هوشمندسازی زیرساخت‌ها برای مدیریت بهینه ترافیک تبریز

دنیای اقتصاد-تبریز: یعقوب هوشیار با اشاره به هدف گذاری توسعه ۷۰۰ کیلومتری شبکه فیبر نوری تبریز اظهار کرد: تسریع عملیات عمرانی احداث مرکز مدیریت کنترل هوشمند در دستور کار شهرداری تبریز قرار دارد.

وی افزود: مرکز کنترل ترافیک و مدیریت بحران شهرداری تبریز در زمینی به مساحت ۸ هزار مترمربع و زیربنایی بالغ بر ۷ هزار مترمربع در حال اجراست و خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.

هوشیار در بخش دیگری از سخنان خود اصلاح ساختار و نوسازی ناوگان حمل و نقل را یکی دیگر سیاست های کلان مدیریت شهری در راستای توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: با تحقق سیاست ها و برنامه های راهبردی میان مدت و بلند مدت شهرداری تبریز در حال نزدیک شدن به استاندارد های جهانی مدیریت و مهندسی ترافیک شهری هستیم.

وی ادامه داد: با همراهی و مساعدت استاندار آذربایجان شرقی، در یک و نیم سال گذشته، شهرداری تبریز موفق به نوسازی یک هزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده شده است.

هوشیار همچنین با اشاره به اینکه شهرداری تبریز رتبه نخست نوسازی تاکسی در کشور را کسب کرده است عنوان کرد: میانگین سالانه نوسازی تاکسی شهرداری تبریز در سال‌های گذشته نزدیک به ۲۰ دستگاه ثبت شده است.

وی در تشریح آخرین وضعیت نوسازی اتوبوس های درون شهری ادامه داد: در دوره مدیریت شهری فعلی عزم راسخی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری وجود داشته و اقدامات کم نظیری انجام شده است. هرچند کلانشهر تبریز طبق استاندارد به ۷۰۰ الی ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

شهردار تبریز در پایان ضمن قدردانی از تلاش های فرماندهی نیروی انتظامی، خاطرنشان کرد: شهرداری به وظایف ترافیکی خود عمل می کند و در این راستا آماده تعامل و همکاری بیشتر با پلیس راهور و نیروی انتظامی است.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی  نیز در این مراسم با بیان اینکه در حوزه تامین تجهیزات ترافیکی تبریز در مقایسه با کلانشهرهای همچون مشهد، اصفهان و شیراز عقب ماندگی هایی وجود دارد، گفت: در طول هفت سال  فعالیت خود در حوزه راهور، برای اولین بار شاهد تحویل تجهیزات و ماشین آلات ترافیکی از طرف شهرداری تبریز به پلیس راهور هستیم.

سردار سرتیپ دوم علی محمدی ضمن قدردانی از تلاش و جدیت شورا و شهرداری در دوره فعلی و با اشاره به تامین تجهیزات ترافیکی توسط شهرداری، افزود: با تحویل این ماشین آلات، بخش کوچکی از نیازمندی های راهور تبریز تامین شد.

وی با اشاره به بار سنگین ترافیک و راه بندان ایجاد شده در خیابان ۱۷ شهریور خاطر نشان کرد: حجم زیادی از مجتمع های پزشکی این خیابان نیازمند تامین و احداث پارکینگ با ظرفیت بالا است. این مجتمع ها طوری ایجاد شده است که تنها راهکار برای کنترل ترافیک این معبر، انتقال مجتمع های پزشکی است.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه برخی از شهروندان حقوق عامه را رعایت نکرده و خودرو خود را به صورت دوبله و سه ردیفه پارک می کنند، گفت: قوانین راهنمایی رانندگی بازدارندگی زیادی برای شهروندان ندارد و نیازمند انضباط شهری با تکیه بر آموزش های شهروندی و فرهنگ سازی هستیم.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اعمال قانون در ۹ ماهه امسال نسبت به سال قبل،۴۴۰ درصد افزایش یافته، ادامه داد: واژگونی خودرو از عمده حوداث رانندگی در تصادفات درون شهری و برونشهری است به طوری که نبود نظم بزرگترین آفت و عامل گسترش ترافیک شهری است.

سردار سرتیپ دوم علی محمدی با بیان اینکه به غیر از شهرداری ارگان های دیگر نیز برای ساماندهی ترافیک مسولیت دارند، افزود: مراعات حقوق شهروندان و فرهنگ سازی ترافیکی برای ایجاد نظم ترافیکی باید با همکاری صدا و سیما و رسانه های محلی، شهرداری و پلیس راهور فرهنگ سازی شود.

وی در پایان سخنان خود با تشکر از شهردار تبریز جهت تامین تجهیزات و ماشین آلات ترافیکی، خاطرنشان کرد: حل اساسی این معضل نیازمند همراهی و همکاری تمامی ارگان ها و رعایت حقوق عامه توسط شهروندان است.