گروه بازرگانی - به گفته رییس سازمان توسعه تجارت، مبادلات تجاری با افغانستان به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است، اما این رقم بسیار کمتر از قابلیت‌های تجاری دو کشور است. حمید صافدل در همایش توسعه‌ روابط تجاری ایران و افغانستان با بیان این‌ که ایران امکانات سرمایه‌گذاری و توسعه‌ صادرات در گروه‌های مختلف کالاهایی مانند صنعت و معدن، گاز، پتروشیمی و خودرو به افغانستان را دارد، تاکید کرد که امروز کشورهای در حال توسعه باید همکاری‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهند و ایران نیز آمادگی دارد برای توسعه‌ دانش فنی و مهندسی در افغانستان همکاری کند؛ همان طور که چهار درصد صادرات ایران به این کشور مربوط به کالاهای سرمایه‌ای با دانش فنی است.

در این همایش،‌ سفیرایران در افغانستان بر لزوم حضور سرمایه‌گذاران افغانی در ایران تاکید کرد. فداحسین مالکی گفت: با وجود فراز و نشیب‌های تجارت و اقتصاد در دنیا روابط اقتصادی ایران و افغانستان در سال گذشته و سال جاری بسیار خوب ارزیابی می‌شود. او با بیان این‌که در آینده‌ای نزدیک محصولات کشور افغانستان را در ایران خواهیم دید، گفت: تمام موانع دولتی در این زمینه بر طرف شده است. خشکبار و مرکبات افغانستان از بهترین‌ها در دنیا است و دلیلی ندارد که از آنها در ایران استفاده نشود. وی گفت که پیشنهاد شده این محصولات کشور افغانستان از طریق بندرعباس و بندر چابهار به سایر کشورها صادر شود.

مالکی همچنین با اشاره به این‌که شرکت‌های مختلفی از کشورهای متعدد دنیا در ایران حضور یافته و پروژه اجرا می‌کنند، گفت: من اعلام می‌کنم که در پروژه‌های آینده باید از حضور سرمایه‌گذاران افغانی نیز در ایران استفاده شود، چرا که آنها هم توان و هم مدیریت و تخصص لازم برای اجرای پروژه‌های مختلف در کشور را دارند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نیز تاکید کرد که فقط امضای تفاهم نامه همکاری میان دو کشور نمی‌تواند به بهبود روابط دو کشور کمک کند، بلکه باید بند بند این توافق‌نامه‌ها اجرایی شود. مظفر علیخانی با بیان این‌ که تعداد توافق‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور طی ۱۰ سال اخیر به ۵۰ مورد رسیده است، گفت: فعالان اقتصادی ایران می‌خواهند همان طور که سرمایه‌گذارانی از دنیا در ایران حضور دارند از توانمندی‌های مدیریتی، تجربی و مالی افغانستان نیز در ایران استفاده شود.

همچنین معاون وزیر تجارت و صنایع افغانستان تاکید کرد که برخی سوءتفاهم‌ها یا مشکلات فیزیکی بر سر راه تجارت میان افغانستان و ایران باید هر چه سریع‌تر برطرف شود.

محمد شریف شریفی، با اشاره به توافق‌نامه‌ای که میان وزرای خارجه دو کشور در سال گذشته میلادی برای توسعه‌ تجارت امضا شده است، گفت: در سال ۸۲ نیز موافقتنامه ترانزیتی میان دو کشور امضا شد، اما هم‌اکنون برخی سوءتفاهم‌ها میان تجارت دو کشور وجود دارد.

شریفی با اشاره به حجم ۳/۱ میلیارد دلاری تجارت میان دو کشور سهم افغانستان از این مبادلات را تنها ۲۰ میلیون دلار برشمرد و گفت: محصولات زراعی و صنایع دستی افغانستان و نیز فرش و میوه آن در ایران خریدار دارد، بنابراین باید زمینه صادرات این‌گونه محصولات به ایران فراهم شود.