حمایت قاطع دولت از اجرای پروژه قطارشهری تبریز

دنیای اقتصاد-تبریز: احمد وحیدی در جریان برگزاری مراسم اتمام حفاری فاز اول خط ۲ به طول ۱۰ کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی و همچنین بهره‌برداری از سامانه تهویه خط ۱ متروی تبریز افزود: در ایام مبارکی حضور داریم و خوشحالم در این ایام اقدامات بزرگی را در شهر تبریز شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه مترو در تبریز با وقفه زیادی روبرو شده بود اظهار کرد: با همت مدیریت شهری جدید اقدامات مطلوبی صورت گرفته است و این نشانگر تلاش مسولان در حوزه های شهرداری، شورای اسلامی شهر و مجموعه استانداری است.

وی ضمن قدردانی از تلاشگران مجموعه قرارگاه خاتم الانبیا ادامه داد: امیدوارم عملیات حفاری تونل و ریل گذاری تمامی فاز های خط دو مترو تسریع شود و مردم شریف تبریز بتوانند هرچه سریعتر از خدمات دومین خط مترو نیز بهره مند شوند.

وزیر کشور با تاکید بر دستور صریح رییس جمهوری مبنی بر تسهیل مراحل مدیریتی در سطوح کلان کشوری برای اجرای هرچه سریعتر این پروژه بزرگ ادامه داد: دولت از اجرای پروژه قطارشهری تبریز حمایت می کند.

گفتنی است،عملیات حفاری فاز اول خط ۲ به طول ۱۰ کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی با ۱۶۰۰ میلیارد تومان و همچنین بهره‌برداری از سامانه تهویه خط ۱ متروی تبریز با ۸۰۰ میلیارد تومان و در مجموع با اعتباری بالغ ۲۴۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی در این مراسم اظهار کرد: قراراست خط دوم متروی تبریز به طول ۲۲.۴ کیلومتر با ۲۰ ایستگاه در دو فاز عملیات حفاری تونل آن در حال اجراست که همکاران تلاشگر ما توانسته اند فاز اول این خط را در موعد مقرر به اتمام برسانند و عملیات حفاری فاز دوم نیز از میدان باغمیشه (جنب بازار ماهی) در حال انجام است و از مسیر ۵/۷ کیلومتری به میزان ۵/۴ کیلومتر حفاری انجام شده و از کل حفاری خط دوم تنها ۳ کیلومتر باقی مانده است و در مجموع ۵/۱۴ کیلومتر حفاری به همت تلاشگران جهادی مجموعه متروی تبریز انجام شده است.

وی افزود: خط دوم با هدف جابجایی سالانه ۱۴۵ میلیون نفر مسافر و میزان جابجایی روزانه ۵۰۰ هزار نفر طراحی شده است که طبق نصب تابلوی روز شمار در شهریور ماه ۱۴۰۴ فاز اول این خط به طول ۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.

تسریع رفع چالش های مالی، فاینانس، اوراق و همچنین حمایت‌های لازم از سوی استاندار و شهردار و شورای اسلامی شهر از مهمترین عوامل تسریع اجرای پروژه قطار شهری تبریز بود که مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی در این مراسم به آن اشاره کرد.

وحید کیا با تاکید بر اینکه پروژه اجرای هشت ایستگاه در فاز اول شروع و اقدامات مهندسی نیز همزمان آغاز شده است، ادامه داد: فاز اول تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد و در ادامه عملیات اجرایی فازهای دوم و سوم نیز تسریع و به بهره برداری خواهد رسید.