غلامحسین شافعی در پنجاه و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: به‌رغم تهمیدات اندیشیده شده برای رفع مشکلات ارزی که بخش زیادی از آن گریبان تولیدکنندگان را گرفته، باز هم مشکلات زیادی وجود دارد. این روزها از سامانه نیما به‌عنوان یک اقدام اثرگذار در این حوزه یاد می‌شود، اما حقیقت آن است که اگر وضعیت به همین منوال باشد، باید نگران انبارهای مواد اولیه تولیدی و چالش‌های آینده ناشی از اتمام این ذخایر و عدم جایگزینی آن باشیم که خطوط تولید را دچار مشکل خواهد کرد. البته وزارت صنعت تمهیداتی اندیشیده که امیدواریم ثمربخش واقع شود. دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری نشست‌ها و انجام مذاکراتی ازسوی اتاق بازرگانی با نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: طی این مذاکرات مقرر شد معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری دو بار در ماه در جلسات شورای گفت‌وگوی استانی شرکت کند تا مشکلات ملی مطرح شده در استان‌ها را جمع‌بندی کرده و در جلسه‌ای با وزیران و استاندار آن خطه موضوع را مطرح و پیگیری کند. این اقدام دولت، کارآیی تازه‌ای برای شوراهای گفت‌وگوی استانی ایجاد خواهد کرد.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و رئیس شورای گفت‌وگوی این استان نیز از اثر نوسانات ارزی در سال جاری بر بخش صادرات استان خبر داد و گفت: در سه ماه اول امسال، صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است. وی افزود: در سال جاری دستگاه‌های متولی برای مهار قیمت‌ها با مشارکت تولیدکنندگان تلاش زیادی داشته‌اند و این تلاش نهایتا روندی کنترلی را رقم زد و باعث شد تا در ۱۳ قلم کالا با کاهش قیمت روبه رو باشیم و بقیه اقلام نیز به لحاظ قیمت تا حد امکان مدیریت شود. همچنین یکی از اقدامات اساسی ما پیش‌بینی نیازهای آینده استان به کالاهای اساسی است که در حال پیگیری است.

سیدمهدی رمضانی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز به ارائه گزارشی با موضوع «بررسی نحوه ارزیابی عملکرد بانک‌های استان در مقایسه با سایر استان‌ها و سنجش کارآیی شاخص نسبت مصارف به منابع در ارزیابی و رتبه‌بندی استان‌ها» پرداخت و گفت: گزارش بانک مرکزی نشان می‎دهد که خراسان رضوی در پایان سال ۹۶ و در حوزه بانکی، حدود ۶۷ هزارمیلیارد تومان منابع و ۳۸ هزار میلیارد تومان مصارف داشته است. براین اساس، نسبت مصارف به منابع ۵/ ۵۷درصد بوده و در این زمینه استان در رتبه ۲۶ کشور است.

وی ادامه داد: نسبت مصارف به منابع هم در کشور و هم در استان، طی ۵ سال گذشته روند نزولی داشته است.