کاهش تعداد صنایع راکد در گلستان

حسینقلی قوانلو اظهار کرد: در این استان ۹۵۰ واحد صنعتی زیر پوشش خدمات این سازمان بوده که حدود ۱۹۸ واحد راکد و نیازمند کمک برای رونق تولید هستند. به گفته وی؛ این واحدهای راکد برای رونق مجدد امسال در قالب خدمات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و طرح‌های اقتصاد مقاومتی مورد حمایت قرار می‌گیرند. وی درباره اعتبارات سال جاری رونق تولید واحدهای صنعتی استان، افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده از مرکز برای استان به مقدار اعتبار هزینه شده سال قبل و رقم ۴۷۰۰ میلیارد ریال بوده و به جز اعتبارات پرداختی بانک‌های عامل استان است. قوانلو سرمایه‌گذاری در برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای کارکنان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک و نواحی صنعتی، تکمیل و راه‌اندازی ۵۰ طرح تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت، توسعه و بازسازی ۱۲۵ واحد تولیدی قدیمی با هزینه‌کرد ۲۵۰۰ میلیارد ریال، افزایش صادرات غیرنفتی و ساماندهی چهارهزار واحد صنفی را از برنامه‌های سال جاری این سازمان برشمرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در اجرایی شدن طرح نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی و افزایش صادرات غیرنفتی باید تلاش بیشتری شود و تا پایان سال این برنامه‌ها محقق شده و تاثیر آن را در رونق اقتصادی گلستان شاهد خواهیم بود. به گفته وی؛ از ابتدای امسال ۵۴ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته، سه هزار واحد صنفی پروانه دریافت کرده و طرح‌های تولیدی نیازمند وام بانکی نیز از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درحال پیگیری است. قوانلو افزود: طبق گزارش‌ها ۱۲۰۰ واحد تولیدی در بخش‌های صنعت و کشاورزی وجود دارد که برای تداوم رونق تولید از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مورد حمایت قرار دارند.

وی درخصوص نظارت بر وام‌های پرداختی به واحدها نیز اظهار کرد: این تسهیلات در قالب طرح‌های خروج از رکود، افزایش تولید و راه‌اندازی واحدهای بالای ۶۰ درصد پیشرفت و دارای توجیه اقتصادی پرداخت شده و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه و پس از تائید اعضا به ستاد استانی پیشنهاد برای تصویب طرح و حمایت می‌شود. به گفته وی، متقاضی برای استفاده از تسهیلات باید واحد یا طرح تولیدی خود را در سامانه بهین‌یاب ثبت کند و این درخواست از طریق نمایندگان صنعت، شرکت شهرک‌های صنعتی، بانک‌ها، خانه صنعت و استانداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: سال قبل از ۳ هزار متقاضی استفاده از تسهیلات رونق تولید در استان فقط ۴۲۵ واحد یا طرح بالای ۶۰ درصد در بخش‌های مختلف موفق به دریافت وام شدند که در بخش صنعت فقط ۱۰واحد انحراف داشت و تسهیلات را برای پرداخت بدهی خود هزینه کرده بودند که برخورد قانونی با آنها صورت گرفته است. قوانلو از استمرار ارائه تسهیلات به واحدها خبر داد و یادآور شد: نظارت ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید متشکل از دستگاه‌های صنعت، جهاد کشاورزی، استانداری، تعاون و تامین اجتماعی فعال است و روند هزینه‌کرد وام به منظور تحقق افزایش تولید، خروج از رکود یا راه‌اندازی طرح و ایجاد اشتغال پیگیری می‌شود. به گفته وی، سال قبل ۲۱۸ واحد یا طرح زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان وام رونق تولید دریافت کردند که باعث ایجاد 1353 شغل شد که 903 نفر بیمه شده جدید بودند.