شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر واردات برنج و تخصیص ارز به آن سرانجام ارز یارانه‌ای به این کالای اساسی حذف شد و اکنون قیمت برنج وارداتی با ارز نیمایی محاسبه می‌شود به طوری که قیمت برنج وارداتی نسبت به سال گذشته در همین ماه 3 برابر شده است. روز گذشته برنج هندی به قیمت کیلویی 16 هزار تومان و برنج پاکستانی با قیمت کیلویی 20 هزار تومان معامله شد.
  • نمودار امروز بازارچه مربوط به یکی از جنجالی‌ترین کالاهای اساسی است. مطابق مشاهدات خبرنگاران «دنیای‌اقتصاد» تخم مرغ در خیابان انبار نفت شانه‌ای 18 هزار تومان عرضه می‌شود و درسطح شهرقیمت آن به 20 هزار تومان رسیده است. به رغم اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های سازمان حمایت و وزارت صمت هنوز قیمت این کالا کنترل نشده است. متوسط قیمت تخم مرغ از خردادماه سال گذشته که کیلویی7هزار و 700 تومان بود در ادیبهشت امسال به کیلویی 11 هزار تومان رسید؛ اما در این مدت قیمت تخم مرغ نوسان زیاد را طی کرد و همچنان که از نمودار قیمتی آن مشخص است از مهرماه سال گذشته تا فروردین ماه امسال همچنان روند صعودی را طی کرد. اما بیشترین رشد قیمت مربوط می‌شود به ماه‌های خرداد و تیر سال گذشته که یکباره از کیلویی 7هزار و 700 تومان به حدود 9 هزار و 500 تومان…
  • نویسنده: Rebecca Knight مترجم: مریم مرادخانی
    به‌عنوان یک مدیر، شاید طی زندگی حرفه‌ای خود، صدها بار ارزیابی عملکرد انجام داده باشید اما در دوران بحران کرونا، همه چیز با قبل فرق دارد. در بعضی از کشورها، کارمندها ماه‌ها دورکاری کرده‌اند، آن‌هم در شرایط خیلی سخت. حتی اگر جزو این کشورها نباشید، بد نیست بایدها و نبایدهای ارزیابی عملکرد از راه دور را بدانید چون بحران‌ها خبر نمی‌کنند و چالش‌های آینده ممکن است ناچارتان کند که کارکنان را به خانه بفرستید. در دوران‌های چالشی مثل بحران فعلی، چطور عملکرد کارکنان را ارزیابی کنیم؟ این بحران را چقدر در ارزیابی‌های خود در نظر بگیریم؟ و با توجه به شرایط متفاوتی که افراد دارند تجربه می‌کنند، چطور می‌توانیم منصفانه ارزیابی‌شان‌کنیم؟
  • نویسنده: Jack Springman مترجم: مریم رضایی
    ارائه یک تجربه مشتری عالی، کار سختی است و اگر یک استراتژی تجربه مشتری که خوب تعریف شده باشد نداشته باشید، این کار سخت‌تر هم می‌شود. برخی عوامل توسعه استراتژی تجربه مشتری، به توجه زیادی نیاز دارند- مثل ترسیم نقشه سفر مشتری، طراحی خدمات، تحقیق در مورد مشتری، و ... . اما یک استراتژی جامع و کامل، بسیار گسترده‌تر از این است و برخی عناصر دیگر در آن نادیده گرفته می‌شود. استراتژی تجربه مشتری باید استراتژی کسب‌وکار را در قالب ارائه خدمات از طریق یک فرآیند ساختارمند معنی کند. این فرآیند دیدگاه‌هایی را که در تحقیقات در مورد مشتری و تجزیه و تحلیل داده به‌دست آمده دربرمی‌گیرد؛ اهداف استراتژیک برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند؛ یک ارزش پیشنهادی متمایز را عنوان می‌کند؛ توصیف می‌کند که این ارزش پیشنهادی چگونه در نقشه سفر مشتری…
  • مترجم: رویا مرسلی
    مدیران بازاریابی چگونه می‌توانند مشتریان را قانع کنند که کالاها و خدمات کیفیت بالاتر را که مطلوب آنان است بخرند؟ همان‌طور که «نکات زندگی» شامل تغییرات کوچکی هستند که برای بهبود معیشت ما طراحی شده‌اند، ما در اینجا به ذکر سه مورد از «نکات قیمت‌گذاری» می‌پردازیم که عبارتند از: چند فوت کوزه‌گری از اینکه خرده‌فروشان چگونه می‌توانند قیمت‌های خود را طوری به مشتریان ارائه کنند که میزان شوک قیمتی را به حداقل رسانده و ارزش درک شده کالا و خدمات خود را افزایش دهند.
  • اصول مالی دوران نادری و زند همچنان تا زمان قاجار ادامه داشت. در آغاز دوران قاجار، آقامحمدخان مدتی گرفتار کشمکش‌ها و جنگ‌های داخلی در فارس و کرمان و ری و خراسان و داغستان و... بود و وصول مالیات‌ها نظم درستی نداشت و چون او مرد حسابگری بود مقداری از جواهرات نادری را که پراکنده بود، گردآوری کرد و خزانه مملکت را از جواهر اندوخته ساخت و همین که از جنگ‌های داخلی فراغت یافت در دریافت مالیات‌ها سختگیری کرد تا هزینه‌ لشکرکشی‌ها تامین شود.
  • از میان پادشاهان قاجار، فتحعلی‌شاه اولین پادشاهی بود که در قسمت شمالی جاجرود فعلی [حوالی «سبو کوچک»] قصر بزرگی ساخت تا علاوه بر فرار از گرمای تهران و استفاده از آب و هوای بسیار معتدل منطقه، به شکار در جنگل‌های آنجا بپردازد. همچنین قصر قاجار جزو نخستین قصرهای ییلاقی خاندان قاجار است که در سال 1178 در دومین سال سلطنت فتحعلی‌شاه در فاصله نیم فرسنگی حصار پیرامونی شهر، بر تپه فوق، محل فعلی زندان قصر بنا شد. بنابراین علاقه این ‌شاه به شکار و نزدیکی این قصر به شکارگاه‌های آن روز سبب اقامت او در این قصر می‌شده است. شاه قاجار به‌‌رغم مشکلات سیاسی کشور، زندگی افسانه‌ای خویش را که آمیخته به شادکامی و هوس‌های سیری‌ناپذیر بود در چهاردیواری‌های کاخ‌های خود می‌گذراند. تفریح در حرمخانه که داستان‌های زیادی از آن نقل شده،…
  • رسول قنبری / دانش‌آموخته اقتصاد
    درست سیزده سال پیش، در 26 ژوئن 2007، تونی بلر، نخست‌وزیر بریتانیا پس از 10 سال حاکمیت از مقام خود کناره‌گیری کرد و گوردون براون جانشین او شد. به ‌رغم اینکه بخش مالی همیشه نقشی محوری در سیاست‌های بریتانیا داشته است، در دهه 1980 و 1990 میلادی سیطره نخبگان بخش مالی لندن (City of London) بر سیاست وارد فاز جدیدی شد. این سیطره در ابتدا به‌واسطه سیاست‌های تاچر (از مقررات‌زدایی بخش بانکی تا سیاست حق خرید خانه‌های دولتی) تسریع شد. اما بلر و براون این فرآیند را چند قدم جلوتر بردند. آنها رسما مجوز مقررات‌زدایی را به نخبگان بخش مالی لندن اعطا کردند.