گروه گردشگری، پرستو فخاریان: درحالی که نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) برگزاری کنوانسیون راهنمایان تور سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ در ایران را محکی بزرگ برای تاسیسات و آمادگی کشورمان برای میزبانی از گردشگران دنیا دانسته اما این رویداد بین‌المللی همچنان در میان فعالان صنعت گردشگری، چه مسوولان دولتی و چه فعالان بخش خصوصی، جدی گرفته نشده است. سال ۹۳ بود که چند عضو کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور به نمایندگی از ایران، پس از هشت سال تلاش توانستند میزبانی کنوانسیون راهنمایان گردشگری سال ۲۰۱۷ را کسب کنند. این میزبانی البته در رقابت با دو رقیب قدر به نام‌های سنگاپور و دانمارک نصیب ایران شد؛ میزبانی‌ای که کارشناسان آن را دارای اثرات مثبت اقتصادی بر گردشگری کشور و دیگر صنایع مرتبط با آن می‌دانند.

آشنایی راهنمایان 70کشور با 7شهر ایران

مسوول هماهنگی کنوانسیون ۲۰۱۷ اما این اثرات را به دو بخش اثرات مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌کند. وحید فرجی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «اولین اثر مستقیم این است که شغل راهنمای گردشگری به رسمیت شناخته خواهد شد.» به گفته وی، گرچه تاکنون اقداماتی برای به رسمیت شناختن این شغل در میان سایر ردیف‌های شغلی صورت گرفته و برخی از آنها نیز به ثمر نشسته است اما برگزاری چنین گردهمایی وسیعی با حضور راهنمایان خارجی، می‌تواند سهم اشتغال این گروه را در کشور مشخص کند. فرجی یادآور می‌شود: «اساسا فلسفه برگزاری چنین کنوانسیونی، حرفه‌ای‌سازی راهنمایان است؛ توجه به این موضوع که شایستگی‌های حرفه‌ای و رفتاری این قشر به کشورهای میزبان نشان داده شود.»

او دومین اثر اقتصادی این کنوانسیون را آشنایی کشورهای میهمان با ظرفیت‌های گردشگری و زیرساخت‌های ایران عنوان می‌کند و می‌افزاید: «ما در جریان این کنوانسیون ۷ شهر کشور را به راهنمایانی از ۷۰ کشور دنیا نشان خواهیم داد و این موضوع می‌تواند اثرات بسیار مهمی بر تصویر و تصوری که این راهنمایان از ایران داشتند، بگذارد.» به باور مسوول هماهنگی کنوانسیون ۲۰۱۷، راهنمایانی که میهمان ایران خواهند شد قطعا پس از این سفر راهنمای تورهای مختلفی به ایران خواهند بود و در این گردهمایی می‌توانند با امکانات و جاذبه‌های کشورمان بیشتر آشنا شوند. قرار است در این رویداد مهم گردشگری، قریب به ۳۵۰نفر از ۷۰ کشور دنیا به ایران بیایند و در قالب دو تور که یکی قبل و یکی بعد از اجلاس اصلی برگزار خواهد شد، ۷شهر کشور را ببینند. در تور قبل از اجلاس اصلی، راهنمایان از سه شهر قزوین، زنجان و همدان دیدن می‌کنند و سپس راهی تهران می‌شوند. همچنین در قالب تور بعد از اجلاس، آنها اصفهان، شیراز و یزد را خواهند دید.

فرجی معتقد است تاکنون در کشور پایلوتی برای سنجش قابلیت‌های گردشگری در شهرهای مختلف نداشته‌ایم و کنوانسیون راهنمایان در ابتدای سال آینده میلادی می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. او با اشاره به ضعف‌های ایران در امر گردشگری خاطرنشان می‌کند: «برگزاری این کنوانسیون می‌تواند مختصات این مشکلات را برای ما روشن کند تا بتوانیم بعدا آنها را برطرف کنیم.»

سود کنوانسیون برای کسب‌وکارهای گردشگری

این راهنمای گردشگری از کنوانسیون ۲۰۱۷ به‌عنوان المپیک کوچک راهنمایان نام می‌برد و ادامه می‌دهد: «اثر بعدی این است که ما کنوانسیون را زمانی برگزار می‌کنیم که ایام غیر اوج سفر در کشور محسوب می‌شود و این می‌تواند به کسب‌وکارهای گردشگری در شهرهای میزبان نفع اقتصادی برساند.»

وی شبکه‌سازی بین راهنمایان خارجی و صاحبان کسب‌وکارهای گردشگری در ایران را یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات این رویداد عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: «این رویداد، فرصت بسیار مناسبی را به صاحبان آژانس‌ها، هتل‌ها و سایر کسب‌وکارهای گردشگری کشور می‌دهد تا بتوانند تفاهم‌ها و توافق‌هایی را برای همکاری‌های دو یا چندجانبه حاصل کنند؛ توافق‌هایی که در بلندمدت می‌تواند ضامن تامین مالی این کسب‌وکارها باشد.» به گفته مسوول هماهنگی کنوانسیون ۲۰۱۷ راهنمایان، شرکت‌کنندگان در این رویداد که در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد، باید هزینه سفرشان را نیز بپردازند و از این حیث نیز این رویداد آورده اقتصادی برای کشور خواهد داشت؛ این در حالی است که هزینه اندک سفر به ایران یکی از مزیت‌های رقابتی در کسب میزبانی این کنوانسیون عنوان می‌شود. فرجی برندسازی ایران را نیز از دیگر اثرات این رویداد مهم برمی‌شمرد و تصریح می‌کند: «شاید بیش از سه، چهار دوره باشد که کارشناسان و فعالان گردشگری روی برندسازی ایران کار کرده‌اند اما هنوز برندی شکل نگرفته است. این رویداد می‌تواند سنگ‌بنای شکل‌گیری برند گردشگری ایران باشد.» او در پایان با اشاره به اینکه ورود ایرلاین‌ها و هلدینگ‌های هتلداری بین‌المللی به ایران نشان از این دارد که آنها موقعیت بازار گردشگری ایران را دریافته‌اند، این سوال را مطرح می‌کند که چرا ما نباید این موضوع را جدی بگیریم و تلاش خود را برای توسعه و بهبود بازار به عمل آوریم؟ سوالی که این روزها ذهن بسیاری از فعالان این حوزه را به خود جلب کرده و آنها را برآن داشته تا از کانال‌ها و مسیرهای مختلف به توسعه گردشگری کمک کنند. حالا قرار است میهمانان کنوانسیون ۲۰۱۷ در قالب چهار گروه به ایران بیایند؛ هیات مدیره فدراسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری، نمایندگانی از فدراسیون‌های راهنمایان کشورهای مختلف، راهنمایان عضو یا غیرعضو در فدراسیون و سخنرانان کلیدی که به احتمال زیاد دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز جزو آنها خواهد بود. بی‌شک چنین گردهمایی‌ای فرصتی تکرارنشدنی (دست‌کم تا چندسال آتی) است که همکاری و همدلی تمام خانواده گردشگری را می‌طلبد؛ خانواده‌ای که همگی در یک کشتی نشسته‌اند و همه باید برای رسیدن به جزیره‌ای به نام «توسعه توریسم» پارو بزنند.