شماره روزنامه ۶۰۲۴
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • شهرهای بزرگ دنیا همه با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند که چگونه مردم را به کنار گذاشتن خودروی شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کنند. اما آکلند، پرجمعیت‌ترین شهر نیوزیلند، با ایجاد یک شبکه اتوبوسرانی فوق‌العاده و صرف هزینه‌ای اندک، این روند را تغییر داده است.
  • نویسنده: Eillie Anzilotti y مترجم: مریم رضایی
    شهر لندن سال‌های سال است که از کیفیت بد هوا به ستوه آمده است. منبع اصلی این آب‌ و هوای بد ترافیک است و به همین دلیل مقامات این شهر اقدامات متعددی برای رفع این مشکل انجام داده‌اند. سال گذشته، تردد خودروهای شخصی در بیشتر خیابان‌های مرکزی لندن بدون پرداخت هزینه ممنوع شد و در سال 2017 صادق‌خان، شهردار لندن، طرح یارانه دادن به راننده‌ها برای خرید خودروهایی که آلودگی کمتر تولید می‌کنند را مطرح کرد. (البته پیش‌تر هم کارهای تبلیغاتی زیادی در این زمینه انجام شده بود؛ مثل نصب خرس عروسکی در کنار خیابان که هنگام بالا رفتن سطح آلودگی هوا شروع به سرفه کردن می‌کند.)
  • امروزه تامین معیشت کارگران یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه کارگری است و اکثر کارگران، به خصوص آنها که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند از دستمزدشان راضی نیستند.
  • حسن فیروزی /کارشناس فضای کسب‌و‌کار
    سال 98، سال سختی برای اقتصاد کشور است. شرایط اقتصادی امسال، به گونه‌ای است که به دلیل تحریم‌ها رشد اقتصادی کشور به شدت کاهش می‌یابد و به تبع آن میزان اشتغال در کشور هم روند کاهشی به خود می‌گیرد. این وضعیت بیش از همه به اشتغال و معیشت کارگران آسیب وارد می‌کند. از ابتدای سال گذشته تا کنون با افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر بازارهای داخلی، هزینه‌های زندگی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. این افزایش هزینه‌ها بر زندگی کارگران و خانواده آنها تاثیر می‌گذارد و مشکلات جدی برای آنها ایجاد کرده است.
  • حسین محمودی /پژوهشگر حوزه کار
    در هر رابطه کاری، طرفین حق و حقوقی نسبت به یکدیگر دارند. قانون کار باید بتواند چارچوبی ترسیم کند تا حقی از طرفین ضایع نشود. قانون، کار با اینکه تعهدات فراوانی بر عهده کارفرمایان گذاشته اما در عمل نتوانسته است از ابتدایی‌ترین حقوق کارگران دفاع کند.
  • مهدی هاشم‌زاده /پژوهشگر حوزه کار
    در سال‌های گذشته، تولیدکنندگان داخلی همواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات تولیدکنندگان، مواجهه با سازمان تامین اجتماعی است. این سازمان یکی از پیچیده‌ترین سازمان‌های اجرایی کشور است که دارای اختیارات بسیاری است. طبق گفته رئیس دیوان عدالت اداری، در سال گذشته، جایگاه نخست بیشترین شکایات مردم از یک سازمان اجرایی، به سازمان تامین اجتماعی رسیده است. این آمار گویای نارضایتی تولیدکنندگان و کارگران از عملکرد و رویه‌ اجرایی این سازمان است. کارگران علاوه بر کیفیت پایین خدمات این سازمان، عمده هزینه‌های درمانی را هم از جیب خود می‌پردازند. این در حالی است که طی سال‌های اخیر حق بیمه پرداختی توسط کارگران و تولیدکنندگان نیز افزایش روزافزونی داشته و به همان نسبت نیز کیفیت خدمات تامین اجتماعی کاهش…
  • داوود خدا بنده /پژوهشگر حوزه کار
    تامین معیشت کارگران یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه کارگری است. اکثر کارگران به‌خصوص کارگرانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، از دستمزدشان راضی نیستند. مقایسه هزینه‌های زندگی و دستمزدی که شورای عالی کار تعیین کرده است؛ نارضایتی کارگران را تایید می‌کند. نمودار روبه‌رو متوسط هزینه‌های زندگی را در مناطق مختلف شهری ایران در سال 96 نشان می‌دهد.
  • امروزه متغیر‌های مختلفی نیاز جوامع را به انرژی و برق به‌طور روز افزونی گسترش داده‌اند که اصلی‌ترین این عوامل را می‌توان تلاش برای صنعتی‌شدن و افزایش جمعیت کشورها دانست. از این‌رو نیاز برای صرفه‌جویی در مصرف برق بیش از پیش احساس می‌شود به‌نحوی که طی دو دهه اخیر کشورهای مختلف به‌ویژه آن دسته که دارای اقتصاد‌های نوظهور هستند و در مسیر صنعتی‌شدن قرار دارند به استفاده از راهکارهای متفاوتی برای ذخیره برق و بهینه‌سازی در مصرف آن روی آورده‌اند که در اغلب موارد نتایج موفقیت‌آمیزی را برجای گذاشته است؛ از این‌رو مسوولان و تصمیم‌گیرندگان کشورمان نیز می‌توانند این الگوها و سیاست‌های کلان را برای فرهنگ‌سازی و تغییر الگوی مصرف مشتریان ایرانی به‌کار گیرند.
  • مطالبات معوق اصلی‌ترین چالش صنعت برق بوده و به همین دلیل روند نوسازی و توسعه صنعت برق در یک دهه گذشته بسیار آهسته پیش رفته است.
  • متاسفانه از دوره دولت‌های نهم و دهم تاکنون مساله کمبود نقدینگی، تبدیل به مشکل بزرگ پیمانکاران عمومی و خصوصی کشور شده و به همین دلیل هرسال به منظور گذران امورات با دریافت تسهیلات از بانک‌ها با سودهای بیش از 18درصد سعی می‌کنند فعالیت‌ شرکت‌ها به تعدیل نیرو و تعطیلی منجر نشود.