شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • با نتایجی که در هفته بیست‌وهفتم مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران رقم خورد، قهرمانی استقلال تهران در این دوره از بازی‌ها تثبیت شد. کمتر کسی می‌توانست تصور کند استقلال جوان‌شده فرهاد مجیدی طلسم قهرمانی 9 ساله را سه هفته مانده به پایان فصل بشکند، اما این تیم سزاوارش بود و به حقش هم رسید. استقلال شنبه‌شب یکی از سخت‌ترین بازی‌های فصلش را در اهواز با نتیجه 2بریک از فولاد برد تا شکست پرسپولیس برابر سپاهان با نتیجه مشابه کار را تمام کند. حالا در فاصله سه هفته به پایان فصل، فاصله به 9 امتیاز افزایش یافته و اگر آبی‌ها هر سه بازی باقی‌مانده را هم ببازند، باز بالاتر از پرسپولیس قرار می‌گیرند، چرا که در بازی رودررو به لطف گل زده در خانه حریف نتیجه بهتری گرفته‌اند.
  • هیچ چیز عجیبی نیست که یک تیم بعد از چند سال قهرمانی، یک سال قهرمان نشود. نه‌تنها «عجیب» نیست، بلکه این بخشی از سنت و قاموس فوتبال به شمار می‌آید و باید با آن مدارا کرد. نوار قهرمانی‌های پرسپولیس هم بالاخره باید یک روز پاره می‌شد، اما شکل رقم خوردن این اتفاق در لیگ بیست‌ویکم طوری بود که هواداران را به‌شدت ناامید کرد. به جرات می‌توان گفت بعد از تثبیت قهرمانی استقلال، یحیی گل‌محمدی شدیدترین فشارهای عمرش را در شبکه‌های اجتماعی تحمل می‌کند. شاید روزی که او آن پنالتی معروف را در جام ملت‌های آسیا چیپ زد یا روزی که با مهدی مهدوی‌کیا آن رفتار را انجام داد، فضای مجازی رواج فعلی را نداشت، اما حالا هر هوادار، یک قاضی است و صفحه او نقش محکمه را ایفا می‌کند.
  • شاید از پرسش های اساسی در رابطه با آبدارخانه، توان و قدرت آبدارخانه باشد. آبدارخانه از چه قدرتی برخوردار بوده که در گذشته در تصمیمات مهم مملکت دخیل بوده و حتی دو صدراعظم از این نهاد سر برآوردند و امروزه نیز در بیشتر ادارات توان انجام کارهای زیادی دارد و گاه در نزد مردم قدرت و توان او بیشتر از مدیر و کارگزار تلقی می‌شود. پرداختن به این سنخ پرسش‌ها مستلزم نگاه تاریخی به این نهاد است.
  • بهترین لژیونر حال حاضر فوتبال ایران، قهرمانی پورتو در لیگ پرتغال را با پرچم ایران جشن گرفت؛ رسمی رایج بین بازیکنان در کشورهای مختلف دنیا که این‌بار از سوی مهدی طارمی اجرا شد و همه را به وجد آورد. پورتو شنبه‌شب در هفته سی‌وچهارم لیگ پرتغال به مصاف استوریل رفت و به پیروزی 2برصفر رسید. در این دیدار ژوازینیو (گل به خودی) و فرناندو سانتوس گل‌های پورتو را به ثمر رساندند. مهدی طارمی هم نود دقیقه در زمین حاضر بود، هرچند نتوانست رکوردش را بهبود ببخشد. پورتو که قهرمانی‌اش را قطعی کرده بود با این برد ۹۱ امتیازی شد. به این ترتیب پورتو به نخستین تیم تاریخ لیگ پرتغال تبدیل شود که با 91 امتیاز قهرمان شده است. حداکثر امتیازی که یک تیم پیش از این در تاریخ لیگ پرتغال کسب کرده بود 88 امتیاز بود؛ رکوردی که به نام بنفیکا دیده…
  • ابوالحسن عمیدی‌نوری، از چهره‌های سرشناس سیاسی و مدیر «روزنامه داد» که صبح روز ۱۷ آذر ۱۳۲۱ به همراه احمد ملکی، مدیر روزنامه ستاره و دکتر حسین فاطمی، مدیر روزنامه باختر برای دیدار احمد قوام‌السلطنه به دفتر نخست‌وزیری رفته بودند، ماجرای بلوای نان در آن موقع را چنین روایت کرده است:
  • با موهای بریانتین‌زده که بغل گوش‌‌ها را برق انداخته بودند و یقه آهار زده و کت جلوراست هشت دگمه با یقه‌های پهن و سیبیل دوگلاسی و سیگار لاکی استرایک که بسته آن را خودنمایانه در دست می‌‌گرفتند و بند شلوار که محکم روی پیلی‌‌های شلوارشان زده بودند و شلواری نسبتا کوتاه و دمپایی دوبل از سینما رکس بیرون می‌‌آمدند و شادی‌کنان به طرف چهارراه کنت می‌‌آمدند. ماشین کورسر خود را سوار می‌شدند و در پمپ بنزین دروازه دولت توقفی می‌‌کردند و مامور باک خودروی آنها را پر می‌‌کرد و دستمالی روی شیشه می‌‌کشید و روغن ماشین را عوض می‌‌کرد و بعد راننده در خیابان سعدی جولان می‌‌داد تا به طرف خانه رود.
  • «جلیل فامیلی» کارگر شماره192113 در سال1950 به استخدام پالایشگاه آبادان درآمد. وی متولد 1310شمسی در شهر همدان بود و بر اساس اوراق پرونده پرسنلی‌اش متوجه می‌شویم که برای ارتقای به سمت کارمندی، تلاش کرده و نهایتا موفق به گرفتن مدرک لیسانس در رشته مهندسی مکانیک از آموزشگاه فنی نفت آبادان شده است. دانشنامه وی که اصل آن در پرونده پرسنلی‌‌اش موجود است، از طرف وزارت دارایی به تاریخ 1337 صادر شده است و نشان می‌دهد که در آن زمان آموزشگاه فنی آبادان (و البته کل فعالیت‌های شرکت ملی نفت) زیرمجموعه وزارت دارایی بوده است. گواهی همچنین به تایید وزارت فرهنگ رسیده و پس از امضای رئیس اداره امتیازات نفت و درآمد معادن، رئیس آموزشگاه فنی نفت و مدیر کل تعلیمات عالیه و روابط فرهنگی، نهایتا توسط وزیر دارایی نیز امضا شده است.
  • قطعی شدن قهرمانی استقلال در فاصله سه هفته به پایان فصل، واکنش‌های زیادی را به دنبال آورد. غیر از سرخوشی در اردوگاه آبی‌ها که کاملا هم طبیعی بود، برخی عکس‌العمل‌ها از سوی هواداران پرسپولیس هم جلب‌توجه می‌کرد. خیلی از آنها تصمیم گرفتند بدون بهانه‌جویی و انگ و بهتان زدن، قهرمانی استقلال را شادباش بگویند و آن را به مسائل فنی و فوتبالی ربط بدهند.
  • با دریافت ۲۰ گل، پرسپولیس بدترین عملکرد دفاعی شش سال اخیر را ثبت کرده است. آخرین باری که پرسپولیس ۲۰ گل در یک فصل دریافت کرد، به لیگ پانزدهم برمی‌گردد که شاگردان برانکو ایوانکوویچ با نمایش ضعیف دفاعی جام را به استقلال خوزستان واگذار کردند و به عنوان نایب قهرمانی رسیدند.
  • طالبوف قانون را یکی از اسباب و علل اصلی ترقی و پیشرفت در مغرب زمین می‌دانست و این مفروض برای او کافی بود تا آن را برای جامعه عقب‌مانده و استبدادزده ایران نیز لازم بداند.