رشد صادرات از آذربایجان‌شرقی

لیلی اورنگی به افزایش کم‌نظیر میزان صادرات از گمرکات آذربایجان‌شرقی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صادرات سال ۹۷ استان نسبت به سال ۹۶ از نظر وزن ۴۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی همچنین از صادرات گاز طبیعی به وزن ۱۸۸ هزار تن به ارزش بیش از ۳۸ میلیون دلار از استان در سال گذشته خبر داد و افزود: عمده گروه کالاهای صادره شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد به ارزش ۳۵۶میلیون دلار است. وی گفت: چدن، آهن و فولاد به ارزش ۳۰۳میلیون دلار، سوخت‌های معدنی روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها به ارزش ۱۹۹میلیون دلار، میوه، پوست و مرکبات به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار، فرآورده‌های غلات به ارزش ۸۸ میلیون دلار، ماشین آلات و وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات آنها به ارزش ۸۶ میلیون دلار، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای به ارزش ۷۸ میلیون دلار، مس و مصنوعات از مس به ارزش بیش از ۷۶ میلیون دلار، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد به ارزش ۶۸ میلیون دلار و شکلات و شیرینی به ارزش ۶۰ میلیون دلار از دیگر گروه‌های کالایی صادراتی هستند.

ناظرگمرکات استان اعلام کرد: این محصولات به ۱۰۴ کشور دنیا صادر شده که در مجموع بیشترین صادرات از گمرکات استان به ترکیه با ۵۵۸ میلیون دلار، عراق با ۵۰۶ میلیون دلار، ارمنستان با ۱۱۱ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۱۰ میلیون دلار، گرجستان با ۱۰۹ میلیون دلار، افغانستان با ۸۵ میلیون دلار، پاکستان با ۵۰ میلیون دلار، چین با ۳۵ میلیون دلار، بلغارستان با ۳۳ میلیون دلار، ایتالیا با ۲۸ میلیون دلار و جمهوری عربی سوریه با ۲۲ میلیون دلار بوده است. وی اظهار کرد: در این مدت ۳۱۵ هزار و ۱۵۹ تن کالا به ارزش بیش از ۹۷۴ میلیون دلار پس از انجام تشریفات گمرکی از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که از لحاظ وزن ۳۶ درصد و از نظر ارزش دلاری ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. اورنگی عمده کالاهای وارده به استان را شامل ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات آنها به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار، توتون و تنباکو با ارزش ۱۴۹ میلیون دلار، توتون و تنباکو با ارزش ۱۱۱ میلیون دلار، قطعات منفصله ماشین آلات راهداری و وسایط نقلیه با ارزش ۵۴میلیون دلار اعلام کرد.

وی دیگر کالاهای وارد شده از طریق گمرکات استان را شامل گوشت و احشای خوراکی با ارزش ۵۰ میلیون دلار، چوب و اشیای چوبی و زغال چوب با ارزش ۴۸ میلیون دلار، کاغذ و مقوا و اشیای ساخته شده از خمیر کاغذ از کاغذ یا مقوا با ارزش ۴۸ میلیون دلار، محصولات گوناگون صنایع شیمیایی با ۳۹ میلیون دلار و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با ارزش ۳۹ میلیون دلار اعلام کرد. وی گفت: سال گذشته همچنین الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره با ارزش ۳۸ میلیون دلار پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد با ارزش ۳۵ میلیون دلار و فرآورده‌های خوراکی گوناگون با ارزش ۳۵ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

اورنگی با اشاره به اینکه بیشترین کالای وارداتی از گمرکات استان متعلق به ترکیه با ۴۶۴میلیون دلار است، گفت: آلمان با ۱۱۸میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۰۳میلیون دلار، چین با ۸۳ میلیون دلار، ایتالیا با ۳۴ میلیون دلار، ژاپن با ۳۰ میلیون دلار، ارمنستان با ۱۶ میلیون دلار، برزیل با ۱۳ میلیون دلار، جمهوری کره با ۱۱ میلیون دلار و اسپانیا با ۹میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرده‌اند که نسبت به سال ۹۶ مسافران خروجی ۱۸ درصد و مسافران ورودی ۲۶ درصد افزایش داشته است.