مصوبات تسهیل تولید در آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی با تصویب اعطای ۳۹۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ۵۳ واحد تولیدی به صحنه اجرای عملی اقتصاد مقاومتی در استان و تلاش برای حمایت از تولید داخلی و رونق آن تبدیل شد.اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی با همراهی مدیران نهادهای دولتی استان با حضور در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و بازدید دو ساعته از دو واحد تولیدی نشان داد که مدیریت ارشد استان در مسیر اجرای اصول اقتصاد مقاومتی بسیار جدی است.

استاندار در این بازدید از نزدیک در جریان کیفیت و کمیت فعالیت واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفت و ضمن آشنایی با موانع موجود در این حوزه برای برون رفت از آن رهنمودهای عملی ارائه کرد. تشکیل نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در محل سالن یکی از واحدهای تولیدی شهرک سرمایه‌گذاری خارجی با حضور مدیران دستگاه‌های دولتی مرتبط با حوزه تولید و صاحبان صنایع حاکی از عزم جدی نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی برای رونق‌بخشی به تولید داخلی به عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی است.

تصویب اعطای تسهیلات بانکی برای ۵۳واحد تولیدی با اشتغال‌آفرینی برای ۱۰۳۵ نفر در این نشست به خوبی موید این واقعیت است که استانداری از تمام ظرفیت‌های موجود حوزه تولید برای پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بهره می‌گیرد. تصمیم‌گیری در محل و رفع مشکلات ۱۱ واحد تولیدی و ۱۴ مصوبه از دستاوردهای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی به ریاست استاندار بود. استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت از واحدهای تولیدی و رسیدگی به مشکلات آنان گفت: تمام داشته‌هایمان در خدمت تولید و شکوفایی استان است. جبارزاده در بازدید از شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی، تامین نقدینگی یا اعطای وام برای خروج از رکود واحدهای تولیدی را اولویت اساسی اعلام کرد.

وی هدف از تشکیل این جلسه را تسهیل و رفع موانع تولید دانست و گفت: در تمام جلسات و کمیته‌ها مشکلات ۵۳ واحد تولیدی که پرونده تشکیل و مراحل قانونی را طی کرده، برای تصویب نهایی آماده شد و بانک‌ها یک ماه فرصت بررسی دارند تا درچارچوب سهم هر بانک اقدام کنند. استاندار مهم‌ترین مشکل شهرک‌های صنعتی را که از گذشته گریبانگیر همه بود، کمبود آب اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه، کاربری چاه آبی که از سوی شهرک سرمایه‌گذاری خارجی خریداری شده، از کشاورزی به صنعتی تغییر می‌یابد و این مصوبه لازم‌الاجرا است. وی با توجه به کمبود آب در شهرک‌های صنعتی تاکید کرد: باید واگذاری زمین برای واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی جدید به میزان تامین آب زمین باشد و این قول را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم که هیچ مشکلی از بابت تامین آب نخواهیم داشت.جبارزاده با اشاره به وجود هفت واحد غیرفعال در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی خاطر نشان کرد: چهار واحدی که مشکل نقدینگی دارند در اولویت بررسی قرار می‌گیرند و سه واحدی که مشکل دارند باید مسیر تولید خود را تغییر دهند تا در نهایت تمام واحدهای مستقر در شهرک‌های سرمایه‌گذاری خارجی فعال شوند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر برندسازی واحدهای تولیدی استان در سطح ملی و بین‌المللی گفت: برندهای استان باید از دایره برندهای قدیمی همچون تراکتورسازی و ایدم فراتر بروند چرا که قدرت برندسازی در سطوح ملی و بین‌المللی را داریم.وی همچنین بر لزوم کاهش تعرفه مواد اولیه و افزایش تعرفه برای واردات کالاهایی که در داخل با کیفیت تولید می‌شود، تاکید کرد و افزود: لازم است نهایت سختگیری در واردات کالاهایی که تولید داخل آنها وجود دارد صورت گیرد.جبارزاده با اشاره به طرح مساله افزایش فشار مالیاتی به واحدهای تولیدی گفت: هیچ‌گونه فشاری نخواهد بود و اگر ارقام اضافی در این مورد مشاهده می‌شود برای افرادی است که پیش از این فرار مالیاتی داشتند. قصد ما تسهیل مسیر تولید است.

حسین نجاتی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: مشکلات ۵۳ واحد تولیدی و صنعتی باقیمانده نیز به‌زودی مورد بررسی قرار می‌گیرند. وی در این نشست از تشکیل جلسه تسهیل و رفع موانع در شهرک صنعتی خبر داد و افزود: ۱۱ واحد تولیدی برای بررسی مشکلات در سامانه ثبت نام کرده‌اند. وی ادامه داد: بعد از بررسی مشکلات و موانع، واحدها برای اعطای وام به بانک‌ها معرفی می‌شوند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز گفت: ۹۲ درصد واحدهای صنعتی شهرک سرمایه‌گذاری خارجی استان فعال هستند. مرتضی نیرومند اسکویی افزود: از این تعداد ۶۱ واحد زیر ۵۰ درصد، ۱۲ واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۹ واحد نیز بالای ۷۰ درصد فعال هستند.

وی اظهار کرد: ۸۹ پروانه بهره‌برداری صادر شده که از این تعداد ۸۲ واحد فعال و هفت واحد غیرفعال هستند که علت آن کمبود نقدینگی و نبود بازار ارزیابی شده است. وی با بیان اینکه بیشترین بودجه استانی به شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی اختصاص یافته، افزود: ۱۰۰میلیارد ریال سال گذشته به این شرکت اختصاص یافته که در کشور بی‌نظیر است. در این نشست همچنین مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برای رفع مشکل آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و مدیر‌کل محیط زیست استان نیز بر رفع مشکلات زیست‌محیطی واحدها قول مساعد دادند.