گروه بین‌الملل- به رغم ادامه بحران در ژاپن و خاورمیانه، دیروز، دوشنبه، بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند. زیرا کاهش نرخ بیکاری در آمریکا اعتماد سرمایه‌گذاران را به اوضاع اقتصادی تقویت کرد. بورس‌های اروپا در آغاز معاملات افزایش یافتند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۷۱/۶۰۲۱ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۷/۷۱۹۲ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه با اندکی تغییر به ۳۵/۴۰۵۵ واحد رسید. وال‌استریت نیز خود را برای افزایش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۱ واحد جهش کرد و به ۱۲۳۲۹ واحد رسید و فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۲ واحد رشد کرد و به ۸۰/۱۳۲۹ واحد رسید. بورس‌های آسیا روز را با افزایش به پایان رساندند. زیرا سرمایه‌گذاران به موجی از بحران‌ها ازجمله تشعشع مواد رادیواکتیو از نیروگاه برق هسته‌ای ژاپن و درگیری‌های لیبی، اهمیت ندادند. بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد درپی وقوع زمین‌لرزه فاجعه‌بار ماه گذشته در این کشور اعتماد به فضای کسب و کار درمیان تولیدکنندگان عمده کاهش یافته است. زمین‌لرزه و سونامی ناشی از آن منجر به کشته شدن ۲۵ هزار نفر شد و ۳۰۰ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت. با این وجود شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۹/۹۷۱۸ واحد رسید. درحال حاضر مساله‌ای که بیشترین توجه را به خود معطوف کرده است موضوع نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه دایی ایچی فوکوشیما است. در اثر آسیب وارد شده به این نیروگاه، عرضه روزانه برق به توکیو و حومه آن کاهش یافته است و این مساله موجب شده است بسیاری از کارخانه‌ها تولید را متوقف یا محدود کنند. دیگر شرکت‌ها نیز به دلیل اختلال در زنجیره عرضه تولید را متوقف یا محدود کرده‌اند.

در دیگر نقاط آسیا، شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۵/۱ درصد جهش کرد و به ۵۸/۲۴۱۵۰ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۸۰/۴۸۸۶ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور، تایلند، فیلیپین و نیوزیلند همگی با افزایش روبه‌رو شدند. اما شاخص کاسپی کره جنوبی از این روند افزایش پیروی نکرد و دچار کاهش شد. این شاخص ۲/۰ درصد افت کرد و به ۸۷/۲۱۱۵ واحد رسید. بورس‌های سرزمین اصلی چین و تایوان به مناسبت تعطیلات بسته بودند.

روز جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد نرخ بیکاری در ماه مارس به پایین‌ترین سطح از مارس سال ۲۰۰۹ تاکنون یعنی رقم ۸/۸ درصد کاهش یافته است. زیرا در این ماه حدود ۲۱۶ هزار شغل جدید ایجاد شده است. این درحالی بود که اقتصاددانان انتظار داشتند نرخ بیکاری در رقم ۹/۸ درصد باقی بماند.

پس از انتشار این گزارش شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۷۲/۱۲۳۷۶ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۵/۰ درصد جهش کرد و به ۴۱/۱۳۳۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۰/۲۷۸۹ واحد رسید.