شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه فرهنگ و هنر: شکایت شبکه تلویزیونی قطری، کار دست صدا وسیما داد. قضیه به یک اتفاق معمولی در تلویزیون ایران مربوط است؛ پخش مسابقات ورزشی بدون خرید حق پخش! شکایت شبکه قطری از تلویزیون ایران، درباره پخش رایگان بازی‌های فوتبال یورو 2016 است. پخش زنده این مسابقات از شبکه‏های سوم سیما و برخی کانال‌های ماهواره‏ای صدا وسیما که به صورت رایگان در حال انجام بود، با شکایت یک تلویزیون قطری با نام Bein با محدودیت مواجه شد و سیمای جمهوری اسلامی مجبور شد که پخش ماهواره‌ای این بازی‌ها را متوقف کند.

  • گروه خودرو: ماه رمضان در حالی به نیمه دوم خود رسیده که بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان حال و هوای خرید ندارند. قیمت‌های بالا در کنار قدرت خرید پایین، کماکان اصلی ترین دلایل این رکود دامنه دار به‌شمار رفته و اجازه نمی‌دهند بخش قابل‌توجهی از مشتریان به بازار خودرو نزدیک شوند. البته بخشی دیگر از مشتریان نیز با وجود داشتن نقدینگی لازم، چندان میلی به خرید خودرو نداشته و به نظر می‌رسد پس از ماه رمضان راهی بازار خواهند شد.

    هرچند نمایشگاهداران خودرو پایتخت امید زیادی به رونق گرفتن بازار در آستانه عید فطر دارند، اما در عین حال تاکید می‌کنند که فعلا نشانه‌ای از رونق خرید و فروش، به چشم نمی‌آید.

  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

    بازگشت خوش‌بینی به بورس

    دیروز شاخص کل بورس با رشد 846 واحدی (6/ 1 درصدی) با ثبت بیشترین رشد از 30 فروردین همراه شد. به نظر می‌رسد شاخص پس از یک ماه رکود قابل توجه در خرداد، در تابستان با فضای مثبت آغاز به کار کرده است.

  • فریبا ولیزاده

    منبع: mckinsey

    مترجم: فریبا ولیزاده

    تغییرات چشمگیر جمعیتی چشم‌انداز گرایش‌های مصرف‎کنندگان جهانی را تغییر داده است. بررسی‌های اخیر مکینزی نشان می‌دهد فقط سه گروه از مصرف‎کنندگان جهان نیمی از افزایش در مصرف شهری‌ها را در سال‎های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ به خود اختصاص خواهند داد.

    در سال‎های آغازین قرن بیست و یکم، رشد جمعیت عامل اصلی افزایش مصرف کل جهانی بود، اما بین سال‎های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ سه چهارم از رشد مصرف جهانی به‌دلیل افزایش هزینه‎های گروهی خاص شکل خواهد گرفت.

  • دنیای اقتصاد: روز گذشته، شاخص سهام با رشد 846 واحدی، بیشترین افزایش در دو ماه اخیر را به ثبت رساند. دومین روز از فصل تابستان در شرایطی مثبت سپری شد که بورس تهران، بهاری رکودی با زیان 5/ 9 درصدی را تجربه کرده بود. حمایت کف تکنیکال 72 هزار واحدی و ارزش‌گذاری بالاتر سهام با کاهش غیردستوری نرخ سود، از جمله مهم‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها در دو روز اخیر محسوب می‌شوند. با این حال، برخی رفتارهای هیجانی در معاملات سهام نگرانی از عدم پایداری رونق بورس را میان کارشناسان ایجاد کرده است.

  • گروه ورزش: فصل نقل وانتقالات که فرامی‌رسد تکاپو برای جذب بازیکنان مناسب و تراز اول در فوتبال دنیا آغاز می‌شود و البته که فوتبال ایران نیز از این قاعده تبعیت می‌کند. در این بین اما تفاوتی فاحش بین شرایط جذب فوتبالیست در ایران و سایر نقاط جهان وجود دارد. درکشورهای دیگر کل داستان اصولی واقتصادی پیش می‌رود اما در فوتبال دولتی ایران قیمت برخی فوتبالیست‌ها به‌صورت نجومی و بی‌دلیل بالا می‌رود و پر واضح است که هزینه پرداخت این قرارداد‌ها، عمدتا از بیت‌المال تامین خواهد شد. حتی در فوتبال اروپا هم که به شکل خصوصی اداره می‌شود، سال‌ها است که تلاش می‌کنند راه‌حلی برای کنترل دستمزدهای سربه‌فلک‌ کشیده بازیکنان پیدا کنند.

  • دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی با تصویب اعطای 390 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به 53 واحد تولیدی به صحنه اجرای عملی اقتصاد مقاومتی در استان و تلاش برای حمایت از تولید داخلی و رونق آن تبدیل شد. اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی با همراهی مدیران نهادهای دولتی استان با حضور در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و بازدید دو ساعته از دو واحد تولیدی نشان داد که مدیریت ارشد استان در مسیر اجرای اصول اقتصاد مقاومتی بسیار جدی است.

    استاندار در این بازدید از نزدیک در جریان کیفیت و کمیت فعالیت واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفت و ضمن آشنایی با موانع موجود در این حوزه برای برون رفت از آن رهنمودهای عملی ارائه کرد.

  • دنیای اقتصاد: اولین چیزی که باید در شناخت شخصیتی از Diane Greene، مدیر بخش سرویس‌های ابری شرکت گوگل بدانید، بهره‌مندی او از تفکری با مشخصات یک مهندس حرفه‌ای و سطح بالا است. او در ماه نوامبر و با هدف ارتقای اکوسیستم ازهم‌گسیخته پردازش‌های ابری این شرکت استخدام شد. گرین که پیش از عزیمت به گوگل به‌عنوان مهندس مکانیک در طراحی و ساخت قایق‌های مختلف و بادبانی تک‌نفره همکاری می‌کرد، حالا به چهره‌ای شاخص در میان محققان فعال در حوزه تکنولوژی در سیلیکون‌ولی تبدیل شده است.

    دیگر ویژگی اخلاقی بارز گرین، فاصله زیاد او از تکبر و غرور است.

  • گروه گردشگری، پرستو فخاریان: درحالی که نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) برگزاری کنوانسیون راهنمایان تور سراسر جهان در سال 2017 در ایران را محکی بزرگ برای تاسیسات و آمادگی کشورمان برای میزبانی از گردشگران دنیا دانسته اما این رویداد بین‌المللی همچنان در میان فعالان صنعت گردشگری، چه مسوولان دولتی و چه فعالان بخش خصوصی، جدی گرفته نشده است. سال 93 بود که چند عضو کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور به نمایندگی از ایران، پس از هشت سال تلاش توانستند میزبانی کنوانسیون راهنمایان گردشگری سال 2017 را کسب کنند.

  • ایرنا: معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه تولید و تجارت سنگ‌های ساختمانی برای صادرات به روسیه و کشورهای عضو جامعه همسود برنامه‌ریزی کرده‌اند و سهم مورد انتظار اولیه در این بازار گسترده نیز حدود 100 میلیون دلار در هر سال است.

    جعفر سرقینی در حاشیه آغاز کار نمایشگاه بین‌المللی سنگ روسیه گفت: نخستین حضور شرکت‌های ایرانی با گستردگی و تنوع محصولات در نمایشگاه بین‌المللی سنگ مسکو با هدف اجرای برنامه منسجم و مدون صادرات در این عرصه است تا سنگ‌های ایران به روسیه و کشورهای عضو جامعه همسود صادر شود.