وی افزود: از سال ۷۴ به بعد با افت آب دریاچه مواجه شدیم و به خاطر وجود میلیون‌ها تن نمک خطرات مختلفی قابل پیش‌بینی بود.زینال زاده گفت: دریاچه ارومیه ظرفیت‌های متنوعی دارد و می‌توان حتی کودهای شیمیایی از آن استحصال کرد و با تبخیر آب دریاچه وجود فلزات مختلف نیز در بستر دریاچه قابل مشاهده است که در صورت توفان‌های نمکی به محیط‌زیست آسیب می‌زند.وی تصریح کرد: کشوری هستیم که کمتر از یک سوم بارش جهانی را داریم، اما تبخیر آبمان در ایران خیلی بالاتر از مقادیر متوسط جهانی است و در حوضه دریاچه ارومیه میزان تبخیر از ۲ هزار میلی‌متر کمتر است ولی با این تفاسیر از اقلیم‌های خشک محسوب می‌شویم.

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: بعد از خوزستان، آذربایجان غربی بیشترین روان‌آب‌ها را دارد و شبکه بزرگی از رودخانه‌های بزرگ و کوچک داریم که همه به دریاچه ارومیه که در قسمت پست و گود منطقه قرار دارد می‌ریزد.وی تصریح کرد: منابع آب زیرزمینی منابعی است که در آخرین مرحله اضطراری باید استفاده شود اما با سیاست‌های غلط استفاده از این آب‌ها به تدریج این آب‌ها کم شد و در نهایت به بحران دریاچه ارومیه منجر شد. زینال‌زاده افزود: در سال ۱۹۹۵ همه نگران پیشروی آب دریاچه ارومیه به ساحل بودند اما بعدها با وقوع جریان آبی در منطقه ۳۰ میلیارد مترمکعب آب دریاچه عملا تبخیر شد که این میزان آب برابر با ۲۰ برابر آب موجود در پشت سدهای منطقه است. نماینده ارومیه در مجلس گفت: وضعیت دریاچه ارومیه کاملا بحرانی است و فقط ۵ درصد آب دریاچه ارومیه باقی مانده است.

سیدهادی بهادری گفت: اگر طرح‌های احیا اجرا نشود این درصد از آب باقی مانده نیز خشک خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بودجه دریاچه ارومیه در سال آینده از سه محل تحقق می‌یابد، گفت: بهبود وضعیت دریاچه نیازمند برنامه‌ریزی منظم و منسجم و تامین اعتبار داخلی و فاینانس خارجی است. نماینده ارومیه در مجلس گفت: با استفاده از ۳ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای احیای دریاچه ارومیه، می‌توان دریاچه را از این بحران زیست محیطی نجات داد. وی ادامه داد: تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیست‌محیطی زیاد است از این رو دولت به دنبال استفاده از این ظرفیت قانونی است. بهادری گفت: اگر بتوان از ظرفیت بخش خصوصی برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کرد به مراتب بهتر از فاینانس است. نماینده ارومیه در مجلس گفت: انتقال آب از «کانی‌سیب» به دریاچه ارومیه مهم‌ترین طرح احیای دریاچه ارومیه است که با اجرای آن سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه می‌شود.