شماره روزنامه ۶۰۴۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • مترجم: مهدی نیکوئی
    دهه‌ها بود که صنعت بیمه خودرو براساس یک فرض ساده فعالیت می‌کرد: مشتریان نسبت به قیمت حساسند و ارزان‌قیمت‌ترین طرح بیمه در دسترس را خریداری خواهند کرد. اما در سال‌های نخست قرن جدید، شرکت آل‌استیت آمریکا، پژوهشی انجام داد که منجر به تجدیدنظر در این فرضیه شد. قیمت همان‌طور که تجربه نشان می‌دهد، اهمیت دارد، اما مسائل دیگری هم وجود دارد: بسیاری از راننده‌ها نگرانند که در صورت تصادف کردن، تخفیف بیمه آنها از بین برود.
  • اخلاق بازاریابی دربرگیرنده اصول و استانداردهایی است که رفتار افراد و گروه‌ها را در گرفتن تصمیمات بازاریابی هدایت می‌کنند. استراتژی بازاریابی باید ذی‌نفعان – شامل مدیران، کارکنان، مشتریان، انجمن‌های صنعتی، دولت، سازمان‌های نظارتی، شرکای کسب‌و‌کار و گروه‌های ذی‌نفوذ – را در نظر بگیرد که همه آنها سهمی در استانداردهای پذیرفته‌شده و انتظارات جامعه دارند. ابتدایی‌ترین این استانداردها به‌عنوان قوانین و مقرارت تدوین شده‌اند تا شرکت‌ها را برای انطباق با انتظارات جامعه از رفتار کسب‌و‌کار ترغیب کنند. این قوانین معمولا به‌دلیل نگرانی‌های اجتماعی درباره سوء‌رفتاری که به رقبا یا مصرف‌کنندگان آسیب‌رسان بوده، تصویب شده‌اند.
  • نویسنده: کلایتون کریستینسن مترجم: سید‌حسین علوی لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، جایگاه شغلی مدیران هنگامی شاهد جهش‌های خیره‌کننده و بزرگ خواهد بود که آنها نقشی کلیدی در حمایت از پروژه‌های بسیار موفق و سازنده داشته‌اند. عکس این حالت نیز صادق است و قضاوت نادرست مدیران در مورد یک پروژه و به شکست انجامیدن پروژه‌هایی که آنها بر درستی آن تاکید داشته‌اند می‌تواند به متزلزل شدن جایگاه مدیریتی منتهی شود. البته به ناکامی کشیده شدن هر پروژه‌ای را نباید و نمی‌توان به پای مدیران نوشت و آنها را به خاطر آن ناکامی‌ها جریمه کرد. در واقع ناکامی‌هایی را که از عملکرد ناکافی و نامطلوب تکنولوژی‌های جدید به کار رفته در یک پروژه به وقوع می‌پیوندند، نباید به حساب ناکارآمدی مدیران نوشت چرا که تجربه ثابت کرده که تکنولوژی‌های جدید و ناشناخته به شدت غیرقابل پیش‌بینی بوده و احتمال…
  • چالش‌های صنعت برق این روزها دامن‌گیر بسیاری از زیرمجموعه‌های این صنعت استراتژیک شده است. در این میان نیروگاه‌های مقیاس کوچک یکی از بخش‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته با مشکلاتی همچون لغو مجوز احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک، انعقاد قراردادهای بدون نرخ دقیق، عدم تضمین برای تامین سوخت مورد نیاز، لغو سهمیه‌بندی ظرفیت شبکه، عدم صدور مجوز لازم برای ورود مولدهای مستعمل، قراردادهای خرید تضمینی برق کوتاه‌مدت و غیر فعال شدن سامانه الکترونیکی جامع مولدهای مقیاس کوچک در راستای استقرار پنجره واحد مواجه شده‌اند. «دنیای اقتصاد» در میزگردی با حضور علی علایی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ترکیبی نیرو، حرارت و برودت ایران و محمد بیات، نایب رئیس هیات مدیره این انجمن چرایی شکل‌گیری چنین معضلاتی را مورد واکاوی قرار داده است.…
  • نیروگاه‌های برق مقیاس‌کوچک (CHP) تولید برق و انرژی حرارتی کارآمد را در یک سیستم یکپارچه بر عهده دارند. این فرآیند به‌طور همزمان با استفاده از گاز انجام می‌شود. عملکرد یک واحد CHP به‌نحوی است که با استفاده از گاز موجب فعال‌شدن موتور گازی خود می‌شود. درپی این عمل موتور تولیدکننده برقی که در آن نصب شده ‌است کار خود را آغاز می‌کند. علاوه بر تولید برق از این واحد‌های تولید انرژی در جهت تولید گرمایش و سرمایش برای کاربری مسکونی نیز استفاده می‌شود. به عبارت دیگر CHP نه یک فناوری، بلکه نوعی رویکرد در استفاده از فناوری است.
  • متولیان نیرو مدیریت تامین و مدیریت تقاضا را دو محور اصلی برنامه‌ها برای پوشش پیک برق سال ۹۸ می‌دانند و امیدوارند با اجرای دقیق برنامه ها، در تابستان ۹۸ شاهد بروز خاموشی نباشیم.
  • تأمین انرژی همواره یکی از دغدغه‌های بشر بوده است، با این حال زمانی که بشر به منابع نفت و گاز دست یافت، آن را بزرگترین منبع سوخت در کنار زغال سنگ قرار داد و عمده تأمین سوخت برای کارخانه‌ها، حمل و نقل، سیستم‌های حرارتی و برودتی خود را بر مبنای سوخت فسیلی طراحی کرد. اما در چند دهه اخیر به علت مصرف بی‌رویه و بدون توجه به توسعه پایدار، استفاده از منابع آیندگان و آلودگی محیط زیست، هوا، آب و خاک، آلودگی دی اکسید کربن و ... حرارت بیش از ظرفیت اتمسفر به زمین تزریق شده است و جهت تصحیح این امر اشتباه، در دسامبر سال 2015 میلادی، 196کشور متعهد شدند تا هر کدام به اندازه سهم خود، این آلودگی‌ها را تا سال 2030 کاهش دهند. ایران نیز جزء این کشورهای متعهد است و باید 12 درصد به صورت مشروط و 4 درصد غیر مشروط، سهم خود را در این…
  • سارا جنگروی
    ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی خود با افغانستان 5 محور همکاری و سرمایه‌گذاری اعم از «انرژی‌های تجدیدپذیر»، «معادن»، «کشاورزی»، «صنایع‌دستی» و «گردشگری» را تعریف می‌کند، و در مقابل طرف افغانستانی هم می‌گوید شرط گسترش روابط اقتصادی ایران و افغانستان این است که ایران ضمانت دهد که از صادرات «کالاهای باکیفیت نازل» و «تاریخ مصرف گذشته» به افغانستان جلوگیری کند. اتفاقی که در روزهای گذشته در حال رخداد کلی میان ایران و افغانستان و به‌طور جزئی‌تر «بیرجند» و «ولایت فراه» است، می‌تواند سرآغاز انجام و گسترش روابطی باشد که طی سال‌ها به نتیجه مدونی در حوزه اقتصادی دست نیافته است.
  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
  • براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در خرداد سال جاری تخلیه کالاهای غیرنفتی در بندر امیرآباد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۷‌درصدی داشته است.براین اساس در این بندر بیش از ۱۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی جابه‌جا شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار ۶۷ هزار تن کالایی در آن به ثبت رسیده، رشد نزدیک به ۱۰۰‌درصدی را نشان می‌دهد.