شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • انقلاب مشروطه در دوره‌ای از تاریخ معاصر رخ داد و دیدگاه‌ها و اندیشه‌های تازه اندیشه‌ورزان ایرانی، پس از چند دهه تلاش و تجربه به شکل گسترده و نمایانی در ماجرای آن جنبش عرضه شد. مشروطیت و دیدگاه‌های تازه مطرح شده به مناسبت آن، به‌راستی میراث تجربه‌ها و کوشش‌های نخبگان از دوره ناصری و وام‌دار آشنایی ایرانیان با نمودهای تمدن غربی بود.
  • شهریور ماه 1359 مجمع ملی عراق، تصمیم شورای فرماندهی این کشور مبنی بر لغو قرارداد ۱۹۷۵ با ایران را تایید کرد. لغو این قرارداد با تحمیل جنگ هشت ساله به ایران همراه شد.
  • نصرالله انتظام از رجال دوره پهلوی 29 شهریور 1329 با 32 رای از مجموع 54 رای به ریاست مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد. نصرالله انتظام فرزند ‌انتظام‌السلطنه از رجال دوره قاجار در سال 1279ه.ش در تهران متولد شد. دوران تحصیل ابتدایی را در مدرسه آلمانی تهران گذراند. پس از طی تحصیلات ابتدایی وارد مدرسه حقوق و علوم سیاسی شد و پس از فارغ‌التحصیلی به خدمت وزارت امورخارجه درآمد. انتظام مدت هشت سال در ادارات مختلف وزارت خارجه به کار اشتغال داشت.
  • از آنجا که بوشهر مهم‌ترین بندر ایران و دروازه ورود کالا به کشور محسوب می‌شد، بنابراین تغییر در شیوه اداره بنادر نیز در عصر ناصری از بوشهر آغاز شد. با روی کار آمدن‌شاه جدید، در سال 1228 ه.ش نخستین نشانه‌های اعتراض دسته جمعی تجار بوشهر علیه شیخ‌ناصر آل‌مذکور به علت انحصارگرایی و کنترل شدید وی بر تجارت به صورت حرکت آنها به شیراز آغاز شد.
  • اطلاعات جمعیتی کشور مربوط به سال ۹۸ از سوی مرکز آمار ایران به روزرسانی شد. مطابق با اطلاعات جدید جمعیتی کشور، از سال ۹۰ به بعد به لحاظ ترکیب سنی و جمعیتی ایران وارد فاز «میانسالی» شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با افزایش سن جمعیت میانسال و عبور آنها از ۶۵ سالگی، کشور به لحاظ جمعیتی وارد فاز «سالمندی» شود.
  • محمد سالاری/پژوهشگر اجتماعی- اقتصادی
    جمعیت کشور به‌سوی افزایش سالمندان به پیش می‌رود و این واقعیتی است که همه به آن اذعان دارند. به‌ویژه موج جمعیتی سال‌های 70-1355 که اکنون بیشتر آنها در سن کارند، به‌تدریج به خیل سالمندان و کهنسالان کشور افزوده می‌شوند. اما آیا ساختارهای جامعه، اعم از فضاهای اجتماعی و ذهنی یا فضاهای شهری برای استقبال از آن آماده‌اند؟ اگر با کشوری همچون ژاپن مقایسه کنیم، پی می‌بریم که به هیچ‌وجه چنین نیست. و اگر بر این منوال پیش برویم، دست و پا بسته به بحرانی دچار می‌شویم که تا چند دهه گرفتار آن خواهیم بود. برای گذار از چنین بحران بزرگی، لازم است از هم‌اکنون که آن جمعیت در سنین کار و فعالیت است، به تدارک بپردازیم.
  • علی اکبر محزون/ مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران
    تحولات جمعیتی کشور در یک سده اخیر به‌گونه‌ای رقم خورده که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر حوزه‌های مختلف تاثیرگذار بوده و بی‌تردید یکی از حوزه‌های مهم تاثیرگذاری تحولات جمعیتی، حوزه مسکن است. شاخص‌های جمعیتی مختلفی توسط مرکز آمار ایران تولید می‌شود که هر یک در جای خود قابل بررسی و بهره‌گیری در تصمیم‌گیری کارآمد در نظام برنامه‌ریزی کشور است.
  • علی خانی /معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران
    اصول 31 و 43 قانون اساسی و ماده 73 منشور حقوق شهروندی، داشتن مسکن مناسب را حق هر خانوار ایرانی می‌داند و دولت را مسوول اصلی ایجاد شرایط مناسب، بسترسازی و تسهیل فرآیند تامین مسکن خانوارها قلمداد می‌کند. تامین مسکن -به‌ویژه برای افراد بی‌بضاعت- در بند 21 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مورد توجه بوده و دولت نیز با هدف حمایت از تامین مسکن برای گروه‌های کم‌‌درآمد، برنامه‌ریزی در قالب اعطای مشوق‌هایی همچون تسهیلات ساخت و خرید مسکن ملکی، پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن استیجاری، ساخت مسکن استیجاری و پرداخت کمک‌اجاره و وام قرض‌‌الحسنه ودیعه مسکن را مدنظر قرار داده است.
  • نوشین خانی‌قریه‌گپی
    تنوع مطبوعاتی، سرمایه‌ای دموکراتیک و فرهنگی برای هر کشوری محسوب می‌شود اما حفظ این سرمایه معنوی و همچنین تداوم استقلال رسانه‌ها بی‌شک در گرو حفظ امنیت اقتصادی آنهاست. به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها برای حمایت از روزنامه‌ها و رسانه‌ها، یارانه‌های ویژه‌ای اختصاص می‌دهند که با توجه به گوناگونی آنها، نتایج متفاوتی نیز در پی دارد.