یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازگشت خوش‌بینی به بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۸۴۶ واحدی (۶/ ۱ درصدی) با ثبت بیشترین رشد از ۳۰ فروردین همراه شد. به نظر می‌رسد شاخص پس از یک ماه رکود قابل توجه در خرداد، در تابستان با فضای مثبت آغاز به کار کرده است. در شرایط کنونی از میان عوامل بنیادین کاهش نرخ سود بانکی (نرخ سود بدون ریسک) می‌تواند جذابیت سایر بازارها (از جمله بازار بدهی و بازار سهام) را افزایش دهد. همچنین اخبار مثبت مربوط به گشایش‌های بین‌المللی خوش‌بینی‌هایی را به وجود آورده است. این عوامل در کنار نوسان نفت بالاتر از سطح ۵۰ دلاری و خوش‌بینی به قیمت جهانی کالاها عامل حمایت از شاخص است. همچنین کف تکنیکال ۷۲ هزار واحدی نیز از شاخص حمایت می‌کند. با وجود این در عملکرد معامله‌گران نشانه‌هایی از هیجان همچنان به چشم می‌خورد که تداوم آن می‌تواند مانع از رشد پایدار شاخص شود.

رشد اندک دلار با تقاضای معامله‌گران سکه

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 3 تومانی به نرخ 3468 تومان معامله شد. ریزش قیمت اونس طلای جهانی و تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، افزایش فعالیت این معامله‌گران در بازار ارز را به دنبال داشت. بنابراین معامله‌گران با افزایش تقاضا در صدد حمایت از سکه با اهرم دلار برآمدند. با این حال، دلار رشد اندکی را به ثبت رساند. از اواسط بهمن گذشته نرخ دلار در کانال 3400 تومانی نوسانات اندکی را به ثبت رسانده است. در این خصوص،‌ با هر بار اوج‌گیری نرخ دلار و نزدیک شدن آن به سطح 3500 تومانی، فشار عرضه بانک‌ها رشد منطقی دلار را سرکوب کرد. در نتیجه باتوجه به کم‌رمقی بازار ارز به‌طور سنتی در ماه رمضان و همچنین احتمال افزایش عرضه بازارسازها در نرخ‌های بالاتر، حضور تقاضای اضافی نیز نتوانست به رشد دلار کمک چندانی کند.

افت سکه با سیگنال اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی همراه شد. با وجود رشد اندک نرخ دلار، افت اونس طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه بود. با احتمال تشدید نوسانات اونس با نتیجه رفراندوم بریتانیا توجه معامله‌گران سکه به اونس طلای جهانی بازگشته است. در روزهای اخیر کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران (با کاهش احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) اونس را از سطح ۱۳۰۰ دلاری دور کرد. امری که انتظار معامله‌گران نسبت به حمایت اونس از سکه را ضعیف کرده است. علاوه بر این قرار داشتن در ماه رمضان با کاهش تقاضای مناسبتی سکه نیز عامل دیگر فشار بر سکه است. همچنین حبس بازه‌ای دلار در سطح ۳۴۵۰ تا ۳۴۷۰ تومان، چشم انداز حمایت دلار از سکه را نیز تضعیف کرده است. بنابراین بیش از دو هفته شاهد تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه هستیم.

نگاه اونس به رفراندوم بریتانیا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1265 دلار معامله ‌شد. تقویت احتمال ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا پیش از رفراندوم 23 ژوئن با کاهش تقاضای محافظه کارانه اونس را روز گذشته به کمترین سطح در 2 هفته اخیر (8/ 1260 دلار) رساند. همین عامل پوند را (نزدیک به اوج 5 ماهه) تقویت کرد. عاملی که در کنار اظهارات رئیس فدرال رزرو با کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در جولای و تاکید بر تدریجی شدن افزایش نرخ بهره، عامل فشار بر شاخص دلار شد. بنابراین افت شاخص دلار، تا حدی از اونس حمایت کرد. در شرایط کنونی احتمال یک بار افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری تقویت شده است. همچنان اظهارات رئیس فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند تصویر روشن‌تری از زمان افزایش نرخ بهره ارائه دهد. اما نگاه بازارها به نتیجه رفراندوم برای خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا است.

واکنش «تسه»ها به ارزانی وام رقیب

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با ثبت بیشترین افت روزانه از ۷ اردیبهشت (افت ۶/ ۲ درصدی) به قیمت ۸۳ هزار و ۷۹۳ تومان معامله شدند. نمادهای جدیدتر نیز که پیش‌تر تا سطح ۹۰ هزار تومانی رسیده بودند، روز گذشته پایین تر از سطح ۸۶ هزار تومانی ایستادند. اعلام مدیر عامل بانک مسکن از کاهش ۲ درصدی (رسیدن به ۱۱ درصد) نرخ سود وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن ( پس انداز مسکن یکم، صندوق پس انداز مسکن جوانان و حساب صندوق پس انداز عادی) عامل فشار بر قیمت «تسه»ها بود. با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی در سطح ۴/ ۲۲ درصد است. بنابراین جذابیت وام رقیب و چشم‌انداز کاهشی نرخ سود وام عامل فشار بر «تسه»ها است. همچنین چشم‌انداز کاهشی نرخ تورم و انتظارات برای عدم جهش قیمت مسکن نیز مانع از جهش قیمت «تسه»ها است.

بازگشت نفت به بالای ۵۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 50 دلار معامله ‌شد. تضعیف احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و چشم انداز کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا، نفت را پس از دو هفته بالاتر از 50 دلار قرار داد. با کمرنگ شدن احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پیش از رفراندوم 23 ژوئن (امروز) شاهد رشد پوند (نزدیک به اوج 5 ماهه) و افت شاخص دلار بودیم. بنابراین افت شاخص دلار و حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک تر عامل حمایت از نفت شد. موسسه نفت آمریکا (API) نیز کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا را 2/ 5 میلیون بشکه تخمین زد که آمار رسمی آن توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) منتشر می‌شود. در شرایط کنونی خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات شیل با کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای و تداوم اختلالات عرضه عامل خوش‌بینی به نفت است. با این وجود کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا می‌تواند بر نفت فشار آورد.