند.

از این رو امیدواریم این اقدام هر چند کوچک سبب شود، اصلی‌ترین سرمایه‌ ایران که همان سرمایه‌ اجتماعی یعنی اعتماد و همبستگی مردم شریف این مرز و بوم است، روز‌به‌روز رو به فزونی رود.