شماره روزنامه ۶۰۲۲
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • 27 فروردین 992 هجری شمسی (16 آوریل 1613 میلادی) در اصفهان، مذاکرات صلح ایران و عثمانی با امضای یک قرارداد به پایان رسید. طبق این قرارداد که در پی یک رشته جنگ‌های سه ساله امضا شد، دولت عثمانی از همه دعاوی خود در قفقاز دست کشید. شاه عباس که در جنگ با عثمانی نیاز به روسیه را به‌شدت احساس می‌کرد، سیاست اتحاد با روسیه علیه عثمانی را دنبال کرد و در این راه از هر فرصتی سود برد. او هیات‌های متعددی به روسیه اعزام و از هیات‌های روسیه نیز به گرمی پذیرایی کرد. هدف این تبادل هیات‌ها زمینه‌سازی برای اتحاد علیه عثمانی بود؛ اگرچه گاهی تشریفاتی و گاهی ظاهرا برای خرید اسلحه بود.

  • شاتا: رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات افزایش تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال، ارزش افزوده، کاهش واردات و قاچاق را حاصل اجرای بند الف ماده 13 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست.

    علی اصغر رمزی همچنین اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه در تحول این صنعت را موثر ذکر کرد. رمزی تولید سیگار در سال 1395 را 45 میلیارد نخ اعلام کرد و گفت: آمار مذکور در مقایسه با سال 1394 که 30 میلیارد نخ بوده 50 درصد افزایش داشته است. به گفته وی، مطابق برنامه سال 95 مجموعا 15 میلیارد نخ افزایش تولید در سال 95 داشته‌ایم.

  • دنیای اقتصاد: پس از نزدیک به 2 سال از محاصره و بمباران دشمنان، بیش از 7 هزار سوری توانستند از 4 شهری که تحت محاصره بود خارج شوند. به گزارش نیویورک‌تایمز، طی جنگ سوریه بحران انسانی شدیدتر شده است و هر دو طرف با محاصره شهرها قصد تحت فشار قرار دادن یکدیگر را دارند.

    چنانچه مخالفان سوریه به‌دنبال برکناری بشار اسد از قدرت هستند، ارتش سوریه هم به دفعات دشمنان خود را محاصره کرده است. چنین تاکتیکی را دشمنان دمشق نیز به کار برده‌اند. انتظار نمی‌رود افرادی که توانسته‌اند از مناطق تحت محاصره دو طرف خارج شوند به موطن بازگردند.

  • دنیای اقتصاد: براساس آمار تجارت خارجی ایران در سال 1388 میزان واردات ایران به 55 میلیارد و 287 میلیون دلار رسید و در این مدت 25 میلیارد و 596 میلیون دلار انواع کالا صادر شد؛ بنابراین در دوازده ماهه سال 1388 تراز بازرگانی جمهوری‌اسلامی ایران 29 میلیارد و 691 میلیون دلار منفی بود. در سال 1389 در مجموع 64 میلیارد و 450 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد و در همان سال، میزان صادرات غیرنفتی ایران به 33 میلیارد و 928 میلیون دلار رسید. ارقام مقایسه‌ای میزان واردات و صادرات ایران در سال 1389 نشان می‌دهد که تراز تجاری کشورمان منفی 30 میلیارد و 522 میلیون دلار بود.

  • عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران گفت: برابر اظهارات فرمانداری تهران، مصوبه افزایش ۱۵ درصدی بلیت مترو و اتوبوس به هیات حل اختلاف ارسال شده است.

    به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل قناعتی با اشاره به تاکید اعضای شورای شهر تهران مبنی بر افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی بر اساس نرخ تورم در سال جاری اظهار کرد: در این زمینه اعضای شورا به جمع‌بندی رسیده‌اند و بر مصوبه خود تاکید دارند. وی تاکید کرد: مصوبه افزایش بلیت مترو و اتوبوس طبق قانون و در زمان مقرر به فرمانداری ارسال شد و با توجه به اینکه شورای شهر تهران بر اجرای افزایش کرایه‌ها تاکید دارد، این مصوبه به شورای حل اختلاف ارسال شده است.

  • دنیای اقتصاد: هیاتی برای رسیدگی به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان، عازم استان‌های شمال‌غربی کشور شد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری، هیاتی را به ریاست مهندس حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو مامور کرد تا با حضور و سرکشی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و همچنین اردبیل، به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان رسیدگی و اقدامات انجام شده را گزارش دهند. ‌ روحانی همچنین بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد‌رسانی به سیل‌زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب‌دیدگان و مصدومان تاکید کرد. ‌ همچنین معاونان وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال‌احمر از اعضای هیات اعزامی به سرپرستی وزیر نیرو هستند.

  • ایرنا: پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا اعلام کرد، مدیرعامل شرکت ملی نفت عربستان «آرامکو» گفت: با وجود افزایش تولید نفت شیل در آمریکا که در کوتاه‌مدت به کاهش قیمت نفت کمک می‌کند، بازار جهانی نفت در حال نزدیک‌تر شدن به وضعیت تعادل است. به گزارش بلومبرگ، «امین ناصر» بعد‌از‌ظهر جمعه در یک رویداد خبری در دانشگاه کلمبیای نیویورک افزود: مازاد عرضه نفت در بازارها برای ظرفیت تولید جدید و سرمایه‌گذاری مورد نیاز آینده که از هم اکنون باید ایجاد شود اما به دلیل سطح پایین قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود، مضر است.

  • دنیای اقتصاد- هاشم آردم: شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته با رشد 251 واحدی مواجه شد و به عدد 78 هزار و 383 واحدی رسید. با احتساب رشد روز گذشته، نماگر بازار حالا 19 روز کاری متوالی است که با رشد همراه می‌شود. رشد شاخص بورس در این مدت تقریبا 7/ 2 درصد بوده است. ارزش معاملات بورس نیز در روزهای اخیر به اعداد معقول‌تری دست یافته است. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی، دیروز بیش از270 میلیارد تومان بود. این میزان از متوسط ارزش روزانه معاملات در اسفند ماه فاصله معناداری گرفته است.

  • گروه بنگاه‌ها: نخستین و بزرگ‌ترین کشتی کروز تفریحی ‌مسافری اقیانوس‌پیما در کشور تحت‌پوشش بیمه‌کوثر قرار گرفت. مدیر بیمه‌های مهندسی و خاص بیمه‌کوثر با اعلام این مطلب گفت: نخستین کشتی کروز مسافربر با امکانات تفریحی و رفاهی دارای فضای بزرگ رستورانی و سالن‌های کتابخانه، مطالعه، سینما، همایش و مراسم جشن که مسافران و توریست‌ها را بین کیش، قشم و بندرعباس جا‌به‌جا می‌کند، تحت‌پوشش کامل بیمه‌های بدنه، ماشین‌آلات و مسوولیت شناور و همچنین بیمه حوادث خدمه و مسافران شرکت بیمه‌کوثر قرار گرفت.

  • راه‌اندازی بورس زعفران و پسته یکی از مجموعه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای شفافیت بازار کشاورزان و نقدشوندگی محصولات کشاورزی بوده است. به گفته «محمد اسکندری» معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران دولت تدبیر و امید توانست با راه‌اندازی بورس زعفران و پسته در اواخر سال 1395 به شفافیت بازار کشاورزان کمک کند. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است.

    با توجه به راه‌اندازی بورس زعفران و پسته در بورس کالا در اواخر سال گذشته در صورت امکان درخصوص این بازار و اهداف ورود به آن توضیحات کلی ارائه فرمایید؟

    نخست اینکه لازم است بگویم در کشور همواره باید بازاری شفاف برای کشاورزان و واسطه‌ها و صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان…