شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه خودرو: شورای رقابت در حالی با آزادسازی قیمت دنا و تندر-90 اتومات موافقت کرد که حدود دو سال پیش حواشی زیادی بر سر قیمت‌گذاری دنا میان این شورا و ایران خودرو ایجاد شد.

    دنا که محصول لوکس ایران خودرو به شمار می‌رود و این شرکت حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بود، تا همین دو روز پیش در لیست محصولات مشمول قیمت‌گذاری قرار داشت، با این حال، شورای رقابت در جلسه اخیر خود رای به آزادسازی قیمت این خودرو و همچنین تندر-90 اتومات داد. این در شرایطی است که حدود دو سال پیش، شورای رقابت اجازه قیمت‌گذاری دنا را به ایران خودرو نداد و در نهایت این محصول با قیمتی چند میلیون تومان کمتر از آنچه ایران خودرویی‌ها می‌خواستند، روانه بازار شد.

  • گروه بازار پول: آمارهای بانک مرکزی براساس سال پایه 1390 نشان می‌دهد طی 6 سال اخیر تورم مسکن، تنها 83 درصد رشد کرده است، حال آنکه طی این مدت تورم برخی گروه‌ها مانند «کفش و پوشاک» و «بهداشت و درمان» حدود 200 درصد بوده و سطح قیمت‌های این گروه‌ها سه برابر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی این سال‌ها رشد شاخص کل تورم معادل 136درصد بوده و نسبت به تورم گروه مسکن بیشتر رشد کرده است.

    بانک مرکزی نخستین گزارش تفصیلی شاخص بهای مصرف‌کننده را منتشر کرد. این شاخص علاوه‌بر رقم شاخص در گروه‌ها، شاخص در زیرگروه‌ها، تغییرات شاخص به تفکیک استان‌ها و نوسان‌های فصلی را نیز منعکس می‌کند.

  • محمدحسین بابالو: معاملات پلیمرها در روزهای اخیر در بورس کالا و بازار آزاد شرایط آرام و با ثباتی را ایجاد کرده هرچند برای گروه‌های مختلف کالایی وضعیت مشابهی را حاکم نساخته است. خودنمایی مکانیزم بازار در روند عمومی معاملات و تقابل عرضه و تقاضا همچنین انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در کنار نوسان حجم تولید در صنایع پایین دستی مواردی بود که جهت‌گیری این بازار را به سمت تعادلی شکننده ترسیم کرد. به نظر می‌رسد‌ هم‌اکنون بسیاری از فعالان بازار نسبت به دورنمای مبهم قیمت‌ها موضعی انفعالی یا احتیاطی اتخاذ کرده‌اند که این وضعیت در کاهش حجم معاملات بورس کالا خودنمایی می‌کند.

  • گروه بورس- سلیمان کرمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با افت 476 واحدی (معادل 6/ 0درصد) کانال شکنی دیگری را تجربه کرد. با شکسته شدن حمایت مصنوعی شاخص در سطح 78 هزار واحدی شیب نزول شاخص به شدت افزایش یافته است. گرچه روز دوشنبه نیز با حمایت بازارسازان ارتفاع دماسنج بازار در سطح 77‌هزار واحد حفظ شد، اما مطابق انتظارات میل به نزول شاخص یکی پس از دیگری کف‌های حمایتی را پشت سر گذاشته و عمق زیان شاخص از ابتدای سال را افزایش داده است. با این ریزش‌ها، شاخص از ابتدای هفته زیان 8/ 1 درصدی را تجربه کرده است.

  • براساس بررسی بانک جهانی، میزان رشوه‌خواری سالانه در جهان به تنهایی بیش از یک هزار میلیارد دلار است. همچنین مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است که ارزش بیش از 5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان از فساد ناشی‌ می‌شود. براساس تحلیل بانک‌جهانی اگر کشورهای در حال توسعه بتوانند فسادشان را کنترل و قانون را به‌درستی اجرا‌ کنند، درآمد سرانه‌شان در طولانی مدت تا 4 برابر افزایش پیدا خواهد کرد و به‌طور میانگین سالانه در بخش کسب‌و‌کار تا 3 درصد رشد خواهند داشت.

    گروه اقتصاد بین‌الملل: از ابتدای ظهور تمدن بشری، فساد وجود داشته ‌است.

  • مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با رد ادعای مسوولان کردستان عراق مبنی بر صادرات نفت خام این منطقه از خاک ایران گفت: هیچ توافقی با کردستان عراق برای صادرات نفت خام این منطقه نکرده‌ایم. سید‌محسن قمصری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به اظهارات مسوولان کردستان عراق که اعلام کرده بودند برای صادرات نفت خام این منطقه از طریق خاک ایران با مسوولان وزارت نفت کشورمان به توافق رسیده‌اند،گفت: کردستان عراق برای صادرات نفت خام خود به کشورهای اروپایی خط لوله دارد. مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید براینکه چنین توافقی بین شرکت ملی نفت و کردستان عراق مطرح نشده است، ادامه داد: تاکنون چنین موردی به ما اعلام نشده است بنابراین هیچ توافقی با کردستان عراق برای صادرات نفت خام این منطقه نکرده ایم.

  • عکاسان سینمای ایران در نظر دارند در هر دوره برگزاری جشن از سینماگرانی که نگاه و توجه ویژه‌ای به مقوله‌ عکس فیلم دارند، تقدیر شود. بر همین اساس در دومین جشن عکاسان سینما از جواد نوروزبیگی تهیه کننده پرکار سینما، فاطمه معتمدآریا بازیگر، تهمینه میلانی کارگردان فیلم پرمخاطب آتش‌بس و بهرام رادان بازیگر سینما تقدیر خواهد شد. دومین جشن عکاسان سینمای ایران به دبیری علی نیک‌رفتار 23 اردیبهشت‌ماه، ساعت 19، در باغ موزه قصر برگزار می شود. محمد مهدی دل‌خواسته دبیر اجرایی و حسن شجاعی دبیری بخش عکس این جشن را برعهده دارند.

  • گروه تاریخ و اقتصاد: این شهر بدلیس نه بسیار بزرگ است و نه بارویی بر گرد آن کشیده‌اند؛ اما در وسط شهر دژی نیکو بر فراز تپه‌ای ساخته‌اند که وسیع و خوش‌ساخت است و بنا به اخبار و سنن آن دیار بنیان‌گذارش اسکندر بزرگ بوده است. این قلعه کوشک‌ها و برج‌های بلند دارد و بر گردش حصاری رفیع برافراشته‌اند. کردی به نام سراج بیگ هم بر شهر حکومت می‌کند و هم بر دژ. مردی است در برابر سلطان شیخ اسماعیل نیمه‌یاغی و در ایران او را فرمانروای این دژ عالی می‌دانند. تمام کردان مسلمانانی کامل‌عیارند.

  • علی نوذرپور

    معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

    با نزدیک شدن به یک‌سال پایانی عمر دوره چهارم شورای شهر تهران، این سوال به وجود می‌آید که آیا با افزایش تعداد اعضا، شوراها توانسته‌اند به نقش نظارتی خود بر عملکرد شهرداری نزدیک‌تر شوند یا خیر؟ پاسخ به این سوال بی‌تردید منفی است. یکی از مهم‌ترین دلایل ارتقا نیافتن سطح نظارت شورای شهر بر عملکرد شهرداری این است که ساختار نظام شورایی در ایران به‌گونه‌ای غلط شکل گرفته است. یعنی بر خلاف قانون اساسی که شورا را از محل می‌داند و عنوان می‌کند که شورا‌ها باید از محله شکل بگیرد عملا طی چهار دوره گذشته تشکیل شورای محله و منطقه به فراموشی سپرده شده است.

  • سیدحسین علوی لنگرودی

    مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

    منبع: کتاب One Minute Negotiator

    بخش چهارم

    در این قسمت لازم است که دوباره بحث درباره استراتژی امتیاز دادن را پیش کشید و یادآوری کرد که امتیاز دادن، فقط زمانی بهترین و معقول‌ترین استراتژی قلمداد می‌شود که شما در موضع ضعف آشکار قرار دارید، به نحوی که طرف مقابل شما کاملا از این ضعف شما آگاه است و می‌داند که گزینه‌های چندانی پیش روی خود ندارید. با این همه، بر این موضوع تاکید می‌کنم که تصمیم‌گیری در این مورد و اینکه میزان ضعف شما چقدر است بسیار حساس است و شما باید در این زمینه بسیار محتاطانه عمل کنید.