یک متخصص در خرید لاستیک خودرو باشید
صدها تولیدکننده لاستیک در سراسر دنیا تایرهایی با فرمولاسیون خود تولید می‌کنند اما تنها کمپانی‌هایی در این رقابت پیروز و سرشناس شده‌اند که توانسته‌اند لاستیکی با دوام و کیفیت بالا، دارای چسبندگی قابل قبول و مناسب استفاده در سطوح مختلف را عرضه نمایند. دانلوپ، هانکوک، کومهو و بسیاری دیگر نمونه‌هایی از برترین کمپانی‌های شناخته شده در عرصه تولید لاستیک محسوب می‌شوند.
اما تکنولوژی و نحوه ساخت لاستیک خودرو از گذشته تا به امروز، چه تغییراتی را به خود دیده است؟
با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تاریخچه پیدایش لاستیک

کریستف کلمب دریافت که بومیان قاره آمریکا از توپ‌هایی لاستیکی جهت تفریح استفاده می¬کنند. تا جایی که می‌دانیم نیز، لاستیک محصولی از آمریکا بوده و سپس با انتقال به دیگر نواحی تا حد زیادی توسعه یافته است.
با شروع جنگ جهانی اول، دو کشور روسیه و آلمان شروع به ساخت لاستیک کردند. اما کیفیت محصولات آنها بسیار پایین بود. سپس در سال ۱۸۳۹ میلادی و با کشف پخت لاستیک توسط گوگرد، مشکل چسبندگی آن تا حد زیادی برطرف شد. از طرفی رشد سریع مواد لاستیکی در سال ۱۹۴۱ میلادی و به واسطه محدودیت واردات لاستیک به کشور آمریکا صورت گرفت و در نتیجه ساخت و توسعه لاستیک‌های سنتزی آغاز گردید.
این تغییرات در حوزه لاستیک تا بدان جا رسیده است که کمپانی مانند دانلوپ لاستیک‌هایی را تولید و عرضه می‌کند تا برای رانندگی در تمام فصول و در همه شرایط جوی مانند هوای خشک، مرطوب و برفی مناسب باشد.

آشنایی با قسمت‌های مختلف لاستیک خودرو

آج لاستیک: آج لاستیک به عنوان رابط میان لاستیک و جاده شناخته می‌شود. آج از برخورد بدنه اصلی لاستیک به سطح جاده جلوگیری کرده و فشارهای وارده به بدنه را کاهش می‌دهد. همچنین نوع طراحی آج لاستیک به موارد مختلفی بستگی دارد.
به طور کلی، طرح آج لاستیک به چهار دسته رگه‌ای، عرضی، بلوکی و رگه‌ای-عرضی تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است که طرح‌های فوق دارای مزایا و معایب خود بوده و باید در زمان و مکان مناسب مورد استفاده قرار گیرند.
 
لایه سرپوش: برخی از تولیدکنندگان لاستیک خودرو از لایه‌های پلی استر جهت نگه داشتن بهتر اجزای داخلی لاستیک استفاده می‌کنند. این لایه‌ها عملکرد مطلوب لاستیک در سرعت‌های بالا را تضمین کرده و انتخاب خوبی برای اتومبیل‌های پرسرعت هستند.
تسمه محافظ: تسمه محافظ همانند لایه‌ای پیرامون لاستیک و میان بدنه اصلی تایر و آج قرار گرفته و ضمن کاهش ضربات ناشی از برخورد لاستیک با جاده از سوراخ شدن بدنه اصلی تایر جلوگیری خواهد کرد. هر دو نوع لاستیک های رادیال و بایاس از این لایه محافظ استفاده می‌کنند.
بدنه لاستیک: بدنه اصلی لاستیک با استفاده از لایه‌هایی مستحکم و مقاوم ساخته می‌شود. جنس لایه‌های مذکور با توجه به نوع خودرو متفاوت است. به طوری که در خودروهای سواری از جنس پلی استر بوده و در خودروهای سنگین به واسطه افزایش فشارهای داخلی و خارجی از جنس فولاد ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که مقاومت یک لاستیک با تعداد لایه‌های به کار رفته در آن مشخص خواهد شد.
 
زهوار لاستیک: زهوار به حلقه‌ای مستحکم گفته می‌شود که وظیفه حفظ شکل ظاهری تایر را بر عهده داشته و از خروج ناگهانی لاستیک در هنگام حرکت جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که این حلقه با استفاده از سیم‌های فولادی مقاوم تولید می‌شود.
 
دیواره‌های کناری: دیواره‌های کناری از بدنه اصلی لاستیک در برابر اثرات جانبی محافظت می‌کند. به علاوه مشخصات مربوط به لاستیک و برند سازنده آن نیز بر روی دیواره‌های کناری نوشته می‌شوند.
آستر داخلی لاستیک: در لاستیک‌هایی که فاقد تیوب هستند از آستر داخلی به منظور جلوگیری از خروجی هوا از لاستیک استفاده می‌شود.

انواع لاستیک خودرو برحسب ساختار

لاستیک بایاس: لایه‌های تشکیل دهنده بدنه اصلی این نوع لاستیک با استفاده از سیم‌هایی مخصوص ساخته می‌شوند. سیم‌های پیش‌رو به شکل مورب بر روی یکدیگر سوار شده و طرحی متقاطع را ایجاد می‌کند. لاستیک‌های بایاس دارای انعطاف بالایی بوده و در مسیرهای ناهموار بسیار کاربردی هستند. از طرفی انعطاف بالای این نوع لاستیک مخصوصا در سرعت‌های بالا سبب کاهش کنترل بر نیروی کششی جاده خواهد شد.

مزایا:

• انعطاف بالای لاستیک
• رانندگی روان در مسیرهای ناهموار
• لاستیکی کاربردی جهت استفاده در مسیرهای آفرود

معایب:

• نامناسب بودن برای استفاده در مسیرهای شهری و صاف
• طول عمر کوتاه
• نسبتا پر سروصدا
 
لاستیک رادیال: لایه‌های بدنه اصلی این نوع لاستیک نیز با استفاده از سیم‌هایی مقاوم تولید می‌شوند. سیم¬های این نوع لاستیک نسبت به خط مرکزی دارای زاویه 90 درجه است. به بیان دیگر سیم‌ها به صورت شعاعی بر روی یکدیگر پیچیده شده و لایه‌های بدنه اصلی لاستیک را تشکیل می‌دهند.

مزایا:

• طول عمر بالاتر نسبت به لاستیک‌های بایاس
• سهولت در کنترل اتومبیل
• مقاومت گردشی پایین (کنترل بهتر بر روی نیروی کششی جاده در سرعت‌های بالا)

معایب:

• نامناسب برای رانندگی در سرعت های پایین و در مسیرهای ناهموار
• چسبندگی پایین لاستیک با جاده در سرعت‌های پایین
 
از دیگر انواع لاستیک خودرو برحسب ساختار نیز می‌توان به لاستیک‌های توپر و نیمه پنوماتیک نیز اشاره نمود.

خرید لاستیک مناسب

شاید عموم افراد نیاز به شناخت انواع مختلف لاستیک و آشنایی با ویژگی‌های آن‌ها را لازم ندانند اما برای دارنده خودرو کسب اطلاعات کافی از قطعات مختلف می‌تواند در خرید قطعه یدکی با کیفیت او را یاری کند. دانستن این اطلاعات به خصوص درباره لاستیک اهمیت بالایی پیدا می‌کند چرا با کیفیت بودن این قطعه سلامت سرنشینان و تجربه سواری روانی را به دنبال خواهد داشت.
 
پس از شناخت لاستیک‌ها و تشخیص آن که چه نوع لاستیکی برای خودروی شما مناسب است نوبت به خرید لاستیک می‌رسد. این روزها خرید اینترنتی توانسته کارها را برای زندگی‌های پرمشغله همه ما آسان کند. فروشگاه‌های مختلف با تمرکز و تخصص در عرضه و فروش کالاهایی خاص در این امر توانسته‌اند اعتماد مشتریان بسیاری را جلب نمایند که فروشگاه اینترنتی یدک لند نیز یکی از آنهاست.
 
یدک لند به طور کاملا تخصصی بر فروش قطعات خودرو تمرکز داشته و کالاها و قطعاتی اصل و مرغوب را به دست مصرف کنندگان می‌رساند. یکی از شاخه‌های تخصصی فروش این فروشگاه اینترنتی در حوزه لاستیک است. عرضه محصولات برترین برندهای دنیا همچون هانکوک، دانلوپ، کومهو، بریجستون و بسیاری دیگر در یدک لند توانسته دسترسی دارندگان خودرو را به لوازم یدکی خاص و با کیفیت آسان نماید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.