همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: پیک تابستان را در سال ۹۷ پشت سر گذاشتیم و بنابر بررسی‌های صورت گرفته، با توجه به کاهش دما، در روزهای باقی‌مانده از تابستان دیگر شاهد افزایش مصرف به بیش از ۵۵ هزار مگاوات نخواهیم بود. وی افزود: بیشترین مصرف لحظه‌ای برق در سال جاری مربوط به روز بیستم تیرماه با ثبت مصرف لحظه‌ای ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات بود و بیشترین مقدار تامین برق در پیک سال جاری از محل تولید نیروگاه‌های حرارتی تامین شد.معاون وزیر نیرو با بیان اینکه «بار کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی را نیروگاه‌های حرارتی بر دوش کشیدند»، گفت: با وجود اینکه افزایش ظرفیت بخش تولید را در دستور کار داریم، اما برای بخش مصرف هم باید فکری کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم با تغییر ساختار تعرفه‌گذاری، به سمت بهینه‌تر مصرف کردن برق در کشور حرکت کنیم، اما بدون شک آن چیزی که مصرف را بهینه می‌کند، نهادینه شدن رعایت الگوی مصرف در فرهنگ مصرفی کشور است و در این بین، مردم و نوع نگرش آنها به انرژی برق، محور اصلی بهینه‌سازی مصرف است. بر اساس این گزارش،‌ اظهارات این مقام مسوول در حالی است که از نوزدهم مردادماه خاموشی‌های برنامه ریزی شده در کشور پایان یافت و از همان زمان نیز صادرات برق ایران استارت خورد و برنامه‌ریزی‌ها برای گذر از پیک (اوج مصرف) سال آینده نیز به جریان افتاد. بر اساس گفته‌های رضا اردکانیان، وزیر نیرو برنامه‌های تفصیلی برای گذر از پیک سال ۱۳۹۸ آماده شده است. برآوردها حاکی از این است که در پیک سال آینده ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات نیاز تولید برق خواهیم داشت که با توجه به ظرفیت کنونی، باید ۸۰۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت صنعت برق ایران افزوده شود. وی مدیریت مصرف ۳۰۰۰ مگاوات را نیز عامل دیگری برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور می‌داند و معتقد است که از این پس باید به جای کلمه صرفه‌جویی از عنوان تولید استفاده شود، چراکه ساخت نیروگاه محاسن زیادی همچون اشتغال‌زایی بالا دارد، اما توان کشور نیز باید در نظر گرفته شود و چگونگی مصرف آب و برق مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا، اجرای ۱۲ برنامه در حوزه مدیریت مصرف و تولید در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که نمونه‌ای از این برنامه‌ها شامل بخش صنایع و مشارکت مستمر آنها، اصلاح مسائل پرمصرف و به‌کارگیری لوازم کاهنده، تغییر تعرفه پرمصرف‌ها و... می‌شود.

از سوی دیگر، تغییر تعرفه پرمصرف‌ها از سوی وزارت نیرو به‌عنوان عامل اصلاحی برای تبدیل بدمصرف‌ها به خوش‌مصرف‌ها تعریف و قرار شده تعرفه‌ها به گونه‌ای افزایش یابد که پرمصرف‌ها تمایلی به حضور در گروه پرمصرف‌ها نداشته باشند.