شوربختی سد گتوند

کیخسرو چنگلوایی افزود: این وضعیت می‌تواند روی اراضی و کیفیت محصولات اثر منفی بگذارد. بر اساس برآوردها حدود ۵/ ۷ میلیون تن نمک در آب پشت سد حل شده است و هر سال نیز حدود ۵/ ۳ میلیون تن نمک به آن اضافه می‌شود.وی اظهار کرد: کاهش شدید بارندگی‌ها که باعث کاهش آب ورودی به مخزن شده و همچنین افزایش ۵/ ۱ درجه‌ای دما نسبت به سال گذشته نگرانی‌ها را در خصوص سد گتوند بیشتر می‌کند. این مسائل وضعیت را در سد گتوند بدتر از گذشته می‌کند و باعث می‌شود تا شاهد حرکت نمک از لایه‌های پایین به سمت لایه‌های بالایی باشیم.وی گفت: براساس نگرانی‌های موجود و کمبود آبی که وجود دارد اگر شاهد بارندگی خوبی در استان نباشیم، وضعیت کل منابع آبی استان نگران‌کننده خواهد بود. بر این اساس هیات دولت گزارشی را از محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی خواسته تا وضعیت فعلی و کشت‌های بهاره و تابستانه سال آینده بررسی شود.

 کشاورزی از سد گتوند خسارت دیده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: بخش کشاورزی از سد گتوند خسارت دیده است اما در خصوص میزان خسارات باید کار کارشناسی انجام بگیرد. این سد روی کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی اثر منفی گذاشته است و اگر بارندگی نداشته باشیم که وضعیت ذخیره سد بهتر شود شاهد افزایش EC آب خواهیم بود. با توجه به بارش برف و بارانی که در بالادست داشتیم امیدواریم وضعیت بهتر شود.  

چنگلوایی درباره کشت پاییزه و عدم تامین آب مورد نیاز آن اظهار کرد: سالانه در دو نوبت با سازمان آب و برق برای تامین آب موردنیاز کشت‌های تابستانه و پاییزه هماهنگی انجام می‌دهیم. امسال طبق روال سال گذشته در شهریور جلسات هماهنگی را با این سازمان برگزار کردیم.  وی افزود: براساس اعلام هواشناسی امسال نوید سال خوب آبی داده می‌شد اما سازمان آب و برق در کنار این مسائل مطرح شده اظهار نگرانی می‌کرد. در این زمینه در نهایت در جلساتی که با حضور معاونت عمرانی برگزار شد، سطوح زیر کشت به تفکیک حوضه ۵ رودخانه، شهرستان و نوع کشت مشخص شد.  رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهار کرد: گام نخست طرح ملی ۵۵۰هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب که از آن به عنوان بزرگ‌ترین طرح کشاورزی ایران یاد می‌شود تا پایان تیر ۱۳۹۷به بهره‌برداری می‌رسد.

چنگلوایی به تخصیص آب برای گام دوم این طرح کشاورزی از سوی وزارت نیرو اشاره و اظهار امیدواری کرد: گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با تخصیص ۲ میلیارد دلاری فاینانس خارجی و یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری کامل برسد.

 خشکسالی امسال بی‌سابقه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال با خشکسالی بی‌سابقه‌ای در طول ۶۰سال گذشته مواجه شدیم، گفت: با توجه به این شرایط نه پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی عملیاتی شد و نه آبی در سدها بود که به کشاورزان تخصیص داده شود.

 خشک شدن ۳۵ هزار هکتار از اراضی

چنگلوایی با بیان اینکه متاسفانه در ۴حوضه آبی استان شرایط بحرانی است، گفت: وضعیت حوضه کرخه نیز مقداری از سایر حوضه‌ها بهتر است اما این به معنی آن نیست که در کرخه با مشکل مواجه نیستیم. امسال ۳۵هزار هکتار از کشت‌های انجام گرفته در حوضه زهره، خیرآباد و مارون حتی یک مرحله آب نیز دریافت نکرده‌اند و به‌طور کامل خشک شده‌اند. همچنین ۴۶هزار هکتار در این حوضه فقط یک مرتبه آب دریافت کرده‌اند.  وی افزود: در حوضه مارون با توجه به کمبود آب قرار است فقط برای کشت‌های دائم آب تخصیص داده شود. در حوضه دز نیز وضعیت مناسب نیست و آب به صورت نوبت‌بندی شده تخصیص داده می‌شود. در این حوضه مجموعا ۴۰ میلیون مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی وجود دارد.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: اگر وضعیت بارندگی و شرایط نامناسب منابع آبی استان به همین شکل ادامه داشته باشد، در کشت‌های تابستانه امسال و بهاره سال آینده ضرر خواهیم کرد.سالانه در استان حدود ۴۶هزار هکتار کشت بهاره داریم که با توجه به این شرایط با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

خشکسالی کشت‌های دائمی را به خطر انداخته است

چنگلوایی تصریح کرد: کشت‌های دائمی استان مانند نیشکر و علوفه نیز با توجه به این شرایط در وضعیت خطر قرار دارند. در همه حوضه‌های باغبانی، زراعت و شیلات متضرر شده‌ایم و اگر این شرایط ادامه پیدا کند کشت بهاره و تابستانه به احتمال فراوان نخواهیم داشت و باید چاره‌اندیشی شود.  وی گفت: با توجه به اینکه کشاورزان شغل دومی ندارند و بسیاری از آنها فقط از طریق کشاورزی درآمد خود را تامین می‌کنند، در هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید به فکر معیشت کشاورزان نیز بود و برای آنها برنامه‌ریزی‌هایی انجام بگیرد تا خسارت‌هایی که به آنها وارد شده جبران و راهکاری نیز برای بحث نکاشت آنها در نظر گرفته شود.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: تحویل حجمی آب، ارتقای راندمان آبیاری و اصلاح الگوی کشت راهکارهایی هستند که می‌توانند در این شرایط بسیار بد آبی کمک کنند تا برون‌رفت داشته باشیم و وضعیت را بهبود ببخشیم.

عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ

چنگلوایی در خصوص افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ اظهار کرد: عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ، شیوع آنفلوآنزای پرندگان بود که حدود ۲۲ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار معدوم شد. این موضوع اثر بسیاری بر افزایش قیمت تخم مرغ و تولید آن گذاشت.در این زمینه وزارتخانه سیاست‌هایی را دنبال کرد و استان‌هایی که تولید بیشتری داشتند را به عنوان استان معین استان‌هایی که تولید کمتری دارند، مشخص کرد.  وی ادامه داد: در خوزستان نسبت به نیاز استان تخم مرغ تولید نمی‌شود. سالانه معادل ۸۵۰۰تن تولید تخم مرغ داریم اما نیاز استان حدود ۵۳ هزار تن است و یکی از راهکارهای حل این مشکل توسعه این صنعت است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص تامین میوه شب عید اظهار کرد: ۵۰۰تن سیب و ۲ هزار تن پرتقال برای استان خریداری شده و اکنون در حال حمل به سمت استان است.