افزایش صادرات گمرکات دولتی آذربایجان شرقی در دو سال اخیر

دنیای اقتصاد-تبریز: لیلا اورنگی،در نشست خبری، اظهار کرد: نیمی از صادرات گمرکی استان بالغ بر دو میلیون تن توسط گمرک تبریز انجام می‌گیرد، همچنین ۸۰۰ میلیون تن کالا از گمرک سهلان، ۵۰۰ هزار تن از جلفا، یک میلیون و ۵۰۰ از  گمرک نوردوز، ۵۰۰ هزار تن از بناب و ۱۵۰ هزار تن کالا از گمرک مراغه صادر می‌شود.

وی افزود: گمرک تبریز در خدمت واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی است، همچنین گمرک‌های جلفا و نوردوز به عنوان دروازه اوراسیا در استان هستند.

اورنگی بیان کرد: گمرک نوردوز به آشکارساز کامیونی و جلفا به آشکار ساز سواری مجهز هستند که موجب تسریع در عملکرد گمرکی استان شده است. 

وی ادامه داد: عمده کالاهایی که از استان صادر می‌شوند شامل اشیای پلاستیکی، چدن، خشکبار، سوخت‌های معدنی، آهن فولاد، ماشین‌آلات، شیشه، شیرینی و شکلات و مصنوعات مسی و فولادی و وسایل مکانیکی است.

وی افزود: طی دو سال دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ترکیه، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به عراق، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارمنستان، ۱۹۰ هزار تن به افغانستان و ۱۳۵ هزار تن به آذربایجان صادر شده است.

اورنگی خاطرنشان کرد: میزان کالاهای وارداتی استان ۸۸۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار بوده در این بین بیشترین واردات از ترکیه با ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار بوده است که ۲۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به رتبه بندی کشورهای مبدا وارداتی به گمرکات استان، گفت: کشور امارات با ۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۲۳ هزار تن به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار، چین با ۵۶ هزار تن به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار، کره جنوبی با شش هزار تن به ارزش ۶۰ میلیون دلار و ایتالیا با سه هزار تن به ارزش ۳۵ میلیون دلار از کشورهای مبدا وارداتی به کمرگات آذربایجان شرقی هستند.

اورنگی عنوان کرد: مدت زمان ترخیص کالای صادراتی در گمرکات استان در صورتی که تمامی مدارک درست باشد گمتر از یک روز کاری است اما کالای وارداتی به دلیل نیاز اخذ مجوز از سازمان‌های مختلف طی سه روز انجام می‌گیرد، میانگین مدت زمان ترخیص کالاهای صادراتی در کشور کمتر از یک ساعت است.

وی تشریح کرد: در چهارماه اول سال جاری وصول عوارض و حقوق دولتی در گمرکات استان ۹۸ درصد افزایش است و همچنین تمامی درآمدهای حاصل از گمرکات استان به حساب خزانه واریز می‌شود و خروجی دیگری ندارد.

وی تاکید کرد: ۱۷۷ کامیون کالا نیز به مواکب اربعین ارسالی داشتیم که این میزان در مقایسه با دو سال قبل ۴۱ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران زیرمجموعه وزارت اقتصاد و سازمانی حاکمیتی است که وظیفه‌ی بسیار پیچیده و اثرگذاری در شاخه‌های مختلف جامعه دارد.

وی ادامه داد: گمرک وظیفه‌ی اعمال اخذ حقوق دولت و همچنین وظیفه‌ی خدمتگزاری و تسهیل‌گری دارد و استان ما نیز به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور وظایف مهمی را در این حوزه دارد.