25- (1)

در بین کشورهای همجوار ایران، در ترکیه (ترندیول)، ارمنستان (پیکس‌‌‌آرت) و چند کشور دیگر استارت‌آپ‌‌‌هایی وجود دارند که به این ارزش رسیده‌‌‌اند. در سال ۱۳۹۷ بر اساس اعلام برخی مراجع خبری در ایران، استارت‌آپ‌‌‌هایی مانند اسنپ و دیجی‌‌‌کالا به این ارزش‌‌‌گذاری رسیده‌‌‌اند که البته با تغییر نرخ دلار این ارزش‌‌‌گذاری محل بحث بسیاری قرار گرفته است. اما آیا واقعا ایران از حیث ایده و توان فنی و البته اندازه‌‌‌ بازار، ظرفیت ایجاد یونیکورن را دارد؟

با نگاهی به استارت‌آپ‌‌‌هایی که در این منطقه (خاورمیانه) به یونیکورن یا تک شاخ تبدیل شده‌‌‌اند، متوجه می‌‌‌شویم که همگی نگاهی فرامنطقه‌‌‌ای به کسب و کار داشته و شاید این بهترین راهکار برای توسعه‌‌‌ ارزش‌‌‌گذاری استارت‌آپ‌‌‌ها برای تبدیل شدن به یونیکورن باشد.

شرکت مشاوره مدیریت تجربه‌‌‌ شاپرک آبی در سال‌های گذشته همواره کوشیده تا با کمک به کسب و کارها فضا را برای توسعه‌‌‌ آنها فراهم کند. عمده‌‌‌ خدمات این شرکت در طول ۱۱ سال فعالیت خود، به کسب و کارهای بزرگ (Enterprise)  و تا حدودی کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME )اختصاص یافته است. بر اساس رسالت و مسوولیت اجتماعی این شرکت، ایده‌‌‌ اولیه‌‌‌ کمک به استارت‌آپ‌‌‌های ایرانی که قابلیت تبدیل شدن به یونیکورن را دارند شکل گرفت و در پاییز ۱۴۰۰ از این ایده رونمایی شد.

بر همین اساس بیش از ۴۰ استارت‌آپ برای ورود به مرحله‌‌‌ پیش ارزیابی جایزه‌‌‌ یونیکورن شاپرک آبی اقدام کردند، پس از این پیش ارزیابی ۳۳ استارت‌آپ حائز شرایط بررسی شدند، از این بین ۲۰ استارت‌آپ وارد مرحله‌‌‌ داوری شدند و پس از تحلیل و بررسی ظرفیت‌‌‌های آنها، ۱۰ استارت‌آپ به مرحله‌‌‌ رای‌‌‌گیری مردمی وارد شدند.

این استارت‌آپ‌‌‌ها (به ترتیب الفبا) عبارتند از: اوستامو، اینستامی، بومرنگ، پازن فارم، پرتوتاپ‌‌‌رایان، زیلینک، کوچین کیدز، کوکو، نکسینولب، نورون سیستم که از تاریخ ۷ شهریور ۱۴۰۱ ایده‌‌‌ و فعالیت آنها به رای‌‌‌گیری گذارده شد. پس از ۱۰ روز رای‌‌‌گیری مردمی، استارت‌آپ بومرنگ در حوزه‌‌‌ فین‌‌‌تک در واقع (Cash Back) بیشترین رای را به خود اختصاص داد و از نظر شرکت‌کنندگان در این نظر‌سنجی، حائز بیشترین شانس برای تبدیل شدن به یونیکورن بوده است.

در روز ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ مراسم اهدای جایزه‌‌‌ یونیکورن با حضور نمایندگان تمامی استارت‌آپ‌‌‌ها در محل سینما سینوول برگزار شد و ۳۶۵‌میلیون تومان هدیه‌‌‌ بلاعوض (به ازای هر روز یک‌میلیون تومان) به آنها تقدیم شد.

شرکت مشاوره مدیریت تجربه‌‌‌ شاپرک آبی با هدف توسعه‌‌‌ ارزش استارت‌آپ‌‌‌های ایرانی قصد دارد همه‌‌‌ساله این جایزه را برگزار و به عنوان بخشی از مسوولیت اجتماعی خود به استارت‌آپ برنده مبلغی به عنوان هدیه‌‌‌ بلاعوض اعطا کند. موسسان و بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌های علاقه‌‌‌مند به حضور در دور بعدی این جایزه می‌توانند از طریق ثبت درخواست در وب‌سایت shaparak.blue نسبت به کسب اطلاعات بیشتر اقدام کنند.