برای تجارت بین المللی به چه قراردادهایی نیاز دارم؟

از آنجایی که اشخاص بسیاری با انواع قرارداد و معاملات بین المللی سر و کار دارند و در رابطه با این معاملات دچار مشکلاتی می‌شوند دانستن این که چه اصول و قواعد حقوقی را می‌بایست در تنظیم متن قراردادهای بین المللی خود به کار برند تا از ضرر و زیان احتمالی در موقع بروز اختلاف پیشگیری کنند، حائز اهمیت است.

اهمیت قراردادهای تجاری بین المللی در چیست؟

 اهمیت قرارداد در همه جای دنیا کاملاً محرز و ثابت است. در روابط پیچیده اقتصادی و تجاری بین المللی ، تنظیم قرارداد حقوقی با توجه به اصول قراردادهای تجاری بین المللی، ضمانت کننده امور متعددی است که باعث پیچیدگی آن شده است.

قرارداد تجاری بین المللی نوعی از قراردادهای حقوقی است که طبق قانون تجارت هر کشور و یا تجارت جهانی بین دو طرف حقیقی یا حقوقی منعقد می‌شود.  برای تهیه و تدوین متن قراردادهای بین المللی باید به نکاتی از جمله تهیه پیش نویس اولیه، توافقات بین المللی، شکل قرارداد، مختصر یا مفصل بودن متن قرارداد و پیچیده یا ساده بودن متن قرارداد توجه ویژه‌ای داشت.

قراردادهای تجاری پر مخاطب در کسب و کارهای بین المللی کدام‌اند؟

یکی از پرکاربردترین قراردادهای بین المللی، قرارداد اعطای نمایندگی (فرانشیز) است که در این قرارداد یک طرف صاحب تجارت است یا به عبارتی صاحب برند یا سیستم اقتصادی است و اجازه استفاده از برند و سیستم اقتصادی خود را به طرف دیگر می‌دهد و سالانه درصدی را از وی دریافت می‌کند.

قرارداد پرکاربرد دیگر قرارداد بیع متقابل (قرارداد بای‌بک) است که این نوع قراردادها را بیشتر در حوزه نفت و گاز مشاهده می‌کنیم.

انواع دیگر قراردادها هم به فراخور کسب‌وکارهای بین المللی امروزه پر مخاطب شده‌اند از جمله

قرارداد بیع متقابل (Buy Back) که در حقوق ایران با نام‌های قرارداد بازخرید یا همان معادل انگلیسی آن، قرارداد بای‌بک (Buy Back Agreements) نیز شناخته شده هستند، از قراردادهای خرید خدمت محسوب می‌شوند. به این معنا که در این نوع قراردادها که اغلب بلندمدت هم هستند یک شرکت سرمایه‌گذار خارجی به‌‌عنوان پیمانکار اصلی، هزینه­‌های سرمایه‌‌گذاری و تجهیز در یک پروژه خاص را برای طرف دیگر قرارداد، برعهده می‌‌گیرد و با انتقال سرمایه، تجهیزات، ماشین‌آلات و فناوری مورد نیاز به طرف دیگر قرارداد، عملیات ساخت، توسعه یا نوسازی و بهره‌‌برداری از پروژه را آغاز می‌کند.

قرارداد تأمین مالی (Finance)  که قراردادی است که بین ارائه کننده تسهیلات و استفاده کننده از آن منعقد می‌شود و از منافع بین المللی تأمین می‌شود. 

قرارداد حمل و نقل بین المللی کالا عبارت است از جابه‌جایی و حمل کالا از نقطه‌ای در داخل یک کشور به نقطه‌ای در داخل کشور دیگر با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر آن.

آگاهی کافی در زمینه قرارداد تجاری بین المللی ندارم، راه حل چیست؟

سامانه خدمات حقوقی آنلاین وینداد با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، خدمات حقوقی منحصر به فرد، مقرون به‌صرفه و کاربردی را در بستر فضای آنلاین به فعالین اقتصادی وکسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ ارائه می‌کند. تیم حقوقی وینداد با توجه به شناختی که از فضای تجارت بین الملل دارد، مشکلات و نیازهای این حوزه را شناسایی کرده و سامانه‌ای آنلاین برای دسترسی بهتر به خدمات حقوقی پیاده‌سازی نموده ‌است.

تیم حقوقی وینداد، متشکل از جمعی از حقوق دانان مجرب، آماده تنظیم و بررسی متن قرارداد حقوقی بین المللی برای کسب و کار شما می‌باشد. در صورتی که نیاز به تن‍ظیم قراردادهای بین المللی دارید، می‌توانید قبل از تنظیم و امضای قرارداد خود از مشاوره خصوصی کارشناسان حقوقی ما بهره‌مند شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.