لیلی اورنگی افزود: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ ارزش۴ و از نظر وزنی ۹‌درصد کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه عمده محصولات صادراتی از گمرکات استان در سه ماه نخست سال‌جاری مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده است، گفت: این مواد ۹۷‌میلیون دلار با سهم ۲۹‌درصد، چدن، آهن و فولاد ۶۱‌میلیون دلار با سهم ۱۸‌درصد، میوه‌‌‌های خوراکی ۲۴‌میلیون دلار با سهم ۷‌درصد، سوخت‌‌‌های معدنی روغن‌‌‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها ۲۳‌میلیون دلار با سهم ۷‌درصد و مصنوعات از چدن آهن یا فولاد ۱۵‌میلیون دلار با سهم ۳‌درصد به خود اختصاص داده‌‌‌اند. ناظر گمرکات استان عمده کشورهای هدف صادرات از طریق گمرکات آذربایجان شرقی را ترکیه، عراق، ارمنستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان اعلام کرد و ادامه داد: در این مدت ارزش صادرات به ترکیه ۱۴۶‌میلیون دلار، عراق ۶۶‌میلیون دلار، ارمنستان ۳۱‌میلیون دلار، افغانستان ۱۳‌میلیون دلار و جمهوری آذربایجان ۱۲‌میلیون دلار بوده است.

اورنگی تعداد کل کشورهای هدف صادراتی گمرکات آذربایجان‌‌‌شرقی را در این مدت ۷۷ کشور و در قالب ۷۶ گروه کالایی برشمرد و اظهار کرد: صادرات از طریق گمرکات استان آذربایجان‌‌‌شرقی به کشورهای ترکیه ۵۱‌درصد افزایش، عراق ۱۹‌درصد کاهش، ارمنستان ۵۶‌درصد افزایش، افغانستان ۵۵‌درصد کاهش و جمهوری آذربایجان ۱۵‌درصد افزایش داشته است. ناظر گمرکات آذربایجان‌‌‌شرقی میزان واردات از گمرکات استان را در سه ماه نخست سال‌جاری بیش از ۸۴‌هزار تن کالا به ارزش ۲۸۲‌میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان کالای وارداتی در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۳‌درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۱۷‌درصد افزایش داشته است. وی عمده محصولات وارداتی از گمرکات استان را در سه ماه نخست امسال وسایل نقلیه زمینی ۱۰۲‌میلیون دلاری با سهم ۳۶‌درصد، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آنها با ۴۱‌میلیون دلار با سهم ۱۴‌درصد، محصولات شیمیایی آلی ۱۴‌میلیون دلار با سهم ۵درصد، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد ۱۲‌میلیون دلار با سهم ۴درصد و توتون و تنباکو ۱۰‌میلیون دلار باسهم ۳‌درصد عنوان کرد.

اورنگی در خصوص مقایسه پنج قلم عمده کالای وارداتی از طریق گمرکات آذربایجان‌‌‌شرقی نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: وسایل نقلیه زمینی ۱۶ برابر رشد، ماشین‌‌‌آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آنها ۵درصد افزایش، محصولات شیمیایی آلی ۲۳‌درصد افزایش، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد ۲۲‌درصد افزایش و توتون و تنباکو ۷۲‌درصد کاهش داشته است.

وی عمده کشورهای مبدا واردات کالا به کشورمان از طریق گمرکات آذربایجان‌‌‌شرقی را ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، چین و گرجستان برشمرد و اظهار کرد: در این مدت ارزش واردات از ترکیه ۱۵۵‌میلیون دلار، امارات متحده عربی ۳۹‌میلیون دلار، آلمان ۲۱‌میلیون دلار، چین ۱۷‌میلیون دلار و گرجستان ۹‌میلیون دلار بوده است. اورنگی تعداد کل کشورهای مبادی وارداتی از گمرکات آذربایجان‌‌‌شرقی را در این مدت ۴۰ کشور و در قالب ۵۵ گروه کالایی برشمرد و گفت: نسبت به ۳ ماه سال گذشته واردات از طریق گمرکات استان از کشورهای ترکیه ۱۵‌درصد افزایش، امارات متحده عربی ۴۱‌درصد افزایش، آلمان ۳۱‌درصد کاهش، چین ۲۶‌درصد کاهش و گرجستان ۹ برابر رشد داشته است. ناظر گمرکات آذربایجان‌‌‌شرقی خاطرنشان کرد: درآمد وصولی گمرکات استان در سه ماه اول سال‌جاری ۴‌هزار و ۲۴۵‌میلیارد ریال بود.