مترجم: فاطمه ابوالحسن‌لو

بخش دوم

برای اکثر افراد ادامه تحصیل در رشته MBA پروژه‌‌ای دو ساله می‌باشد. برای یک حسابدار، حرکت به سمت امور مالی و مدیریت آن شاید یک تصمیم روشن باشد، اما برای سایر افراد تصمیمی‌ شخصی و تاثیرگذار در زندگی حرفه‌ای است که به آنها کمک می‌کند تا مسیر شغلی خود را تعیین کنند. اینک وقت بررسی می‌باشد: متقاضیان MBA سعی در خرید محصولی با قیمت حداقل سی‌هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار یا بیشتر دارند پس نباید در این فرآیند عجله کرد. به این فکر کنید که آیا شما یک فراری را بدون تست رانندگی یا یک حلقه تیفانی(برند مشهور جواهر) را بدون اینکه در دست خود امتحان کنید می‌خرید.

در نهایت‌، تمرکز بر امتحاناتی است که باید گذرانده بشوند. بسیاری از مدارس نتیجه آزمون GMAT یا GRE را می‌خواهند که حداقل سه ماه آمادگی لازم دارد بعضی از دانشگاه‌ها مدرک زبان نیز لازم دارند، اما سخت‌ترین امتحان، رزومه کاری و نشان دادن انگیزه می‌باشد.

زمان درخواست

برنامه‌های مدیریتی هم در آمریکا و هم در اروپا فصلی می‌باشند و دو بار در سال دانشجو می‌پذیرند مثلا در دانشگاه Insead ترم در ژانویه و سپتامبر شروع می‌شود و افراد باید قبل از موعد مقرر مدارک خود را بفرستند، یعنی اگر برنامه در سپتامبر شروع می‌شود حداکثر تا مارس و برای ترم زمستانی تا جولای باید درخواست خود را داده باشید پس موعد‌های ثبت‌نام را قبل از هرکاری بررسی کنید.

در آمریکا بسیاری از افراد از دانشگاه‌های متعددی درخواست پذیرش می‌کنند و توصیه می‌شود این تعداد ۵ تا ۶ مورد باشد. یک یا دو تا از مدارس از روی علاقه و بهترین انتخاب است. دو مورد انتهایی باید مدارسی باشند که حتما شما را پذیرش می‌کنند و دو مورد باقی مانده بین دو حالت فوق می‌باشد.

فرآیند پذیرش

برای بسیاری از مدارس مدیریتی، پذیرش آنلاین و مدارک درخواستی عبارتند از‌:

• نمرات GMAT یا GRE

• مدرک زبان یا مدرک تحصیلی دانشگاهی از یک موسسه انگلیسی زبان

• مدرک دانشگاه‌، ترجمه رسمی‌ مدرک به زبان انگلیسی برای دانشگاه‌های غیرانگلیسی زبان

• دو عدد توصیه نامه جهت تائید عملکرد حرفه‌‌ای یا دانشگاهی

• کپی پاسپورت یا شناسنامه

• هزینه بررسی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاری

GMAT یا GRE؟

نبرد برای سهم بازار بین این دو امتحان می‌باشد؛ بنابراین ببینید که دانشگاه مورد نظر کدام یک را قبول می‌کند. یکی از موسسات آموزشی به نام renoble Graduate School of Business بیان می‌کند که ما معمولا از متقاضیان تقاضای نمره هیچکدام از امتحان‌ها را نمی‌کنیم مگر اینکه در توانایی فرد شک کنیم. نتیجه خیلی واضح و روشن است با مدرسه مورد درخواست خود مکاتبه کنید.

توصیه نامه‌ها

به وضوح روشن است که باید فردی مناسب توصیه شما را بکند. یکی از این افراد احتمالا باید مدیر مستقیم شما باشد، اما دیگری می‌تواند یکی از مشتریان شما یا یکی از فارغ‌التحصیلان یا یک مشاور یا مدیر قبلی شما باشد. در تمام توصیه‌نامه‌ها باید به طور موثر توضیح داده شود که چرا شما شایستگی آن دانشگاه را دارید.

با این حال‌، این مقالات هستند که نشان‌دهنده این هستند که باید مصاحبه شوید یا خیر. این مقالات معمولا کوتاه و در حد ۵۰۰ کلمه هستند و ۲ تا ۵ مقاله برای هر دانشگاهی لازم می‌باشد که نشان‌دهنده مسوولیت‌های کنونی، انتخاب شغلی و آرمان‌های حرفه‌‌ای است.

یکی از ناظران ارشد پذیرش می‌گوید که‌ روند فکری بسیار مهم می‌باشد هرگز نامه‌های خود را به صورت یکسان برای دو دانشگاه نفرستید.

از دید دانشگاه Bouvard of Grenoble مساله مهم علت انتخاب دانشگاه است، اکثر دانشگاه‌ها به‌دنبال تنوع در بین کاندیداها و انتخاب دانشجویان می‌باشند و امروزه دانشجویان از رشته‌های مختلف مثل مهندسی، هنر، پزشکی یا مدیریت می‌آیند و دانشگاه‌ها به‌دنبال کسانی هستند که بازیگران تیمی‌خوبی باشند. داشتن چشم‌انداز بین‌المللی‌، آگاهی فرهنگی‌، شخصیتی و مشارکت فعال در فعالیت‌های فوق برنامه ضروری است.

در صورت امکان از مدرسه بازدید کنید‌، مدارس بازدید کننده‌ها را دوست دارند آنها شما را به سایر افراد معرفی می‌کنند و اجازه می‌دهند تا در کلاس بنشینید و وقت ملاقات با مسوول پذیرش داشته باشید. پس در کلاس بنشینید و تصمیم بگیرید که آیا این مدرسه مناسب شما است یا خیر. برنامه‌ریزی کنید تا هرچه زودتر دانشگاه را ببینید، می‌توانید این کار را در زمان تعطیلات خود یا یک سفر تجاری که باعث کاهش هزینه و استرس خواهد شد، انجام دهید.

دانشگاه وارتون می‌گوید که هدف، رسیدن به انتخاب مناسب و گروه متعادل می‌باشد. بنابراین اگر هیات پذیرش ستاره‌‌ای ورزشی با پیش زمینه بازاریابی را انتخاب کند یعنی کس دیگری را نمی‌خواهد.

بدانید که داشتن امتیاز کامل GMAT‌، تضمینی برای پذیرش نمی‌باشد معمولا دلیل بیشترین رد پذیرش‌ها داشتن ارتباطات ضعیف و مهارت‌های فردی کم یا انگیزه‌های مشکوک می‌باشد.

منبع: Finical times